Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Mehano kwaliteit

Gestart door Greg, 14 augustus 2006, 10:44:08 AM

erik de noorman

#45
Marklinhobaan,

Mijn loc's met hoogvermogenmotor die hebben daar toch geen last van.
Geen enkele marklinmotor touwens. Daar zijn loc's bij die al enkele
jaren bollen zonder onderhoud. Bij mij krijgen ze een smering als de koolborstels worden vervangen en dan hebben ze al vele km. gereden.

Erik

n/a

#46
Motorisch is Marklin erg sterk en zijn ze de afgelopen 10 a 15 jaar erg innoventief geweest. Invoering vijfpolig anker, faulhaber, klokanker motoren al dan niet met vliegwiel, buchler achtige motoren met vliegwiel, sinusmotor en nu een variant hierop die ze de nieuwe sinusmotor noemen. Ook Trix modellen gaan deze motor nu krijgen. Krachtig is het nieuwe motortje in elk geval. Maar of hij zo goed is dat moet nog bewezen worden. De tijd zal het ons leren.

Ik zelf heb dan ook nog nooit motorische of mechanische problemen gehad wel met de nieuwe (geluids)decoders. De huidige generatie decoders is op een aantal punten beter maar op een aantal punten ook slechter dan de oude vertrouwde 60901 decoder. Maar daarover kunnen we in een ander draadje misschien over praten.

En ik heb al veel Mehanolocs gezien bij ons op de club. Zelf zal ik het niet kopen want ik heb het niet zo op modern spul. Maar ik zeg nooit nooit. Dus wie weet. De afwerking is misschien wat minder, maar de kappen zijn goed en motorisch lijkt het mij ook allemaal dik in orde. De verhouding kwaliteit en prijs is niet slecht bij Mehano. Al schijnen ze met de nieuwe ICE3 te ver gegaan in het bezuinigen om zo een goedkoop exemplaar op de markt te kunnen brengen. Een goede verhouding hierin vinden tussen prijs en kwaliteit is moeilijk en ieder merk gaat of heeft wel een model waarmee ze op hun bek gaan.
Marklin niet uitgezonderd.[:D] Maar daartegen over heeft ook elk merk zijn of haar kaskrakers. Marklin niet uitgezonderd.[;)]

Maar ik hoop niet dat Mehano bezuinigd heeft op de tandwielen. Want dan krijgen ze een probleem over een aantal jaren. En bezuinigd wordt door alle merken.





Steven86

#47
citaat:
Geplaatst door janjozef

Waar ik het dan weer niet volledig met eens ben. Als je ziet dat al die 51en een ander dak hebben, gewoon omdat het in het echt zo ook is dan moet ik concluderen dat ze van afwerking zeker zo goed zijn dan Marklin en nog beter dan de marklins met schilder fouten. Verder zullen we moeten afwachten of de kwaliteit van de nieuwe roco's en marklin dezelfde blijft nu ze ook in china worden geproduceert. Iets wat van Mehano niet kan worden gezegd, die worden nog binnen de EU gemaakt. Kwestie motorisatie denk ik niet dat er veel van gezegd kan worden op dit moment, een opmerking als ik heb er 100 wagons aan gehangen getuigd eerder van mishandeling door de eigenaar als van kwaliteit van de loc. Een kleine tender die een zware ertstrein kan trekken is eveneens onrealistisch en dus foutief. Ook met de topsnelheden neemt marklin een serieus loopje. Verder zal de tijs uitwijzen of de motoren van Mehano zo slecht zijn en moet er zeker niet verder gegaan worden op wat enkel mensen zeggen, maar zullen we meer moeten wachten op een algemeen beeld. Voor mij voldoet Mehano tot nog toe aan de gestelde eisen. En dat er nog mensen zijn die een voorliefde voor 1 merk hebben zelfs als dat merk heel geregeld door mand valt is dan ook bewonderens waardig.

Jan



@Jan, je kan de topsnelheid bij elke digitale loc toch instellen? Hoe kan dat dan iets zeggen over kwaliteit? De kritiek kan dan enkel zijn dat ze van het fabriek af niet juist zouden zijn ingesteld.
Ik heb overigens onlangs een BR24 ingesteld volgens de LoPi datenbank op de prototypische snelheid en... het trekt op niks. Veel te traag. Maar dat is mijn mening.

@Davy, Wim
Kwaliteit is voldoen aan de verwachtingen van de klant (die definitie komt niet van mij maar van mensen die heel hun leven aan kwaliteit en kwaliteitsmanagement hebben toegewijd). Die verwachtingen van de klant wijzigen in de tijd, of zijn anders afhankelijk van cultuur, regio, ... Alle moderne producenten en zeker als ze in het oosten produceren streven naar een optimum tussen kost en de gepercipieerde kwaliteit door de klant. Ook wel gekend als Taguchi's verliesfunctie (zie bv. http://www.mv.com/ipusers/rm/loss.htm)
Produceren volgens 'de beste materialen' is pass?, te Tayloriaans en te eenzijdig in een ingenieurstraditie ingebed. Kwaliteit van de gebruikte materialen is slechts ??n factor in de kwaliteit voor de eindgebruiker. Dat ondervindt M?rklin aan den lijve en ook andere grote merken in de Europese traditie; gewoon de beste materialen gebruiken is geen garantie voor kwaliteit. En Roco gebruikers voelen dit vandaag ook in omgekeerde zin. Vorig jaar was Roco nog de doodgeverfde kampioen van de beste prijs/kwaliteitsverhouding, vandaag vinden we geen onderdelen meer. Hoe staat het vandaag met de Roco kwaliteit dan? (retorische vraag)
Om dus iets zinvol te zeggen over een kwaliteit van een merk, zullen we dus ook iets zinvol moeten zeggen over de beoogde doelgroep, en over het gehele systeem van distributie, service etc. En die is m.i. anders voor Mehano als voor M?rklin om maar twee merken te noemen.
Prijs, materialen... allemaal interessante info maar slechts een deel van de puzzel.

