Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

spoorkeuze

Gestart door glamo, 22 juli 2006, 17:20:47 PM

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door janjozef

Ik bedoel de code 83 van roco, en dat geluk is synisch bedoelt.
Voor mij zijn er velen die hier problemen zoeken. Als  je steeds met nieuw materiaal rijd op een vaste baan die nooit naar tentoonstellingen gaat de nodige aico en verwarming in uw kamer hebt dan klopt het allemaal. Maar als je al een een vrienden tot rijden uitnodigd of een modulebaan hebt die af en toe eens op een tentoonstelling verschijnt waar de omstandigheden steeds anders zijn en ge werkt met code 75 of 83 dan rijdt ge heel dat weekend geen meter geloof het van iemand die daarin al het nodige ervaring heeft. Mensen die op een zolder werken waarin de omstandigheden iets minder goed tot bijna slecht zijn zullen ook nooit op een pleziereg manier kunnen rijden. met code 100 rail mag je spoor iets minder liggen en nog kan je zonder problemen rijden. niet gesproken over de grap van wielen afdraaien bij oude lima's, wat sommigen hier doen terwijl ze op de vrolijke viekante meter zitten.

Jan



commentaar op rood: Ik ben een 3 tal jaar projektlijder(geen typefout)geweest van een modulebaan met uitsluitend code 75 spoor van Peco.Die baan kwam een TWEETAL maal buiten per jaar en dat reed altijd als een fluitje van een cent.Ik moet wel zeggen dat ik alleen over mijn eigen rollend materiaal spreek (dat was dan ook steeds vooraf gekuist,nagezien, en mee proefgereden bij mij thuis)

commentaar op blauw: ik heb met de jaren mijn verzameling rollend materieel omgebouwd en gesuperd waar dat kon en waar dat nodig was.
Ik heb toch een 10tal Lima M2's zo omgebouwd + nog een 10tal M4's een benelux stam ?n de Inox Tee wagons(maar die zijn ondertussen reeds verkocht)De M4's had ik eerst de flenzen afgedraaid maar heb er later toch nog andere assen ondergestoken.(ik heb dus afgedraaide assen over)Dit alles rijd tot mijn volle tevredenheid ,uitgezonderd de Beneluxen die nog steeds vaste koppelingen hebben.En dat ontspoord regelmatig maar dat ligt aan de korte bogen op mijn baan en niet aan de assen.
en wat bedoel je met" terwijl ze op de vrolijke viekante meter zitten."

Gerrit

argilla

toch heeft Gerrit gelijk hoor.... ik rij ook met code 75 en het oogt en rijdt veel beter dan code 100 ( NS = nikkel/zilver dan wel). Bovendien krijg je met het flex-rail veel mooiere bogen ( met verkanting).
Nu de anschaf van matriaal: ki?jk als je iets bestelt , bestel dan meteen ook de wielen in PR-25 of Proto-87 ( tenzij ze van fabriekswege al uitgerust zijn.... bv.; sommige US modellen, waar elke fabrikant dit graag doet ! Dit in tegenstelling tot sommige EU fabrikanten, waarvan zelfs sommigen leterlijk uit de lucht komen vallen als je spreekt over proto-87 wielen !!) zo simpel is dat ...de meerprijs ( naar mijn ondervinding  nooit meer betaalt dan  ? 18 ) weegt niet op tegen het prachtig zicht dat je krijgt als de wagon of loc staat op code 75 of code 70 rails.
Het is gewoon een "visie"  of niet.[;)] Wie de werkelijkheid hoog in het vaandel wil, kan praktisch niet anders [8D]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door argilla

....bestel dan meteen ook de wielen in PR-25 of Proto-87

Bij RP-25 kan ik me wel iets voorstellen, maar P-87 op gewone wissels dat gaat niet goed.

Rochevalien


glamo

hoi mannen bedankt voor de reactie's. ik kan me nu een beeld vormen en denk dat ik voor code 83 ga.
mijn marklin ben ik zeker niet beu hoor maar ik wil vanaf nu mijn locs en wagons zelf gaan bouwen en die bouwdozen zijn bijna allemaal gelijkstroom. dat is zo een beetje de reden. een baan aanbouwen aan de huidige kan ook niet wegens plaastgebrek.

mvg kurt
 

erik de noorman

Glamo,

Elk gelijkstroommodel zelfs in bouwdoosvorm is simpel om te bouwen naar 3 rail.

Erik