Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

5001

Gestart door Peter, 10 juli 2006, 15:03:52 PM

Tom

#15
citaat:
Geplaatst door janjozef

Eigenlijk is het om te schreeuwen dat we enkele jaren, na dat hij gereden heeft al geen uitsluitsel meer kunnen geven over de exacte kleur.

Jan

Ja, schandalig. [V]
Tom

Peter

#16
Om te beginnen was niet mijn bedoeling een polemiek te starten over de 5001. Ik heb hem gekocht omdat 1.ik hem mooi vond, 2.omdat het nu eenmaal een Belgisch model is.
Wat betreft de kleur: daar valt eindeloos over te diskuteren. Feit is wel dat onze NMBS eigenlijk nogal eens afweek van de regels. Ze gebruiken niet enkel verf met RAL nummers maar gaan ook de vrije toer op, en bv.voor de nieuwe schildering van de reeks 44 en 45 motorwagens verf gebruikt van Levis  (nr. 43 voor het blauw), of voor veel loks de verf gebruikt van Dothee, allen zonder RAL nummer.
Als je niet weet in het geval van de 5001 wie de verf maakte, welke referentie of samestelling die had vind je nooit de juiste kleur terug. Zoals ik al eens heb gezegd. Zelfs  dezelfde RAL nummer van verschillende fabrikanten (kunnen) verschillen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

#17
citaat:
en rekening houdende met het fijt dat oude foto?s altijd wat donkerder zijn


Donkerder? Fletser bedoel je zeker. En dan zwijgen we nog over kleurzwemen die typisch voor het gebruikte papier zijn. Als de nmbs geen ral nummer of zoiets heeft kan je het vergeten om het zelfde terug te vinden.

citaat:
Eigenlijk is het om te schreeuwen dat we enkele jaren, na dat hij gereden heeft al geen uitsluitsel meer kunnen geven over de exacte kleur.


Een jaar of twintig? Mensen hebben nu eenmaal geen goed geheugen voor absolute kleur, smaak, geur en geluid. Iedereen weet nog dat het blauw is, en misschien dat het leek op de wagen die ze toen hadden of zoiets, maar dat kleur nu uit een staalkaart kiezen is gewoon gokken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janjozef

#18
20 jaar is niets dus enkele jaren geleden, Ral kleuren bestonden al, zou dus te eenvoudig geweest zijn.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

loebaske

#19
Als je het nu draai of keert, mijn foto's van de origineele
(1/1) zijn totaal anders dan het smurfen blauw in model,
en het zijn niet alleen de foto's, heb de 5001 ook life
gezien, en als daar nu ral kleur van op papier staat of niet
breng de loc dan uit in de kleur zoals het grootmodel indertijd
en zoalng die in model het smurfen blauw heeft kom
die niet in men collectie nog op de baan....
anders was die al in men bezit, heb het ook gezegd aan Patrick
dat de kleur verkeerd is...

ERVIN

#20
Ik kan er niets aan doen,maar ik moet Loebaske weeral gelijk geven
Als de 5001 van Mehano de kleur had als de echte 5001 dan had hij hier in Mol ook rondgereden.

Tom

#21
citaat:
Geplaatst door ERVIN

...dan had hij hier in Mol ook rondgereden.

In model dan waarschijnlijk. [:D]
Tom

tunnelmotor2000

#22
Archi lelijk of hoe verpieter ik een loc het meestte. Had dit voor een reclame campagne geweest, dan zou ik het nog mooi gevonden hebben. Maar als dit z'n originele livrei moet voorstellen[:(!]
Ik heb deze loc niet enkel gezien maar er ook mee meegereden in 1975. OK het dateert dus al van vorige eeuw maar ik verzeker je dat deze loc de idem dito zelfde kleur had als toen de 15 en 16 hadden en ook de 18 had eenzelfde blauwe veeg op de zijkanten en vooraan.

