Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

strooimaterialen

Gestart door Tom, 14 augustus 2006, 13:19:48 PM

Tom

Ik ben op zoek naar welke materialen ik moet gebruiken om een koeienweide moet na te bootsen, kan iemand mij helpen.

Tevens zou ik ook MSM willen vragen om het over dit onderwerp eens te hebben, want ik ben aan het bladeren in verschillende katalogusen en op den duur wordt het erg verwarend, al die verschillende producten en dan ook nog eens in een andere taal.
Buiten het artikel over de spoorberm weet ik anders geen andere meer die dit behandelen, jammer vond ik ook in de reportage van het bos dat daar niet werd vermeld welke strooimaterialen er werden gebruikt.
Tom

ysbeer

Bijnalles is bruikbaar bv
zilverzand.
woodland turf en vlokken

vor een weide zou ik HEKI wild gras of fijngras gebruiken.
Dat geeft het matten.die je op de tafel moet lijmen op de volgende manier.
Je maakt van zilverzand of heel fijn zaagsel een papje met houtlijm,bruine acrylverf (donker)een beetje spoelmiddel(afwasmiddel)dat mengje goed met elkaarongevver zo dik als stroop.
Nu leg je een laag van 3 a4 mmm op de plaats van de weide.
Je pakt de grasmat trekt hem wat uit en drukt hem gelijkmatig in de prut.
Niet te hard en te diep,maar komt de prut wat door het gras dan is dat ook geen probleem.
als het droog is spuit je met haarlak (strong)rijkelijk over het gras
Strooi nu wat geel gekleurd zilverzand(dat kun je maken met zilverzand en ecoline inkt)maar je kunt het ook kopen bij de hobby winkel(pipo bv)
niet teveel.
Dat gele zand lijkt op bloemen.
als het er op zit(niet teveel hoor je moet geen vlekken krijgen)afblijven en eerst goed laten drogen.
Ander grasveld,op papier geplakt voldoet niet en geeft een speelgoed effect.
er is ook een zelfde soort gras van syloflor maar dat is zeer duur
moet wel op de zelfde manier geplakt worden

wim ysbeer

Tom

@ ysbeer
1) bedoel je met fijngras wiesengras van HEKI?
2) Is datzilverzand mischien HEKI-Deco-Sand: silber nr. 3322
3) kan je in plaats van geel gekleurd zilverzand ook flower foliage van woodland gebruiken of iets gelijk aardigs?
Tom

Tom

Zijn er nog andere of zijn er mensen met andere methodes?
Tom

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Tom

@ ysbeer
1) bedoel je met fijngras wiesengras van HEKI?
2) Is datzilverzand mischien HEKI-Deco-Sand: silber nr. 3322
3) kan je in plaats van geel gekleurd zilverzand ook flower foliage van woodland gebruiken of iets gelijk aardigs?



1 inderdaad
2 zilverzand haal je bij de bouwmarkt 25 kg voor 2 euro.
even drogen in de oven .1 uur op 200 graden perfect

3 mijn ervaring met strooizand is heel goed.
het is simpel te maken.je neemt een kopje zand.een beetje ecoline inkt bv geel in het zand gooien goed mengen en laten drogen.
in de hobby winkel vindt je stoi zand in wel 25 kleuren.
Vrouwen(maar ook mannen soms)maken daar kaarten mee.
lijm op kaart,zand er op in bepaalde vorm, mooi
Die bloemen van woodland zijn veel te grof

wium ysbeer

janjozef

Als je eens goed naar de natuur ziet dan ziet ge dat geen twee weiden dezelfde zijn, veel verschil is er niet maar je hebt veel tinten groen. Je hebt ook veel merken die goed materiaal maken dus je kunt best van verschillende merken verschillende tinten kopen en elke wei net dat iets anders strooien. Ik strooi ook steeds meer dan een soort. Ik neem een basisgroen waarmee ik alles groen strooi en en onmiddelijk daarna strooi ik er wat langer en fijnder materiaal verspreid over. dan is net zogoed wat bruin en geel. En elke wei strooi ik anders. Als merken heiki ,woodland (hoofdzakelijk) bush en nog enkel andere. Het faller strooisel moet ik zo niet.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem