Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

bestuurder-rangeerder NMBS

Gestart door railbusje, 09 juli 2006, 13:36:04 PM

Anarchy

@Railbusje, da's niet waar. Ik heb zelf ASO gedaan en mag ook deelnemen aan de proeven (en achteraf hopelijk aanwerving).

@Janjozef, dat is inderdaad onderdeel van de opleiding.

Jeroen

christophev

hey

kben volgend jaar 18 jaar.  En studeer normaal gezien volgend jaar af in de richting chemie.
Maar ik zou liever een opleiding volgen bestuurder rangeerloc's.
is dat verstandig te doen vlak na mijn 6de ?
en is mijn opleiding wel goed ?

groeten

factageklerk

als je dat graag wil doen zie ik geen enkel probleem als je volgend jaar afstudeert heb je waarschijnlijk een diploma secundair onderwijs A2 dus kom je in aanmerking meer info vind je terug op www.nmbs.be en als je dan nog met vragen zit contacteer dan bij de nmbs de afdeling centrale examencommissie zij zullen u zeker op alle vragen een antwoord weten te geven.    dus ik zou zeggen go for it[:)]


citaat:
Geplaatst door christophev

hey

kben volgend jaar 18 jaar.  En studeer normaal gezien volgend jaar af in de richting chemie.
Maar ik zou liever een opleiding volgen bestuurder rangeerloc's.
is dat verstandig te doen vlak na mijn 6de ?
en is mijn opleiding wel goed ?

groeten


 

railbusje

Ik heb naar de examencomissie gebeld. Daar weten ze eigenlijk ook niet zo veel. Je kan je best inschrijven voor de infodag (kan online). Dat is op een zaterdag.

Peter

Ja, daarnet een reklame spot gezien op TV voor treinbestuurder bij de NMBS.
Toffe job, toffe kollegas, doorgroeimogelijkheden, 170 dagen verlof enz.
Met vriendelijke groeten
Peter

Rochevalien

Ik heb ook, die sollicitatieprocedure :infovergadering,eerste test +gesprek,tweede test +grondig gesprek,enz doorploeterd .Dit vaudeville theater is nu al bezig van september VORIG JAAR . Ik had normaal gezien op 3 juli op medisch onderzoek moeten gaan maar heb besloten om toch maar af te zien van een loopbaan bij de NMBS.Waarom? dit gedoe werkt  nu al op mijn systeem en ik ben dan nog niet toegelatentot de examens die -wat men er ook van vertelt-niet van de poes zijn.En dan moet je nog zien dat je elke 3a4jaar nogmaals slaagt of je kan ophoepelen.En dat vindt men nog normaal ook.Een collega aspirant-treinbestuurder zij me het volgende: "dit kan nog n?t als je al bij de maatschappij werkt(zoals hij als wagonschouwer)als je niet slaagt keer je gewoon terug naar je oude job en er is niets gebeurt"
Wel ik h?b nu een goede job en ga die niet in gevaar brengen om misschien met een lok te mogen rijden bij de NMBS,dat zal ik dan hier wel doen,op mijn eigen baan.
Je moet trouwens al een echte "die hard" zijn om deze job te willen doen,weekendwerk,nachtwerk,feestdagen ,onregelmatige shifts .
Allemaal dingen die ik nu niet moet doen en daar ben ik zeer blij om.

Gerrit

boke

Inderdaad... Ikzelf zou zo'n job ook niet zien zitten! Zelf sta ik in een drie-ploegen systeem (07u00-15u00, 15u00-23u00 en 23u00-07u00). In het weekeinde en op feestdagen steeds vrij en dus thuis voor de kinderen! Een kennis van me was machinist (nu gepensioneerd). Zijn vroege begon om 02u00! Op mijn werk noemen ze dat nacht! Zelf kan je bij ons op het werk gemakkelijk enkele uren recupe nemen uiteraard in samenspraak met je collega! Maar het komt wel je gezinsleven ten goede! Ik kan me niet voorstellen dat zoiets mogelijk is als machinist: ik zal vandaag eens een uurtje vroeger naar huis gaan [:I]?!? Ik blijf dus waar ik ben en neem een uurtje recupe om met mijn treintjes te gaan rijden... En laat anderen maar met de grote locs rijden! Ik ga er naar kijken als het me past [;)]!

