Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Lenz BM3/22620 Blockstreckenmodul

Gestart door crabbcharles, 30 november 2016, 17:39:35 PM

crabbcharles

Ik ben terug opgestart in N-schaal. Om te oefenen een ovaaltje met vier wissels alles materiaal Peco. Zes blokken worden beheert door zes BM3 van Lenz Abc techniek. Het  rijproces wordt gestuurd met een LZV 100 centrale een een transformator TR100 (Lenz)
De vier wissels aangedreven door Viessmann universalantrieb, zijn identiek (electrofog) en identiek bedraad en verbonden met spoorvoeding en aan de BM3. Ik rijd met één Hobbytrain G2000 Cargo. Deze valt regelmatig maar onvoorspeelbaar zonder stroom op een bepaalde plek van de wissels. De wissels zijn volledig geïsoleerd van de blokken en zijn gevoed met digistroom. Er is echter één wissel van de vier die geen stroomuitval vertoont zelfs niet bij zeer kleine snelheid (stand 12) en het uitstekend doet.Waarom?
Alle suggesties zijn welkom

Michiel

De tongen van de Peco wissels nemen spanning van de tegenliggende spoorstaaf. Indien er vuil, verf, stof of corrosie tussen de gesloten wisseltong en de vaste rail is gekomen, dan krijgen de tongen en puntstuk geen spanning meer. Dit is een typisch probleem bij Peco. Bij kraaknieuwe wissels heb je dat probleem niet, maar bij oudere wissels (occasie, recup) is dit een reële kans.

Zeker weten doe ik het niet, want daarvoor zit ik te ver van de bewuste wissels af, maar het is een typisch probleem met deze Pecos: een beetje speculaas, dus.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)


crabbcharles

Beste.
Electrofrog : de puntstukken zijn gepolariseerd vanuit de fabriek.
De wissels zijn onlangs nieuw en brandschoon gekocht.
Dus ...

Michiel

#4
... dus, heb je nagemeten of er spanning staat op de tongen wanneer de trein erop stil staat?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

crabbcharles

Beste,
Ik heb geen spanningsmeter bij de hand maar de lichten doven bij stilstand van de trein. Manueel de  tongen aandrukken geeft geen resultaat.
Charles.

Ronald

Citaat van: crabbcharles op 02 december 2016, 14:35:30 PM
Beste.
Electrofrog : de puntstukken zijn gepolariseerd vanuit de fabriek.
De wissels zijn onlangs nieuw en brandschoon gekocht.
Dus ...

Kan wel zijn, toch zijn de genoemde aanpassingen die Allan Gartner op zijn site geeft wel een aanrader. Dat is niet voor niets, het blijkt dat bij digitaal die aanpassingen er juist voor zorgen dat de boel veel betrouwbaarder wordt. De wissels zoals uitgeleverd en gemaakt door Peco zijn uit het analoge tijdperk en daar doen ze het beter op.

Dus doe je voordeel met het gegeven advies.

Michiel

Valt de hele centrale uit? Moet je de centrale terug aanzetten nadat de trein is stilgevallen?

Dat zou duiden op kostsluiting. Bij Peco heeft de open wisseltong de tegenstelde polariteit als die van de rail. Wanneer een wielflens net tegen de open tong aansleept, heb je korstsluiting. Meestal duidt dit op een verkeerde stand van de wielen, met een te kleine afstand tussen de wielen.

Maar ook hiervoor is de hierboven voorgestelde aanpassing aan de wissel een uitkomst.

Maar belangrijk is nu weten waarom de locomotief plots stopt, want voor het moment zijn we nog steeds in een speculative fase.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

crabbcharles

Beste Michiel,
De centrale valt niet uit, de trein stopt gewoon en na een duwtje van een cm of weinig meer start hij terug op. Ik hoef niet aan de centrale te raken alle gegevens blijven mooi bewaard
Ik pruts niet graag aan de wissels met doorknippen en terug aan mekaar lassen. De oorzaak is iets anders omdat bij wisselende wissels de zaak mooi rond kan draaien om plots daarna  te stotteren en uiteindelijk stil te vallen. Er is een stroomuitval niet altijd bij dezelfde wissel en die stroomuitval is maar een paar cm groot, maar waarom blijft voor mij de vraag. Ik heb ook ondervonden dat na een halte op een recht stuk rail de loc soms niet meer opstart zonder duwtje.
Charles

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Gezien het fenomeen nu niet alleen op een wissel, maar ook op een gewoon recht stuk manifesteert, is mijn reactie dat het probleem in de locomotief moet zitten. Mogelijk is er een slecht contact in de loc, sleepcontacten die niet mooi tegen de wielen slepen, een geknelde draad waarvan de ader over is, een printplaatje met contactlippen die slecht contact geven.... Je zal de loc eens moeten openen (behalve wanneer ze spiksplinternieuw is, gebruik dan de garantie) en onderzoek of er een slecht contact in de loc zit. Meten is weten, maar zonder meter is het dikwijls gissen...  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirkh

Lijkt mij hard op een probleem dat ik ook had met een loc. Bij het zoeken naar de fout kwam ik erop dat de afstand tussen de wielen niet klopte op alle assen waardoor er in een bocht en op een wissel soms geen contact meer was met de rails.

crabbcharles

#12
Hartelijk dank voor de interesse, ik ga het voorlopig hierbij houden en me met de lok. bezig houden.
Hierbij mijn e-mail adres Crabbcharles (at) gmail (dot) com, ik ben immers op zoek naar een hersteller/reparateur, wie kan mij hierbij helpen?
Charles

doomslu

Ik heb het emailadres wat moeilijker leesbaar gemaakt voor spambots.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *