Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Mijnwerkerspad

Gestart door Klaas Zondervan, 01 juli 2017, 19:05:53 PM

Klaas Zondervan

Komende weken ga ik weer eens door Vlaanderen fietsen. Bij het uitstippelen van mijn tocht kwam ik een fietspad tegen. Het begint bij de Slijpstraat tussen Roborst en St-Goriks-Oudenhove en loopt tot de Livierenstraat ten zuiden van Brakel. De naam van het pad is Mijnwerkerspad. Gezien het vloeiende verloop kan het niet anders of dit moet vroeger een spoorlijn zijn geweest. Weet iemand waar deze spoorlijn voor diende? Personenvervoer? Kolenvervoer?

Dirkh

Het Mijnwerkerspad in de Vlaamse Ardennen (Zuid-Oost-Vlaanderen) is het verharde gedeelte van de vroegere spoorlijn Zottegem - Brakel - Elzele (Ellezelles), welke deel uitmaakte van de lijn 82 (Aalst - Elzele). De spoorlijn werd in 1963 afgeschaft. Tot dan bracht het "Fosttreintje" mijnwerkers van Zottegem en omstreken, naar de Borinage (Henegouwse steenkoolmijnen). Vandaar de naam Mijnwerkerspad.

Klaas Zondervan


Dirky

Dan passeer je toch heel dicht bij mijn deur Klaas... Mocht je de Leberg in Zegelsem erbij nemen; welkom!

Klaas Zondervan

Ik zal zien of ik het in mijn route kan opnemen. Huisnummer? (evt. via PB)
Zegelsem is wel een heel klein plaatsje. Mijn Michelinkaart kent het niet. Ik heb ook een fietsknooppuntenkaart en daar staat het wel op. Google maps kent het alleen als de naam van een bushalte.

doomslu

#5
Citaat van: Dirkh op 01 juli 2017, 19:37:48 PM
Het Mijnwerkerspad in de Vlaamse Ardennen (Zuid-Oost-Vlaanderen) is het verharde gedeelte van de vroegere spoorlijn Zottegem - Brakel - Elzele (Ellezelles), welke deel uitmaakte van de lijn 82 (Aalst - Elzele). De spoorlijn werd in 1963 afgeschaft. Tot dan bracht het "Fosttreintje" mijnwerkers van Zottegem en omstreken, naar de Borinage (Henegouwse steenkoolmijnen). Vandaar de naam Mijnwerkerspad.
Stond hierover ooit eens een artikel in Spoorwegjournaal? Ik denk het wel, maar in welk nummer?

Edit, via de onvolprezen website van Patrick Tassignon gevonden: Spoorwegjournaal 143, "De 'Fosselijn' tussen Aalst en de Borinage".
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *