WERKEN MET PLUIMKARTON op YouTube

Gestart door Val-Rikard, 06 december 2016, 21:04:21 PM

Val-Rikard

#135
Dag Freek,

Als de primerverf de goede kleur bezit, en die moet niet altijd wit zijn, kan je daar onmiddellijk gebruik van maken. Soms maak ik gebruik van de blekere kleur van de grondverf (primer) door uitspringende delen van het oppervlak wat op te schuren. Op die wijze komt de grondlaag weer bloot en krijg je meer textuur. Voor asfalt maak ik het platte oppervlak bleker met de droogborstel techniek.

Je kan om het even welke acrylverf gebruiken zolang de kleuren maar overeen komen. Er bestaan tabellen op het internet om alternatieve vergelijkbare kleuren te vinden. Kies gewoon de verf die gemakkelijk in je buurt verkrijgbaar is.

De richtlijn die ik gebruik is die uit de werkelijkheid. Er zit veel meer in asfalt dan zwart. Kleine kiezeltjes of fijn grind bijvoorbeeld. Ook de vervuiling zal zijn invloed op de kleur hebben. Ik ga af op mijn gevoel bij het kiezen van een kleur. Bijvoorbeeld voor de hoofdkleur van het wegdek ging ik op zoek tussen mijn kleurtjes die ik had. Van de verschillende mogelijke kanshebbers testte ik ieder kleur op een stuk karton. Na droging beoordeel ik dan de kleur. De kleur kiezen via computer komt dikwijls bedrogen uit. Je moet het in het echt zien. Het is interessant als je een basis assortiment hebt aan kleuren. Welk assortiment is gebaseerd op ervaring.  Een belangrijke indicatie zijn de natuurlijke kleuren. Niet de felle en extreme kleuren, maar eerder de zachtere. Er zijn bij Vallejo veel verschillende soorten grijs, maar als je al in de buurt komt van je gevoel zit je goed. Er bestaan ook verschillende soorten asfalt. Alleen al door ouderdom.

Als er nog een vraag is hoor ik het wel.  :)

Val-Rikard

Werken met pluimkarton deel 11.

In het voorlaatste deel tonen we hoe we rotswanden maken uit pluimkarton.
Na deze bijdrage zal in de loop van volgende week het laatste deel volgen waarin we tonen hoe we zinken daken maken.
Ook zal ik alle MSM nummers nog eens meegeven waarin ieder op YouTube getoonde bijdrage te lezen is.  :) ;)
Veel kijkgenot !

https://youtu.be/zChEYLeEG-c

Groet, Rik

modelbouwpatrick

weer fantastisch filmpke met veel uitleg. thx

dani

prachtig ....   Maar ben je zo nog nooit uitgeschoten met dat cutter mesje als je richting je hand aan het snijden bent ??

Een super reeks is dit !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Val-Rikard

Citaat van: dani op 19 april 2017, 08:35:08 AM
prachtig ....   Maar ben je zo nog nooit uitgeschoten met dat cutter mesje als je richting je hand aan het snijden bent ??

Een super reeks is dit !

Nog niet uitgeschoten...
Maar ik heb wel een aantal bloopers die ik niet in de filmpjes steek...  ::)

Gerolf

Citaat van: Val-Rikard op 19 april 2017, 09:52:13 AM
Maar ik heb wel een aantal bloopers die ik niet in de filmpjes steek...  ::)

Zou nochtans wel leuk zijn, een blooper-compilatie  ;)
In dat laatste filmpje (heel tof alweer) heb je er wel eentje laten staan: "turnavies" ipv schroevendraaier  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Val-Rikard

Citaat van: Gerolf op 19 april 2017, 09:57:50 AM
Citaat van: Val-Rikard op 19 april 2017, 09:52:13 AM
Maar ik heb wel een aantal bloopers die ik niet in de filmpjes steek...  ::)

Zou nochtans wel leuk zijn, een blooper-compilatie  ;)
In dat laatste filmpje (heel tof alweer) heb je er wel eentje laten staan: "turnavies" ipv schroevendraaier  ;)

Zou ik wel eens durven doen... kort maar krachtig als afsluiter. ;D

dani

zeker doen !!!    de   "gag reel"  heet dat dan  in 't vak.   :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

liefhebber

Hoi,

De laatste bijdrage was weer super.

Ik heb wel een vraagje over de gebruikte verf.
U gebruikt de verf  73001 van Vallejo. U noemt die gebrande umber, maar als ik in de catalogus kijk van Vallejo, vind ik dit terug als Oxido Basic Rust, en zit die in de train Weathering set.
Ik vraag me nu af of het hier gaat over de zelfde kleur?

Bedankt,
Peter




 

Val-Rikard

Citaat van: liefhebber op 20 april 2017, 19:58:25 PM
Hoi,

De laatste bijdrage was weer super.

Ik heb wel een vraagje over de gebruikte verf.
U gebruikt de verf  73001 van Vallejo. U noemt die gebrande umber, maar als ik in de catalogus kijk van Vallejo, vind ik dit terug als Oxido Basic Rust, en zit die in de train Weathering set.
Ik vraag me nu af of het hier gaat over de zelfde kleur?

Bedankt,
Peter

Dag Peter,

Eigenlijk kan je om het even welke acrylverf nemen zolang het maar gebrande umber kleur is. Het nummer die ik vernoem komt inderdaad uit die set en heb ik hiervoor gebruikt
omdat die naar mijn aanvoelen dichter bij de kleur gebrande umber aanleunt.

Groet, Rik


liefhebber

Bedankt voor het antwoord, heb heel veel geleerd met deze mooie bijdrage
gr
Peter
 

Val-Rikard

In het twaalfde en laatste deel tonen we hoe we zinken daken maken.
Tot slot kan je een kleine compilatie zien van foute opnames en miskleunen...  ::)
Veel kijkgenot!!!

https://youtu.be/imuaB7AYyy4

Groet, Rik

Metpetergaathetbeter

#147
leerlijke filmpjes hopelijk komt er nog een vervolg, maar ik heb toch de indruk voor de rest van de familie dit de nodige stress meebracht tijdens de opnames ! 8) ;D ;) net als bij U bij 'K BEN AAN'T OPNEEEEEEMEN!!!!!!!!!!!
Leuk dat je deze momenten waar het minder ging, verkeer ging, dreigde verkeerd te gaan wou delen ! :) ;)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Dat is het beste van bolleke, is een TOP afsluiter Rik  ;)