Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

5001

Gestart door Peter, 10 juli 2006, 15:03:52 PM

janjozef

#45
Peter ik had het niet tegen u maar tegen een paar andere, van u heb ik hier geen hatelijke opmerking gelezen. Ieder koopt wat hij wil, ik heb hem ook niet maar begin te twijfelen het toch te doen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

FREMO e.V. - afd Belgiƫ

#46
[8)] [:I] Euh wel,

Ik ben wel ??n van die mensen die hem in schaal 1/1 heb kunnen aanschouwen en meer nog heb ook in de stuurcabine geweest en in het motergedeelte.

Ik ben hem tegengekomen, als ie juist werd weggesteld in de depot van MUT (->Latour). Heb er ook nog een foto van en ??n dia. Zover ik weet heeft JAn Mahieu dit daar ook gefotografeerd rn gezien.

Mvg [^]
Herman

Nu, ik zou niet in de schoenen willen staan van een persoon die dit in vraag stelt, de heer Andr? Witmeur van het huis "JOCADIS", die de kennis en materiaal gegevens van het NMBS materieel zeer goed kent en ook een persoonlijke vriend is
.
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Rochevalien

#47
Wel,ik heb de echte (origineele 5001) dus niet in het echt gezien,die TSP in "babyblauw"ook niet,maar w?l de vorige (door de NMBS herschilderde "fake-5001"de 6005 ?n verschillende generatorwagons en ik heb die allemaal gefotografeerd ook.Ik heb ook enige gekochte foto's van een lok reeks 15 in zijn originele livrei( in die periode was ik nog niet in treinen geintresseerd[:I][:D]).
Ik heb tenslotte ook het Mehano model.Als ik nu al mijn  foto's ?n het Mehano model vergelijk lijkt dat nog het meeste op het blauw dat de reeksen 15 en 16 hadden bij hun oplevering en niet op dat van de generatorwagons.Jammer voor Andre Witmeur.


Gerrit

rgp

#48
Dag,

Volgende bedenking:

ik heb - als ik mij niet vergis in het filmmuseum van ABL - ooit eens de opmerking gehoord dat het "eenvoudiger" is om de juiste ? kleur te achterhalen van een zwart-wit foto dat van een verkeerd ontwikkelde kleurenfoto.

Eerlijk gezegd: ik denk dat de "archieven" van FREMO iets groter zijn dan de kennis van sommige anderen [:D]

Roland

Rochevalien

#49
maw sommigen weten alles,anderen weten niets...
ik heb ook nog ??n algemene opmerking:lees eerst eens goed na wat er staat en trek dan ,op een beleefde en beschaafde manier van leer(of nog beter:trek niet van leer en REAGEER)en laat grove taal, insinuaties en woorden als :"gezaag" "onzin" en dergelijke achterwege.

Gerrit Van Roy

rgp

#50
Dag,

Allez weeral veralgemenen "sommigen weten alles en anderen niets"

Ja ik heb het nagelezen en ja ik weet dat de "wijze van reageren" van FREMO "speciaal" kan zijn.

Ja idd wat sommigen hier verkondigen in bepaalde draadjes is soms gewoon "lucht".

Ja ik plaats mij idd ergens op een ladder waarbij sommigen hoger staan, die mij iets kunnen leren (dank u) en waar anderen nog moeten leren.

En ja Gerrit, lees bv de loco Revue van deze maand.  Er staan interessante artikels in over schaal 0 en 1 die het tegendeel bewijzen van je erover denkt en die ook bewijzen dat een auteur ook moet schrijven over aan andere doelgroepen dat diegene tot dewelke hij behoort.

En tenslotte kan ik je nog zeggen dat er veel collega-modelspoorliefhebbers dit forum reeds verlaten hebben omdat de reacties soms beneden alles zijn (ik weet je staat te wachten tot ik ook vertrek)

