Zijn ze nu helemaal zot geworden.

Gestart door Peter, 28 juli 2006, 09:37:24 AM

Peter

Het is al ver gekomen. Nu gaan ze elkaar nog eens voor de rechtbank trekken, omdat Piko (zogezegd) hetzelfde model op de markt breng dan M?rklin.
Begrijpen die idioten niet dat zo'n dingen onze modelspoorwereld helemaal geen goed doen.
Zie inderstaand artikel (in het Duits)

G?ppingen
M?rklin zieht wegen ICE-Modell vor Gericht


Der Streit um ein Modell des ICE 3 zwischen dem Modellbahn-Bauer M?rklin und dem kleinen Konkurrenten Piko aus S?dth?ringen ist endg?ltig ein Fall f?r die Justiz. Am 31. Oktober wird eine Kammer f?r Handelssachen am Landgericht K?ln ?ber eine Unterlassungsklage verhandeln.

 

Rene Wilfer mit dem umstrittenen ICE 3-Modell
 
 
 
M?rklin wirft Piko vor, sein ICE-Modell nachgebaut zu haben. In der Konstruktion des Piko-ICE stecke eindeutig schw?bisches Know-how.

Von Piko war keine Stellungnahme zu erhalten. Das Unternehmen sehe der Klage mit Gelassenheit entgegen, hatte Gesch?ftsf?hrer Ren? Wilfer schon vor Monaten angek?ndigt. Die Z?ge seien "v?llig unterschiedlich". Die 1992 aus einem fr?heren DDR-Kombinat hervorgegangene Piko Spielwaren GmbH hatte ihren ICE 3 im vergangenen Jahr auf den Markt gebracht - zu einem Viertel des Preises, den der M?rklin-Zug kostet.

M?rklin steckt seit Jahren in der Krise
Momentan gebe es bei M?rklin andere Probleme als den Streit mit Piko, betonte der Sprecher des angeschlagenen Unternehmens, Roland Gaugele. Dennoch habe Piko "eine Grenze ?berschritten". Wegen Kaufzur?ckhaltung der Konsumenten und preisg?nstiger Konkurrenz steckt M?rklin seit Jahren in der Krise. K?rzlich wurde das traditionsreiche Haus von dem britischen Investor Kingsbridge Capital ?bernommen.

Die Gebr. M?rklin & Cie. GmbH kam 2005 auf 123 Millionen Euro Umsatz, der von Piko (Sonneberg) wird auf 6 Millionen gesch?tzt. Piko hat 145 Mitarbeiter, M?rklin 1350.


Waar gaan we toch naar toe?


Met vriendelijke groeten
Peter

tufken

Ja Peter, ik had ook al gezien enkele weken geleden.

Vorige maand had Reyne gewoon het woord M?rklin gebruikt in een brief en op een bestelbon.
Het was direct trammelant en Reyne moest al die papieren vernietigen en rechtzetten dat het geen M?rklin was.

Dit was gewoon over een Roco loc in AC

Het zijn soms juist kinderen en ze verliezen er alleen maar hun gezicht mee.


Ze zouden beter samen de modeltreinmarkt terug op het spoor proberen te zetten.  Maar ja, zij zullen het wel beter weten niet?
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


Nonkelronnie

zoiets doet de hobby idd geen goed

EN STOP NU EINDELIJK EENS MET IN 20 KLEUREN TE TYPEN

janjozef

schrijft nu iedereen ineens in kleur

O dat kun je blijkbaar niet lezen
een ander kleurtje proberen was beige
schrijft nu iedereen ineens in kleur

ook al een slechte kleur
schrijft nu iedereen ineens in kleur
goed he

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Nonkelronnie

mijn post was een stil protest om de onzin ervan te benadrukken
laten we het allemaal in zwart doen

Als je dan toch een tekst wil citeren, zoals de blauwe tekst in de 1e post, zet hem dan tussen [quote ] [/quote ] haakjes

citaat:
zoals dit hier


wisselstromer

het gerucht was er al tijdens de beurs in nurnberg
de g elijkenis vd piko tov de marklin is wel heel groot
ze gebruikte zelfs de zelfde rare schaal 1/83 ofzo maar ergens op het forum loopt daar al een draadje over

ik kan markllin wel ergens begrijpen maar het is zeker niet goed voor de hobby
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

ysbeer

Dat ze sprekend op elkaar lijken is maar goed ook.Eris maar een voorbeeld.
Mij lijken de kansen voor marklin gering iets namaken wat weer een namaak is van een bestaand voorbeeld is niet verboden.
Althans niet in nederland.
En aandacht is aandacht ook als wij dat negatief vinden kan het best nog meevallen.
Er wordt over gepraat.

wim ysbeer


janjozef

Ik vind wel dat de onrust typeert die volgens mij moet heersen onder de producenten, als ze mekaar al een proces aandoen omdat ze hezelfde type uitbrengen. Ik kan marklin begrijpen ze doen een enorme investering voor een bepaalt type te ontwerpen en achteraf blijkt dat een andere producent ook die investering gedaan heeft voor hetzelfde type zodat de kans kleiner is dat ze uit de kosten geraken. maar dat zal voor beiden wel gelden

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

rgp

Dag,

Ik heb indertijd de M?rklin willen kopen, maar ben van de prijs achterover gedonderd.  De Piko is duidelijk geen M?rklin, je moet bepalde details maar eens goed bekijken.

Het is ook zo dat zeker bij moderne gestroomijnde zonder veel details materieel de verschillen zeer klein zijn.

Roland

loebaske

1) welk kleur je nu gebruikt, of welk
letter type groot of klein,smal of medium....
??n ding is zeker.... we hebben een gezamelijke hobby,
en soms begrijp ikke iemand niet die zich ergert aan kleur of
lettertype....swat
2)hoe meer processen der zijn,hoe meer dat ze elkaar dood aan het doen zijn, en misschien is dat goe voor onze portemonee [;)]
want wa kan mij dat schelen of dat nu een Piko of een Marklin
is, als het model maar redelijk aanvaardbaar is en betaalbaar,
en als je het mij vraagt, de meeste modellen voldoen aan de
nieuwe eisen....en den ??n is al betaalbaarder dan de andere...
en ??n ieder moet de keuze maken, wat hij wil aankopen..
de tijd van speelgoed is voorbij (zoals Lima)

n/a

Ik wist dit al maandenlang. In Duitsland heeft de plagiaat vereniging Piko hiervoor zelfs een prijs gegeven. Het formaat schroefje komt zelfs overeen.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Davy

...... Het formaat schroefje komt zelfs overeen.

Dat lijkt me niet zo raar in een tijdperk waarin schroefmaten gestandaardiseerd zijn.[8D]

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Davy

Ik wist dit al maandenlang. In Duitsland heeft de plagiaat vereniging Piko hiervoor zelfs een prijs gegeven. Het formaat schroefje komt zelfs overeen.




Ja en het moertje ook,het was chinese schroefdraad met spleetjes.Ook het soldeer en het koperdraad was het zelfde.
allemaal uit china.

wim ysbeer