Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

gietbomen

Gestart door vandomm, 12 augustus 2006, 15:56:44 PM

vandomm

Klopt het dat ik wel n's gehoord heb dat je de overblijfselen van een plastic bouwpakket (dozenkopen) nog voor andere doeleinden kunt gebruiken ? oplossen in aceton ?

Zo ja , wat kan ik er dan zoal mee doen ?
dank je
Cees .

Rochevalien

Bijvoorbeeld om openbak-wagons mee op te vullen als schroot,maar dan wel als de eerste laag.Het bovenste gedeelte kan je dan op vullen met allerhande spul dat je over hebt van andere bouwdozen.Dat moet dan w?l van "ijzer" zijn:buizen ,profielen,auto's,onderdelen van loks enz.
H??l lang geleden loste men wel eens die lege gietbomen op in aceton of ik weet niet wat allemaal in een poging om lijm te maken maar ik zou mij daar toch niet mee bezighouden,er is keuze genoeg aan lijm.

Gerrit

Peter

Je kan het ook gebruiken om heel fijne draden te trekken, bv. voor zelf gemaakte TV antennes, of om dunne draden te maken die je tegen de gevels van huizen plakt. bv. teledistributie e.d.
Bij plastiek modelbouwers die vliegtuigen op schaal maken wordt dit dikwijls gebruikt om de spandraden van tweedekkers, of om antenne draden na te bootsen.
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

Ze in ieder geval nooit smelten door warmte,of nog erger in brandsteken.
Dat geeft een heel gevaarlijke damp Dioxine.
Deze is scadelijk voor de gezondheid

wim ysbeer

Klaas Zondervan

Dioxine uit polystyreen? Daar hoef je niet bang voor te zijn want dat kan niet.

ysbeer

Wat het dan is is het maar bij verbranden ontstaan giftige gassen.

Wim ysbeer

Klaas Zondervan

Het zou best kunnen dat er giftige gassen ontstaan. Maar het kan geen dioxine zijn, want dat zijn per definitie chloorverbindingen. In polystyreen zit geen chloor, alleen koolstof, zuurstof en waterstof.
Zal nog eens navragen wat er dan wel gebeurt.

13erke

citaat:
Wat het dan is is het maar bij verbranden ontstaan giftige gassen.

Dat is voor een deel waar. Polystreen is een zeer complexe molecule , omdat deze zo complex is , zal bij verbranding niet altijd 2 O's met een C binden, met andere woorden er wordt een beetje CO gevormd. Het kan niet veel kwaad doen , maar sowieso boven die verbrandingsgassen hangen is zeker niet gezond[xx(].

rixke rail

Je kan ze ook gebruiken voor zelfbouw. Mijn aller??rste zelfbouw-projectje was zeer bescheiden [:I] : nl. een reclamepaneel. Dit is bijna volledig uit stukken gietboom gemaakt. (plus wat karton en een foto van een affiche)





Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Klaas Zondervan

Heb het nog even nagevraagd bij een chemicus: bij de verbranding van polystyreen ontstaat onder ideale omstandigheden alleen water en CO2.
Maar meestal is de verbranding onvolledig, en dan krijg je CO, losse koolstof (roet) en monostyreen. En vooral dat laatste is niet zo'n fris spulletje. Het ruikt wel aangenaam, maar is toch giftig.

hobbyist

dunne gietbomen kun je gebruiken voor elekticiteits-,telefoonpaal. enkel een spoornageltje plooien in juiste vorm,en beetje warm maken met een soldeerbout, het geheel laten afkoelen. Wat ook kan zijn weidepalen nabootsen, een gietboom bekleden zodat het een boom wordt. zo zijn er verschillende mogelijkheden

glamo

mijn zelfbouwhuizen en fabrieken lijm ik met MEK.
ik nu en dan een klein stukje van een afgietboom in het potje zodat de vloeistof wat dikker wordt.

mvg kurt