onderhouden van je locomotieven

Gestart door timo, 15 augustus 2006, 11:39:59 AM

timo

hoe onderhoud je best je locomotieven en de rails ben juist weer begonnen met mij modelbaan.
timothy

Gerolf

#1
Hier snij je een erg breed onderwerp aan, Timo. Als je de zoekfunctie van dit forum gebruikt, kom je ongetwijfeld al een hoop informatie tegen, zeker rond railreiniging.

Niet dat ik je niet wil helpen, hoor [;)] maar tracht je vraag wat specifieker te maken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

#2
dat is ook de reden waarom hij zo lang op een antwoordt moest wachten

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

INFO

#3
citaat:
Geplaatst door timo

hoe onderhoud je best je locomotieven en de rails ben juist weer begonnen met mij modelbaan.



Goh wat een origineel onderwerp, is nog nooit aan de orde geweest.

Timo

Tip1: Zoek even dit geweldige forum af, vermoedelijk krijg je meer dan tien draadjes over dit originele onderwerp.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Havoc

#4
Ja, de vraag is al aan de orde geweest. Maar dat even vriendelijk aangeven help een nieuwe zich beter thuis te voelen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

locomotion

#5
Wat onderhoud van rails betreft, heeft er ooit een goed artikel in Modelspoormagazine gestaan. Dus daarin vind je bijna alles over het goede onderhoud van je rails.
Het onderhoud van je locomotieven is een ander onderwerp waaraan ze ook gerust een artikeltje mogen spenderen. Elke loc is iets anders. De problemen die zich kunnen voordoen zijn zo uiteenlopend dat je moeilijk een algemene regel kunt opstellen.
Wat ik je zeker zou willen aanraden is een fiche bij te houden van elke loc waarop je naast de datum ook de problemen en welk onderhoud je hebt gegeven opschrijft.
Vertel eens, welke locomotiven heb je en wat zijn de problemen.
Locomotion

ysbeer

#6
citaat:
Geplaatst door INFO


Goh wat een origineel onderwerp, is nog nooit aan de orde geweest.




uitglijier zullen we maar denken.(raar woord uitglijer,of is uitglijder)

wim ysbeer

Anarchy

#7
Het is uitglijder [:D]

janjozef

#8
Jongens ik vind dat timo vandaag eigenlijk alleen maar slechte antwoorden heeft gekregen. Eigenlijk verdient hij beter. Plaats toch minsten een link naar het onderhoud van....

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

janjozef

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

timo

#10
problemen met mij locomotieven heb ik nog nooit gehad.maar tis meer voor hen wat te kuisen tussen die tandwieljes waar er wat vuil tussen zit.zou dat goed zijn met een fijn naaldje?

VAN LOCOMOTIEVEN HEB IK:

1 3029
2 3087 in zwart
3 16090-1 DB
4 1141.02 helemaal oranje met een wittestreep in
5 33788 DHG 500/700 in oranje daar op volkswagen er op geschreven

6 36852
die twee heb ik nog maar nieuwe gekocht
7 36853

bedankt voor de reacties van iedereen en voor de mooi site[:D][;)]
timothy

Stomer

#11
Smeren motoren: toch voorzichtigheid geboden (zeker bij de Fleischmann rond-motor).
Gebruik nooit wasbenzine voor het reinigen van de motor, deze is namelijk van fabriekswege uit gesmeert in vacuum terwijl de as gepolijst en gechrommeerd is, zodat deze als het ware in het luchtledige draait. Bij het "wassen" met benzine verwijderd men de smeervloeistof uit de porieen van de messing aslager wat bij het indienststellen na korte tijd een schreeuwerig geluid oplevert en de loc doet horten en stoten. De motor is reddeloos verloren.
Voor alle andere smeerpunten gebruik ik Liquid Moly (voor assen en aslagers) en Molykotvet voor de tandwielen. Zeer duurzaam product.
Te verkrijgen in de autohandel.
 

janjozef

#12
Wel oppassen met producten voor de autohandel, zijn dikwijls niet fijn genoeg, al ken ik de producten die stomer opsomt niet.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

INFO

#13
citaat:
Geplaatst door Stomer

Smeren motoren: toch voorzichtigheid geboden (zeker bij de Fleischmann rond-motor).
Gebruik nooit wasbenzine voor het reinigen van de motor, deze is namelijk van fabriekswege uit gesmeert in vacuum terwijl de as gepolijst en gechrommeerd is, zodat deze als het ware in het luchtledige draait. Bij het "wassen" met benzine verwijderd men de smeervloeistof uit de porieen van de messing aslager wat bij het indienststellen na korte tijd een schreeuwerig geluid oplevert en de loc doet horten en stoten. De motor is reddeloos verloren.
Voor alle andere smeerpunten gebruik ik Liquid Moly (voor assen en aslagers) en Molykotvet voor de tandwielen. Zeer duurzaam product.
Te verkrijgen in de autohandel.



Nu heb ik tijdens mijn modelspoor loopbaan al veel verhalen gelezen en gehoord, maar deze was ik nog niet eerder tegengekomen. Maar gelukkig de gebruiksaanwijzing bracht uitsluitsel, en kan ook dit verhaal naar het land der fabelen.

Dus gewoon schoonmaken en dan opnieuw smeren, met de juiste smeermiddelen, en er is geen vuiltje aan de lucht.


Alleen de waarheid ligt in het midden.

Stomer

#14
Beste INFO

Neem de uitdaging aan en werp uw motor in een bad wasbenzine.
Na 3 defecte motoren advies gevraagd in Duitsland(Hunerbein-Aachen):
"keine benzine"
Smering met Molykot: verschenen in MIBA
Proced? smering van fabriekswege: via ingenieur uit fabricatieproces

Tot daar het Rijk der Fabelen