groetjes,

ERVIN

@Rochevalien en Boke,voila,dat is de reden waarom ik ook geen treinbestuurder wil worden.
Als ik nu pas van school zou zijn gekomen,dan had ik de stap heel waarschijnlijk wel gezet,maar ik zit nu goed,heel goed zelfs,en daarom zal ik thuis maar machinist spelen.[;)]

christophev


hallo allemaal

Bedankt voor de reacties. Zijn er mensen hier die pas zijn geslaagt in hun exames voor treinbestuurder? wa zijn jullie ervaringen ?
170 dagen verlof in da ni heel veel ? bijna half jaar of ben ik verkeerd? kan ook zijn [:D]

boke

citaat:
Geplaatst door christophev


hallo allemaal

Bedankt voor de reacties. Zijn er mensen hier die pas zijn geslaagt in hun exames voor treinbestuurder? wa zijn jullie ervaringen ?
170 dagen verlof in da ni heel veel ? bijna half jaar of ben ik verkeerd? kan ook zijn [:D]



Christophev,

Ik denk dat je die 170 dagen moet bekijken op 365 dagen! Als ik dan zo tel dan ben ik al +/- 104 dagen thuis tijdens het weekeinde, tel daar nog eens de feestdagen bij en dan mijn verlof- en compensatiedagen en nog wat extra dagen: dan kom ik uit op ongeveer 150 vrije dagen per jaar! Die 170 dagen lijken mij dan niet overdreven veel! Ik heb tijdens een vorige job (meer dan 15 jaar geleden) ook weekeinden en feestdagen gewerkt! Ik vond niets zo erg als moeten gaan werken op oudejaarsavond, kerstmis, zomerse zondagen en ga zo maar door! En vanaf het moment dat je een vrouw en kinderen hebt, wordt het er niet beter op! Het vrije tijdsleven is mijn inziens nog steeds een aangelegenheid voor het weekeinde. Denk maar aan de modelbouwtentoonstellingen! Maar uiteraard ken ik ook mensen die niets liever doen dan in het weekeinde werken! Misschien hoor je bij die groep! Ik alvast niet...[:I]

Groetjes,


rgp

Dag,

En dan zijn het die in ploegen werken die het hardst klagen en door de regering (fiscus) in de watten worden gelegd [:D]

Ik wou dat ik ook in ploegen kon werken.

Roland

boke

Dag Roland,

Ik heb nog nooit geklaagd hierover, ik werk graag in ploegen maar de fiscus heeft me ook nog nooit hiervoor extra beloond! Ik werk namelijk als bediende en dit verschilt wel met arbeiders die ploegen doen: mijn loonbrief ziet er elke maand hetzelfde uit! Of ik nu de vroege, late of nacht gedaan heb, speelt geen rol, zelfs niet als ik verlof gehad heb [:D]! En dat is dan ook weer plezant! Nadeel is natuurlijk wel dat je ook niet moet zeuren als je eens een week extra de nacht moet doen door onvoorziene omstandigheden [V]! Zo zie je maar: alles heeft zijn goede en slechte kanten!

Groeten,


dimi

citaat:
Geplaatst door rgp

Dag,

En dan zijn het die in ploegen werken die het hardst klagen en door de regering (fiscus) in de watten worden gelegd [:D]

Ik wou dat ik ook in ploegen kon werken.

Roland


Wie heeft u dan tegengehouden om dat te doen?

dimi

citaat:
Geplaatst door christophev

hey

kben volgend jaar 18 jaar.  En studeer normaal gezien volgend jaar af in de richting chemie.
Maar ik zou liever een opleiding volgen bestuurder rangeerloc's.
is dat verstandig te doen vlak na mijn 6de ?
en is mijn opleiding wel goed ?

groeten



Gewoon doen zou ik zeggen,je zal er geen spijt van krijgen maar je moet wel in het achterhoofd houden dat je tijdens de opleiding flink wat moet studeren. Het is ook normaal vind ik dat je iedere 3 jaar een groot examen moet afleggen,dit gaat uiteindelijk over dingen die je dagelijks moet doen of in noodgevallen onmiddellijk moet toepassen. Het is ook zelden dat er treinbestuurders problemen hebben bij deze 3 jaarlijkse ondervragingen. Je moet gewoon de "leerstof" blijven onderhouden.
Ikzelf zou nooit iets anders willen doen.


erik de noorman

Ik werk al 31 laar elk weekend elke feestdag met een werkweek van 6 dagen. Van donderdag tot zondag gemiddeld 14 uren per dag. Di. en woe. een gemiddelde van 4 uren. Ik heb daar geen enkel probleem mee. Het is een gewoonte.
Het voordeel is maandag op mijn vrije dag is het overal lekker rustig en op di. en woe. heb ik vele vrije uren om met de hobby bezig te zijn.
Toegeven de speciale gebeurtenissen in familiaal verband die durf ik al eens te missen op zulke dagen.
Zoals boke zegt ieder zijn ding.
Erik.