Een tip voor Mehano: breng de Sprinters uit met RAL3000 jasje[:o)] [;)]
 

Peter

#23
Het zou kunnen (ik zeg wel "zou") dat tunnelmotor gelijk heeft.
Officieel hadden de eloks reeksen 12/15/16/18/20/21/22/23/25/2627/28 allemaalde kleur "Staalblauw nr.0197274" van Dothee. Je zou het niet zeggen als je ze zo ziet. Enkel de reeks 25.5 had "Staalblauw 0197270" van Casconobel/Lavenn.
Je mag bij bovenstaande vergelijking niet vergeten dat kleuren kunnen verschillen naargelang de ondergrond waarop ze aangebracht werden (menie, zinc-plate of andere grondverf).
Ook kan de kleur van eenzelfde firma (zelfde nr.) met de jaren verschillen, d.w.z. verf gemaakt in bv.1970 zal hoogstwaarschijnlijk niet hetzelde zijn als verf gemaakt in 1980 of zelfs 1990. Procedees veranderen nogal is.
Dat verschil is niet heel veel, maar afhankelijk van de lichtinval kan het wel veel verschillen. Vergelijken kan je enkel onder laboratorium voorwaarden. Wil je dit overbrengen op 1/87 dan dien je ook nog rekening te houden met het "schaal effekt" want als je de echte verf gebruikt lijkt je model veel te donker.
Wat het ook zij; ik vind de Mehano 5001 mooi, en had 'm dus gekocht en heb er geen spijt van.
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

#24
Blijkbaar zijn de kleuren nog wel gekent. Dan is de vraag waarom niet de juiste kleur gebruiken, is de informant van Mehano dan niet de grote kenner ?

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

#25
Ze moeten wel de moeite willen doen h?!!
M?rklin had het met zijn 55 ook volkomen verkeerd. Dat blauw was veel te donker.
Aan de andere kant mogen we niet vergeten dat het overgrote deel van de kopers van een model, geen flauw idee hebben over de al dan niet juiste kleur, en zij brengen tenslotte het grootste deel van de opbrengst binnen. Modelspoorders zijn in deze slecht een klein percentage.
Met vriendelijke groeten
Peter

13erke

#26
Goh , de echte kleur is ook maar relatief , in het echt zijn er meer dan een soort geel gebruikt voor eenzelfde reeks , bovendien verkleurt de kleur van een loc ook door de regen en het licht, als het er maar mooi uitziet is het OK oor mij[;)]

Tom

#27
citaat:
Geplaatst door Peter

Ze moeten wel de moeite willen doen h?!!
M?rklin had het met zijn 55 ook volkomen verkeerd. Dat blauw was veel te donker.

Ja, maar daar is het verschil optisch toch niet zo groot zoals bij de 50.
Ik wis trouwens niet dat Marklin ook de verkeerde kleur heeft gebruikt.
Ik denk dat binnenkort de 5001 ook tot mijn collectie zal behoren.[^]
Tom

modelbaanHO

#28
Gisteren heb ik het model bij Verschooten in de vitrine zien staan. De kleur valt best mee. De foto's die ik tot nu op het forum en elders heb gezien tonen een lichtere kleur dan het model in werkelijkheid. Ik zou durven zeggen dat de kleur heel dicht bij de kleur ligt van de reeks 16 die M?rklin als eerste model heeft uitgebracht.
Het is een beetje vreemd om een locomotief te zien in een kleur die je in de werkelijkheid nooit hebt gezien bij die lok (ik alleszins niet). De reeksen 15, 16 en 18 die ken je en van die locs (her-)ken je ook de kleur, wat het vergelijken en accepteren van het kleurbeeld tussen het model en de werkelijkheid gemakkelijker maakt.
Hoe dan ook: ik was aangenaam verrast.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

rixke rail

#29
citaat:
Geplaatst door modelbaanHO

Gisteren heb ik het model bij Verschooten in de vitrine zien staan. De kleur valt best mee. De foto's die ik tot nu op het forum en elders heb gezien tonen een lichtere kleur dan het model in werkelijkheid. Ik zou durven zeggen dat de kleur heel dicht bij de kleur ligt van de reeks 16 die M?rklin als eerste model heeft uitgebracht.
Het is een beetje vreemd om een locomotief te zien in een kleur die je in de werkelijkheid nooit hebt gezien bij die lok (ik alleszins niet). De reeksen 15, 16 en 18 die ken je en van die locs (her-)ken je ook de kleur, wat het vergelijken en accepteren van het kleurbeeld tussen het model en de werkelijkheid gemakkelijker maakt.
Hoe dan ook: ik was aangenaam verrast.



De echte kleur was inderdaad hetzelfde "staalblauw" als de reeksen 15 en 16. (zie een ander draadje).
Modelspoorse groeten,
Eric


http://photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN