Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Kap afnemen van Bemo locs

Gestart door minibaan, 02 januari 2017, 11:06:22 AM

minibaan

Hallo,
Een van mijn Bemo Bernina motorwagens, meebepaald de ABe 4/4 nr 53 heeft het opgegeven. Als er spanning op de rails staat branden de frontseinen afhankelijk van de polariteit. Aan de stroomafname mankeert dus niks. Echter de motor doet niks, geeft ook geen enkel brommend geluid. Enig vermoeden is dat er ergens een draadje moet zijn los gekomen. Probleem is echter dat de kap er met geen middelen is af te krijgen, ook al gebruik is kaasprikkers om de kap open te spreiden op de plaatsen aangeduid in de handleiding. Mijn vraag is dus: hoe neem je in godsnaam de kap af van een Bemo motorwagen of loc? Opsturen naar Bemo voor herstelling lijkt me wel de laatste optie want dan kan ik minstens een half jaar of langer wachten tot ik het model weer in bezit heb... en langs welke weg moet ik hem dan opsturen??? Graag zie ik een antwoord tegemoet via dit forum of via een mailtje naar dewwilde.eddy@skynet.be
 

Peter

Stuur even een mailtje naar Bemo. Die geven vrij snel antwoord
Met vriendelijke groeten
Peter

minibaan

Ik ben net naar de website van Bemo gegaan maar wat ik niet vind zijn de contactgegevens, dus geen e-mailadres te zien!
 

Klaas Zondervan

Als ik de handleiding goed begrijp moet je ook de koppelingen er uit trekken, of anders de baanruimers verwijderen.

guydhaese

Citaat van: Klaas Zondervan op 02 januari 2017, 12:23:05 PM
Als ik de handleiding goed begrijp moet je ook de koppelingen er uit trekken, of anders de baanruimers verwijderen.

Dag Eddy,

Hieronder de gegevens van Bemo, met het mailadres.
Succes ermee.


BEMO Modelleisenbahnen GmbH u. Co KG

Stuttgarter Strasse 59
D-73066 Uhingen
Fon: 0 71 61 - 38 998 - 0
Fax: 0 71 61 - 38 998 - 10

eMail: mail(at)bemo-modellbahn.de


Met  vriendelijke groet,
Guy

minibaan

Dank voor het mailadres, ik heb meteen een bericht gestuurd naar Bemo... afwachten nu.
Daar de frontverlichting wel brandt en de motor geen enkel geluid maakt en er ook niks verbrand lijkt te zijn zou het logisch zijn dat er ergens een draadje is los gekomen. Het afnemen van de kap bij Bemo wel echt een miserie, zeer riskant om beschadigingen op te lopen!
 

minibaan

Het vreemde is dat wanneer ik ter hoogte van een van de stuurstanden op de kap druk de loc plots weer gaat rijden om even plots weer te stoppen met brandende lichten. Kan volgens mij enkel een slecht contact zijn in de stroomtoevoer naar de motor. Het is enkel kwestie de kap van het onderstel te kunnen nemen zonder schade.
 

bekie

Mijn ervaringen met bemo zijn: ze zitten erg krap gespannen op het motor/gewichtgedeelte bij de eerste opening. Bij volgende openingen, gaat het een ietsje bietsje gemakkelijker. Soms zit de oorzaak bij de ramen, die mee de behuizing helpen vastklemmen.
 

minibaan

Gebruik je kaasprikkers om de kap los te maken?
 

2012

ik heb de 54 "hakone" in mijn bezit, ook al open gedaan om reizigers in de steken ... t'is inderdaad een moeilijk spel om open te krijgen, maar t'is toch gelukt, alleen weet ik ni meer hoe het gedaan heb :-)
Heb ze toen allemaal zitten open prutsen, inderdaad met behulp van tandenstokers, kaasprikkers lukt dat wel, goed kijken waar de uitstekingen achter geklemd zitten, soort van weerhaakjes... daar moete overal prikkertjes tussen steken op al die plaatsen tegelijk, dan lukt het wel.
Ik heb em allezins open gekregen zonder te breken. (en nadien weer dicht ook:-))

minibaan

Ik zal het eens moeten proberen als ik eens een héél rustig moment heb en tijd... Ik vrees echter dat de treeplanken onder de toegangsdeuren in de weg zitten. Nergens in de handleiding staat aangegeven welke onderdeeltjes wel en niet mogen worden gelijmd. Lijm je niet dan komen ze los en ben je gegarandeerd kwijt, lijm je ze wel dan kan het zijn dat dat de kap niet meer af te nemen is.