Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

spoorkeuze

Gestart door glamo, 22 juli 2006, 17:20:47 PM

glamo

hoi mannen;

ik ben een tijdje van het forum geweest door werk in het buitenland maar nu helemaal terug. ik heb op zolder een grote marklin baan die bijna af is en binnenkort komt er een ruime kamer vrij waar ik van plan ben een gelijkstroombaan te bouwen. ik liet mijn keuze vallen op de PECO STREAMLINE CODE 100 rails.
wat zijn nu de voor-en nadelen tussen CODE 100 en CODE 75 rails?

mvg kurt
 

modelbaanHO

Het verschil zit in de hoogte van de railstaven. Code 100 is hoger dan code 75. Code 75 oogt mooier, het spoor lijkt iets breder, maar dat is natuurlijk niet zo. Alleen wanneer je rollend materieel een zekere leeftijd hebt kan je met code 75 sporen problemen hebben: de wielflenzen van dat materiaal zijn groter en kunnen daardoor de imitatie-railstoeltjes raken (waarmee de railstaven worden vastgehouden). Dat probleem kan je in veel gevallen weer oplossen door andere wielen te gebruiken (met lagere flenzen), of de flenzen af te (laten) draaien.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door glamo

hoi mannen;

ik ben een tijdje van het forum geweest door werk in het buitenland maar nu helemaal terug. ik heb op zolder een grote marklin baan die bijna af is en binnenkort komt er een ruime kamer vrij waar ik van plan ben een gelijkstroombaan te bouwen. ik liet mijn keuze vallen op de PECO STREAMLINE CODE 100 rails.
wat zijn nu de voor-en nadelen tussen CODE 100 en CODE 75 rails?

mvg kurt




Hallo Kurt,dat snap ik toch niet goed hoor,je Marklin baan is zo goed als af en nu ga je met gelijkstroom beginnen? niet meer tevreden van Marklin?(deze vraag zal hier wel wat doen losbarsten maar dat is zeker niet mijn bedoeling) Kan je aan die marklin baan  niet gewoon "een stuk aanbreien"?

Gerrit

janjozef

tja verstand komt met de jaren he dat is duidelijk [:D]. Met code 75 rails creeer je voor jezelf problemen want niet alleen met het oude maar ook met het niet zo oude kun je problemen hebben net zoals hiervoor gesteld. Het afdraaien van flensen wordt hier door sommigen voorgesteld als iets dat je elke dag doet maar dat is dus wel degelijk niet waar, en andere wielassen steken zal uiteindelijk dus een tot serieuse rekening oplopen afhankelijk van de hoeveelheid materiaal uiteraard. De simpelste oplossing is koop eenvoudige code 10 rails

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Klaas Zondervan

Elk wielstel dat voldoet aan de Morop normen voor H0 2-rail rijdt probleemloos op Peco code 75.

Rochevalien

Jan Jozef,ik heb, zo'n 11 jaar geleden na een verhuis bewust gekozen voor code 75sporen en heb daar absoluut geen spijt van.
Het is natuurlijk waar dat een groot deel van je verzameling niet meer zondermeer op code 75 kan rijden maar daar zijn oplosingen voor.De wielen van mijn lima  en Pico wagons heb ik allemaal "afgedraaid" (ik heb dat hier al eens uitgelegd hoe dat in zijn werk gaat).Ik heb natuurlijk ook een aantal loks gehad die niet op code 75 konden rijden maar dat waren er niet zoveel.Ik heb er dan ook verschillende van verkocht maar heb ook daar geen spijt van.De Pico,Fleischmann 81,De Pico, Fleischmann ,Marklin-Hamo 204 om maar iets te noemen.Stuk voor stuk loks die later beter,v??l mooier ?n voor op code 75 rails zijn uitgekomen.Ik koop al 11 jaar dan ook niets meer dat 1)geen normschacht heeft,2)niet op code 75rails kan rijden en 3)geen doorgedreven detaillering heeft.Als ik dan zie wat er ,anno 2006 nog steeds op treinbeurzen  aangeboden ?n gekocht wordt kan ik alleen maar minzaam glimlachen.