Roland

Rochevalien

#51
Roland ,ik ga nog ??n dingetje zeggen want anders vervallen we weer in een welles-nietes spelletje :ik lees Roco revue dus niet,maar wel Voie Libre(van dezelfde uitgeverij) omdat dat puur over smalspoor gaat.In het laatste nummer stonden VIER artikels over spoor O tegenover "maar" eentje over een baantje in OO.En nog ??n in IIm Totaal niets over Ho en If.Wel ik ben daar niet boos over en heb ook geen  boze brief naar de redactie gestuurd.Het eerste artikel ging over een schitterende baan in Om, die had al in Loki gestaan en dat werd overduidelijk vermeld.
Ik ken het blad Loki niet eens maar ga het zeker eens bekijken als ik het ergens tegenkom.Zo zie je maar dat het publiceren(na vertaling) van een artikel in een ander tijdschrift ook positief kan werken.Mijn nieuwsgierigheid is alvast gewekt.
Nog even over die 4 artikels over spoor O ,iemand met een beetje goede wil kan die zondermeer voor zijn schaal en-of maatschappij toepassen. En dat dat is zo ongeveer wat ik jou en die gast die in spoor z bezig is wou duidelijk maken ivm Modelspoor magazine.
Daarom ook dat ik schreef l??s eerst wat er staat en reageer dan,maar sommige mensen zijn blijkbaar niet gewoon om geen gelijk te krijgen en zelfs niet om tegengesproken te worden,jammer voor hen en ook heel zielig.
Ik ben ook de threads op mijn geliefde FS32NGMR (Fine scale 1/32 narrow gauge model rail )aan het volgen en het valt mij op dat de sfeer daar veel meer gemoedelijker en kalmer is dan hier en dat daar helemaal geen wordenduels zijn zoals die hier zo regelmatig voorvallen.
Misschien dat ik het hier ook aftrap ,dan bekijken jullie het verder maar.

Gerrit Van Roy

ERVIN

#52
Zeg Rochevalien,van mij moet je het hier niet aftrappen hoor,of je nu in schaal H0 rijdt of in Z of in IIm(dit ken ik zelfs niet[:I]),het heeft toch allemaal met treinen te maken,of niet?
En wat andere zeggen of denken,of ze nu gelijk hebben of niet,of ze nu het gevoel hebben dat hun archief groter is dan iemand anders zijn archief,mij maakt het allemaal niet uit hoor,ik lees op dit forum alles wat er op een dag geschreven word,en iets dat mij niet intresseerd,daar antwoord ik niet op,en als ik dan al eens foto's plaats of een antwoord geef,en iemand is daar niet tevreden over,t'ja,dat is dan pech h?.
Ik blijf trouw op post en probeer iedereen te helpen waar ik het kan,en ik hoop dat iedereen mij ook probeert te helpen als ik eens een vraag heb.
Maar het hier aftrappen,nee,dat nooit.[;)]

rgp

#53
Dag,

Gerrit, ik kan best geloven dat het in 1/32 smalspoor veel gemoedelijker aan toe gaat; dat is ook zo in schaal 0.  Ik vermoed omdat daar de grenzen van het interessedomein veel beter afgebakend zijn en kleiner.
MSM werpt zich op als het modelspoortijdschrift voor het Nederlandstalige publiek: wel dan moet je verder gaan dan je eigen interesses.  De schrijvers van de bewuste artikels in Loco Revue zijn inse HO-ers.  Als men echter blijft bij zijn interessegebied dan doet men aan inteelt en vervalt men in een kwaliatief goed clubtijdschrift.
Enfin, boeken toe, terug over treinen en Gerrit niet weglopen [;)]

Roland

Anarchy

#54
Heeft er eigenlijk iemand, of zijn er op het internet, geluidsopnamen beschikbaar van een 51'er? Ik heb deze nog nooit gehoord en ik vind geen geluiden.

Arbeco

#55
Jongens, weet iemand van jullie welke soort treinen er achter de 5001 gehangen hebben? Weet wel dat hij tijdens z'n proefperiode sneltreinen en zware goederentreinen gereden heeft, maar uit welke soort wagens bestonden deze treinen? Heb wel een paar foto's gevonden, maar daar is het slecht op te zien wat achter deze loc hangt. Alvast dank voor de info.

Groetjes Arbeco.
Old diesels never die...

Tom

#56
K-rijtuigen denk ik.
Tom

Peter

#57
Inderdaad, K-rijtuigen in elk geval. Op het forum van TMM staat een foto uit de oude doos van de 5001, en je kan erachter nog net een groot gedeelte van een K-rijtuig onderscheiden. (donkere foto)
Zal zelf eens moeten gaan zoeken in mijn foto's en boeken, want ik dacht dat ik een foto had (of heb gezien) van de 5001 met een aantal oranje Eurofima's erachter.
Met vriendelijke groeten
Peter

Tom

#58
Ik denk dat er in het artikel van de 51's in SJ 135 een foto staat van de 50 waar je K-rijtuigen kan herkennen.
Maar er moeten toch meer foto's zijn van de 50, hij heeft tenslote toch een paar jaar rond gereden.
Tom

Arbeco

#59
Dit is toch een vrij lastig onderwerp jongens, maar inderdaad, het is wel te zien dat er een K-rijtuig achter de 5001 hangt. Heb nog 's even rondgezocht op het net, en ontdekte ook een foto waarop er iets van een ertstrein achter hangt. Gezien het vermogen van deze loc zou dit wel mogelijk zijn, he. Trouwens, op de modelbaan staat een ertstrein er wel mooi achter...[:D]

Spoorse groeten, Len.
Old diesels never die...