Voor het overige sluit ik mij aan over de oproep om feiten.
Feit is dat dit draadje eigenlijk over Mehano gaat. De kwaliteit van Mehano wordt dus gedefinieerd door het optimum tussen de kost van productie voor een Mehano model en de perceptie van die kwaliteit door de gebruikers ervan. En van wat ik lees en hoor heeft Mehano dat optimum heel goed gevonden. Hoe die Mehano vergelijkt met een M?rklin is eigenlijk van totaal ondergeschikt belang.
Ikzelf ben best ge?nteresseerd om de ervaringen te horen van mensen die Mehano hebben (heb zelf momenteel geen Mehano) en dat maakt dit draadje net zo interessant.
En al dat  geneuzel over M?rklin en Roco er tussendoor is afleiding wat mij betreft. En het zegt niets over kwaliteit.

Gerolf

#48
citaat:
Geplaatst door Davy
...zijn ze de afgelopen 10 a 15 jaar erg innoventief geweest. Invoering vijfpolig anker, faulhaber, klokanker motoren al dan niet met vliegwiel, buchler achtige motoren met vliegwiel, sinusmotor en nu een variant hierop die ze de nieuwe sinusmotor noemen....
en even later over iets anders:
citaat:
... Zelf zal ik het niet kopen want ik heb het niet zo op modern spul.
Niemand die uitschuiver gelezen? Ik vond hem wel geestig ... [:o)]
Sorry, Davy, maar dit was te mooi om voorbij te laten gaan [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Anarchy

#49
Heeft hij het in je eerste quote niet over Marklin en in de tweede quote reeds over Mehano?

Gerolf

#50
citaat:
Geplaatst door Anarchy

Heeft hij het in je eerste quote niet over Marklin en in de tweede quote reeds over Mehano?

Ja, maar ik vond het vooral geestig dat hij de vernieuwingen bij het eerste merk aanprees, om het daarna erover te hebben dat hij - over een ander merk - niet zo van nieuw spul houdt [:o)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

#51
Ja nu moet ik het toch even voor DAVY opnemen,met modern spul bedoelde hij lokmodelen uit deze tyd.Dus niet loks van mehano.

wim ysbeer



janjozef

#52
@steven86 : mischien is het u nog niet opgevallen maar de meerderheid rijd nog steeds analoog. Dus als ge het over trekkracht en snelheid hebt heeft dat wel degelijk iets met kwaliteit te maken.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

svvander

#53
Meerderheid analoog? Is dat zo?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

n/a

#54
Bij tweerail misschien. Bij drierail is het een club van oude mannetjes.
[:D]

En met modern spul bedoel ik periode V materiaal. Als Mehano een goede periode III stoomloc zou uitbrengen dan zou ik daar geen nee misschien tegen zeggen.

Hoe dan ook de kwaliteit van Mehano moet zich nog altijd bewijzen.
Over 10 jaar weten we meer. Wel zie ik bij onze treinendokter de oudste modellen steeds meer bij hem verschijnen.

ysbeer

#55
citaat:
Geplaatst door Davy

Bij drierail is het een club van oude mannetjes.
Wel zie ik bij onze treinendokter de oudste modellen steeds meer bij hem verschijnen.




Ja dat heb je met een club van oude marklin mannetjes die mankeren wel eens wat

wim ysbeer

n/a

#56
Ja de tweerail groep is ook al antiek.[:D] En analoog rijden is ook antiek.
[:D]

janjozef

#57
Tja maar die oude antieke mannetjes kunnen kopen en daardoor verkoopt analoog nog het meeste [8D] en die kopen en 3 voor de prijs van 2 [:D]

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

svvander

#58
citaat:
Geplaatst door janjozef

Tja maar die oude antieke mannetjes kunnen kopen en daardoor verkoopt analoog nog het meeste [8D]...
Jan



Is dat zo? Man, ik hoor hier allerlei nieuwe zaken! [:D]
Ik ken niets van verkoopscijfers in Belgi?, laat staan in Europa... maar dat digitaal minder verkocht werd als analoog... sterk! 3-rail t.o.v. 2-rail minder, daar kan ik in komen... want ocharme dienen dure sleper he... mja (btw: de meeste 2 en 3 rail digitale loc's kosten evenveel... [^])
Weet ge wa ik nog sterker vind? Dat hier altijd negatief wordt gedaan over 3-rail (niet dat ik Davy gelijk geef). Die discutie is 1.000 maal geleverd en telkens weer op hetzelfde uitgedraaid: er is geen bepaalde reden waarom de ??n beter is dan de andere... het is een persoonlijke voorkeur!

Nu terug on-topic. Ik ben heel tevreden van mijn 77! [:)]
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

rgp

#59
Dag,

Ik hoor ze graag bezig de digitaalrijders, twee draden en zoveel beter,..

De werkelijkheid; rijden ja, sturen nada of ge moet uw baanplan aanpassen.

Bij De Pijl gaat de eerste test door van de gedigitaliseerde clubbaan, tot nu toe staan we:

digitaal rijden: OK
Bloksysteem: half; want een hoop extra's nodig bij het toch al dure ZIMO-systeem (STP bijvoorbeeld)
Seinbeelden: onbestaande, moet extra voor gekocht worden
Decoders: opletten voor het reageren op "rood sein"; dus ALTIJD een analoge lok kopen en zelf digitaliseren met de juiste decoder.

Besluit: mijn baan blijft analoog, buiten de rangeergedeeltes (die zijn omschakelbaar.

Roland