Gerrit




Brunel

Het valt allemaal reuze mee. Het verschilt per merk.
Roco heeft zich altijd aan de normen gehouden.
Fleischmann, Rivarossi en nog zo wat houden zich sinds ongeveer 1980 aan de normen.
M?rklin Hamo, Trix, Lima, Piko sinds de laatste 15 jaar.

Het klinkt alsof je toch alles nog moet kopen Kurt. Dan heeft Gerrit helemaal gelijk. Als je gewoon modellen koopt die technisch en qua detaillering aan de huidige maatstaven voldoen, dan heb je nooit last. En code 75 ziet er echt veel beter uit dan code 100.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door janjozef

De simpelste oplossing is koop eenvoudige code 100 rails

Jan



ja als onze voorouders ook zo hadden gesproken liepen we nu nog met knots en berenvel(bruine)
Als je veel oud materiaal hebt kies dan voor code 83(roco)een redelijk alternatief lijkt mij.

wim ysbeer

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ysbeer
Als je veel oud materiaal hebt kies dan voor code 83(roco)een redelijk alternatief lijkt mij.
Dat is ook mijn alternatief. Ik ben hier best tevreden mee.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Waarbij ge bij de roco's nu het geluk hebt dat de oude niet meer te verkrijgen zullen zijn enkel 2de hands.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ysbeer

citaat:
Geplaatst door janjozef

Waarbij ge bij de roco's nu het geluk hebt dat de oude niet meer te verkrijgen zullen zijn enkel 2de hands.

Jan



Hoezo geluk ,als je echt code 100 wil dan is piko er nog.
Maar waarom geluk als iets er niet meer is[?][?][?][?]

wim ysbeer

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

[Als je veel oud materiaal hebt kies dan voor code 83(roco)een redelijk alternatief lijkt mij.

Dat lijkt maar zo. Code 83 is maar 0,2 mm hoger dan code 75. Daarbij komt dat Peco bij zijn code 75 de railvoet en de bevestigingen dunner heeft gemaakt dan gebruikelijk. Daardoor is de effectieve flensruimte bij Peco code 75 en Roco code 83 vrijwel gelijk.

janjozef

Ik bedoel de code 83 van roco, en dat geluk is synisch bedoelt.
Voor mij zijn er velen die hier problemen zoeken. Als  je steeds met nieuw materiaal rijd op een vaste baan die nooit naar tentoonstellingen gaat de nodige aico en verwarming in uw kamer hebt dan klopt het allemaal. Maar als je al een een vrienden tot rijden uitnodigd of een modulebaan hebt die af en toe eens op een tentoonstelling verschijnt waar de omstandigheden steeds anders zijn en ge werkt met code 75 of 83 dan rijdt ge heel dat weekend geen meter geloof het van iemand die daarin al het nodige ervaring heeft. Mensen die op een zolder werken waarin de omstandigheden iets minder goed tot bijna slecht zijn zullen ook nooit op een pleziereg manier kunnen rijden. met code 100 rail mag je spoor iets minder liggen en nog kan je zonder problemen rijden. niet gesproken over de grap van wielen afdraaien bij oude lima's, wat sommigen hier doen terwijl ze op de vrolijke viekante meter zitten.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ysbeer

Ik geloof je graag,maar op mijn baan ligt circa 160 mter code 83 en ik heb geen enkel probleem.
En ik vind het mooier.
mijn oudste wgen of lok is van 1979 en ook die loopt prima.
afdraaien e.d is ook niet mijn werk.
Maar zoals gezegd het was niet nodig.
Ook lima van na 1990 rijdt uitstekend(ik heb en lok en wat wagens)

wim ysbeer



Klaas Zondervan

Jan, draaf je nou niet een beetje door? Als je met modules op een tentoonstelling staat, en het rijdt niet, dan heeft dat weinig met de spoorstaafhoogte te maken, maar meer met de zuiverheid van de uitlijning. Als de staven een halve millimeter naast elkaar liggen dan heeft dat op code 100 dezelfde desastreuse uitwerking als op code 75.