Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Vorming treinnummer

Gestart door Anarchy, 15 augustus 2006, 10:49:14 AM

Anarchy

Hoi,

Ik heb het ooit ergens gelezen hoe een treinnummer gevormd wordt, maar ik ben het vergeten. Is het op de forum dat het ooit gestaan heeft? Kan iemand onder jullie info geven over de vorming van een treinnummer?

Jeroen

Nonkelronnie

citaat:
Geplaatst door Anarchy

Hoi,

Ik heb het ooit ergens gelezen hoe een treinnummer gevormd wordt, maar ik ben het vergeten. Is het op de forum dat het ooit gestaan heeft? Kan iemand onder jullie info geven over de vorming van een treinnummer?

Jeroen


Als je het hebt over bijv duitse locnummers, dan las ik een week geleden de berekening daarvoor op hgbtf.net (topic was "..... Gemmenich...." ofzoiets)
Stond in ieder geval in een topic met fotos van L24

edit: ik zie nu dat het gaat om treinnummers, en daarmee kan ik je niet helpen, sorry

C.B.

Wat bedoel je?
De locnummers of effectief de treinnummers?
(bv: 40245 = de Hupactrein Antwerpen - Oleggio)
Groetjes.
Claudio.

Anarchy

citaat:
Geplaatst door Re460

Wat bedoel je?
De locnummers of effectief de treinnummers?
(bv: 40245 = de Hupactrein Antwerpen - Oleggio)




De treinnummers, bijvoorbeeld 40245

C.B.

Ik heb eens in een ver verleden op het HGBTF een samenvatting gemaakt over hoe de treinnummers (hoofdzakelijk over goederentreinen) gevormd worden. (die lijst op dat forum is niet meer beschikbaar)
Ik zal trachten deze week een lijst opnieuw te plaatsen (er is ondertussen al veel gewijzigd) als ik ergens een beetje tijd heb.
Groetjes.
Claudio.

wimmeke

Voor treinnr wordt bij NMBS de treinen als volgd onderscheiden

-     10 tot 19.999 voor reizigerstreinen (HKV)
- 20.000 tot 39.999 voor goederen (HKM) in binnenverkeer
- 40.000 tot 49.999 voor goederen in internationaal verkeer
- 50.000 tot 89.999 voor gordrern in binnenverkeer
- 90.000 tot 99.999 voor technische treinen

VB:  HKV : ANTW CENTR naar OOSTENDE
          1? = Nr 1827  van 5u37
          2? = Nr 1828  van 6u37 enz

    HKV : Herentals naar ANTW CENTR
          Mototstel rijdt ??rst onder Nr ME2966 naar Hertals
          ( leeg zonder reizigers )
          verterkt te herentals onder Nr 2966
          (met reizigers)

Voor de letters die voor treinen worden gezet zei
Nieuw<e poll schaal-N

Hoppelijk geeft dit een beetje meer duidelijkheid [:)]

Tom

Tom

Anarchy

Bedankt ik ben er al een beetje wijzer uit geworden, maar ook niet heel veel [:I]
Als je bijvoorbeeld ziet staan IR 2288, wat voor een betekenis heeft dit dan? En als je enkel een treinnummer ziet, bv. trein 7251, kan je daaruit afleiden of het L, P, IR, ... is?

wimmeke

Op de uurregelingroosters in stations (gele affisches) daar staan ALLE gegevens bij die voor de treinen gelden en de stopplaatsen die ze aandoen.
In de meeste stations ( met nieuwere aankondigers ) staat tevens op TV-schermen vermeld waar ze stoppen en wat vooe soort trein het is
L,P,IR,IC [8)]

Anarchy

Heeft een treinsamenstelling dan eigenlijk altijd hetzelfde nummer? Ik geef een fictief voorbeeld. De IR 113 bestaande uit 5501 met 3 M2. Rijd deze trein dan steeds onder nr 113? Of verschilt dit van dag tot dag?

mark7758

Een treinnummer wordt gemaakt voor een trein die op terugkerende tijden rijdt.
Dus dagelijks, wekelijks en zo. Dat treinnummer wordt meestal voor een jaar gemaakt. Het spoorboekje.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

wimmeke

Het treinnummer wordt aan een verbinding gegeven met wat voor materiaal erook gereden wordt en bestaat ook langer dan een jaar .
Je moet maar eens op de gele afiches kijken en de blauwe van nieuwe uurreling in dienst gaande op 04/09 daar zullen de zelfde treinummers opstaaan
De nr's van treinen toegekent aan verbinding Antw. naar Oostende en omgekeerd is al 5j(zolang te antw centr als BT) hetzelfde [:)]  

nmbs

-Ieder cijfer heeft een betekenis.
Voor HKVs: de laatste twee zijn het uur waarin de trein vertrekt of toekomt in het oorsprongstation van de verbinding (!!dit is niet hetzelfde als oorsprongstation van de trein!!).  Men zegt bijvoorbeeld "de verbinding Brussel Zuid- Amsterdam" en niet "de verbinding Amsterdam - Brussel Zuid"

bv 616:  dit is de benelux die vertrekt om 16uur xx in  
           Brussel Zuid naar Amsterdam
  617:  dit is de benelux die vertrekt om 16uur xx in  
           Brussel Zuid naar Amsterdam
  633:  dit is de benelux die aankomt in Brussel Zuid om 13 uur xx

633=   33-20=13   In de meeste gevallen is het getal dat men moet    
      aftrekken 20

 4538:is de trein die om 18.xx uur aankomt in zijn oorsprongstation
 1913:is de trein die om 13.xx uur vertrekt in zijn oorsprongstation
en de voorbeelden van Wimmeke betekenen dan;
1827 (27-20=7) is de trein die om 7 uur toekomt in zijn
                oorsprongstation
1828 (28-20=8) is de trein die om 8 uur toekomt in zijn
                oorsprongstation
voor hkms zal ik eens moeten zoeken

C.B.

De nummering van de internationale goederentreinen kunnen wel jaarlijks verschillen,...
Dit heeft te maken met andere grenspunten - reisweg,...

bv:
tijdens de vorige buurtregeling (2004/2005) was de Hupac trein Antwerpen DS Lillo - Oleggio/Busto Arsizio de:
- E 41501 (werd nog gedaan vanaf Aachen West door HGK)
dan
- E 43001 (trein werd dan overgenomen te Aachen West door SBB Cargo)

en nu (beurtregeling 2005/2006) is dat

- E 40241

geworden.

Ik heb helaas nog geen tijd gehad om een actuele stand van de nummering van de (inter)nationale goederentreinen te plaatsen, maar hierboven staat ook al genoeg info,...)
Groetjes.
Claudio.

Greg

Weet er soms ook iemand hoe dit in zijn werk gaat voor duitse treinen[?]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG