Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Oude roco

Gestart door liefhebber, 12 september 2016, 15:11:04 PM

liefhebber

hoi,

Ik heb hier een oude roco 5924, als ik die op de sporen zet en laat rijden maakt hij nogal veel lawaai,
vooral bij hoge snelheid is dat het geval.

Ik vermoed dat het aan de motor ligt.
Heeft er iemand ervaring met dit probleem, hoe kun je dat oplossen. of moet er een nieuwe motor in?

bedankt

 

dani

begin alvast met alles eens schoon te maken, een "kleine revisie" van de lok te doen.
Oude loks durven nogal eens  wat probleempjes hebben met aangekoekt vet/olie of zo.    Een onderhoudje doet dan wonderen.
En niet gewoon even wat olie aan doen hee, ...   demonteren, opkuisen eventueel in ultrasoonbadje .

Van waar ben je ?  Misschien kan je wel bij iemand terecht die het samen met jou kan doen en dan leer je het zelf ook meteen ....

Als je wil ben je hier welkom...  maar ik weet niet hoe ver dat is .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

liefhebber

bedankt voor de reactie.
Ik woon in de buurt van Oudenaarde.
Heb dit nog nooit gedaan, dus wat hulp voor de eerste keer zou niet misstaan.
 

dani

#3
wel, als je de afstand ziet zitten, ben je welkom, dan kunnen we gerust eens afspreken...

Ik kan je alvast de belangrijkste hulpmiddelen eens oplijsten...

* keukenrol
* wattenstaafjes
* witte naft  (wasbenzine dus)
* tandenstokertjes
* fijne schroevendraaiertjes
* fijn tangetje
* multimetertje
* enkele kleine potjes/bakjes
* fototoestel of smartphone (foto's nemen hoe alles in elkaar zit)
* op voorhand kijken of je een tekening van je lok vindt met de onderdelen
* eventueel wat  WD-40
* een stukje spoor
* fijne olie voor het smeren van modeltreinen
* eventueel een fijn soldeerboutje
* een ultrasoonreiniger (optioneel)
* bakje om de onderdelen in te wassen
... en ik zal nog wel wat vergeten zijn
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Ronald

Dani, Peter,

Zou het kunnen zijn dat dit een van de oude motoren is? Die staan erom bekend veel lawaai te produceren.

Thommy

Citaat van: Ronald op 12 september 2016, 18:29:26 PM
Dani, Peter,

Zou het kunnen zijn dat dit een van de oude motoren is? Die staan erom bekend veel lawaai te produceren.

Dat was de sound decoder van die tijd  ;)

Nee, die maakten wel wat lawaai idd.
Greetz

Thommy

krispy

Lawaaierige motoren ?

De motor op zich maken volgens mij maar iets meer geluid als die van nu , maar het is de overbrenging die meer rommelt volgens mij, meestal door verhard vet dat overal tussen zit

Doen wat dani  voorstelt , alles goed opruimen en opnieuw smeren en het geluid zal bijna weg zijn (indien niet is het de speling op de tandwielen dat ge hoord)

PS.  Heb er hier verschillend oude  rondkijken,  vooral reeks 59  en 62 , de oude reeks 28 en de 2018 , allen met oude dikke motor , na een grondige revisie tuffen die allemaal bijna geruisloos rond , op een paar na waar er sleet op de overbrenging zit.
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Floris

schoonmaken kan nooit kwaad, maar die oude roco-motoren blijven gewoon knorren. Vaak zijn dat dichte, bruinige dingen. Op zich lopen ze niet slecht, wat minder soepel dan die latere dingen met vliegwiel. Ik weet niet precies wanneer de stille motoren kwamen, denk ergens rond 1990?

Het zou dit ding moeten zijn toch?
http://www.vectis.co.uk/AuctionImages/507/3402_l.jpg
want dat is inderdaad ruimschoots uit de tijd dat roco's nog niet echt stil waren.

stoomlokje


59erke

Die oude Roco 59'ers maken sowieso al wat meer lawaai dan de huidige Roco's, hoewel ik dat nooit storend heb gevonden  ;)

Zoals eerder hier vermeld eens goed schoonmaken en een beetje olie  en dan even laten bollen op de testbank.
Moest het nodig zijn, denk wel dat ik hier nog ergens een motor van een afgebroken 59'er heb liggen.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Ben

Citaat van: stoomlokje op 13 september 2016, 17:50:45 PM

dat DING is van 1976


Da's 40 jaar oud dus. En nog nooit open gehad voor een onderhoudje? ;D

Overigens gebruik je voor kunststof tand en wormwielen vet in plaats van olie maar dat terzijde.

Gr, Ben.

stoomlokje

De "oudjes" zijn dikwijls nog van de beste kwaliteit tegenover de rommel die nu meestal gemaakt wordt.

Klaas Zondervan

Als die 59'er al zo oud is, dan zitten er waarschijnlijk nog van die spiraalveren in bij wijze van cardanas. Die veren kunnen bij hogere snelheid ook vele herrie maken.

En als het over Roco gaat, dan vind ik het nogal boud om te stellen dat er tegenwoordig rommel wordt gemaakt.

Frans Bosmans

Die hadden al cardan assen in die tijd  ;)