Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Overgang van seinbeeld bij belgische lichtseinen

Gestart door bumper, 08 juni 2016, 20:48:42 PM

bumper

Hallo,
Ik ben momenteel bezig met het installeren van enkele lichtseinen.
Ik heb met enkele ic's, condensatoren, weerstanden en diodes een schakeling in elkaar gestoken om de overgang van het ene seinbeeld naar het andere zo goed mogelijk na te bootsen. De lichten, of het licht, gaat langzaam uit en het volgende langzaam terug aan. Als men nu de seinen goed bekijkt, dan is er tussen de twee lichtbeelden een korte periode dat er geen enkele lamp brand.
Ook dat heb ik voor elkaar gekregen, alleen weet ik niet hoe lang die lichtloze periode is. Weet iemand of er bij de NMBS een vaste tijdschaal gehanteerd wordt voor het veranderen van het seinbeeld?

Groetjes.
Ludo.
 

Gerolf

Klinkt interessant om ook te maken - en het lijkt me met een microcontrollertje een stuk goedkoper  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

C.B.

Seinbeelden gaan zo goed onmiddellijk over. Zeker geen pauze donkerschakeling zoals bijvoorbeeld DB en SBB.
Groetjes.
Claudio.

bumper

Claudio,

Er is niet echt een grote pauze tussen, het moet iets zijn van een halve of maximaal één seconde. Maar het geeft wel een vloeiende overgang.

Gerolf,
Als je een ganse reeks lichtseinen moet uitrusten, dan is dat zeker een oplossing. Maar daar heb ik de kennis niet voor. Hetgeen ik gedaan heb is enkele deelschakelingen, die ik met mijn beperkte kennis van electronica kon begrijpen, samengebracht tot één geheel.
Het doven en oplichten, alsook het interval worden geregeld door condensatoren. Op de plaats waar de condensatoren komen heb ik een experimenteerprintje aangesloten, zodat ik met serie en parallelgeschakelde condensatoren de juiste capaciteit kon samenstellen
om juist dat vloeiende verloop na te bootsen. Het lijkt er al zeer goed op, maar naar mijn gevoel in het echt toch nog net iets anders.
Vandaar mijn vraag. Ik kan spijtig genoeg geen filmpje laten zien, dat zou al veel verduidelijken.

Ludo.
 

3rail

Zoek eens een spoor op waar zo een licht sein staat en ga dan eens zelf filmen. ;)
Niet vergeten het hier op het forum te zetten natuurlijk.
Beter kan het niet worden dacht ik.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Gerolf

Zo een filmpje wil ik ook wel zien. Ik heb een redelijk idee hoe een sein oplicht en dooft, maar uiteraard geen exacte tijden.

Een goedkoop microcontrollertje zou een code kunnen krijgen van een centrale, en van daaruit met PWM de Leds aansturen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

Hoe werkt eigenlijk een infrabel sein in het echt? Met PLC,  relais schakeling...

Is daar wat info over over te vinden?


Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

bellejt

een mannetje die nooit staakt :).

Dacht dat vroeger beiden gebruikt werden.Vermits nu alles via automatisatie verloopt denk ik nu PLC sturing.

bumper

#8
Bijgaand het schema van wat ik in elkaar gestoken heb.
 

Klaas Zondervan


BC911

Enkele minuten geleden nog wel, nu niet meer ...
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

bumper

Heb wat aan het knoeien geweest, maar nu is het ok.

Ludo.
 

Geert

Ik heb al het voorrecht gehad de schakeling in het echt werkend te zien. Ludo heeft dat echt mooi klaar gespeeld.

Zoals Gerolf ook al schreef, met µC technologie kan het ook, en eenvoudiger. Maar het kan dus ook anders...


Voor Ludo (Bumper) ben ik nu met veel plezier bezig om zijn analoge spoorbaan wat te automatiseren met µC. Een verslagje daarvan zal ik op dit forum wel eens plaatsen.

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

bumper

Toevallig ontdekt dat er in het station van Lier een werkpost seininrichting is. Na enkele uren geduldig wachten iemand kunnen spreken die op deze post aankwam. Het volgende te weten gekomen. Het huidig seinsysteem wordt PLC gestuurd en via glasvezelkabel met de diverse schakelcabines verbonden. In deze schakelcabines(de witgrijze kasten die je overal tegenkomt) is elk afzonderlijk licht van een sein verbonden met een module die het schakelen electronisch regelt. Door die module wordt ook ELKE lamp gekontroleerd op goede werking door middel van stroomkontrole. Vroeger was dat ENKEL HET RODE licht dat gekontroleerd werd. Bij slechte werking wordt gewoon de module vervangen. Hoe deze modules precies werken wist men niet te vertellen, maar blijkbaar hoort dat niet meer tot de opleiding. De lampen die gebruikt worden zijn gloeidraadlampen omwille van de stroomkontrole. Men doet op het ogenblik wel proeven met LED lichten, maar de stroomkontrole hiervan blijkt niet zo eenvoudig. Waarom weet ik niet. Het langzaam uitgaan komt door het nagloeien(afkoelen) van de gloeidraad, eveneens komt het langzaam aangaan door de opwarmingstijd van de gloeidraad. Blijkbaar ongeveer even lang en orde van grootte rond de halve seconde. Het knipperen van een tegenspoor sein heeft een knipperferquentie van één seconde. Of dat dit nu rechtstreeks in verband staat met het doven en aangaan wist mijn informant niet te vertellen.  Vroeger gebeurde het omschakelen met relaistechniek in de genre van vertraagd afvallend en vertraagd opkomend, maar daar kennen de jonge techniekers de juiste werking niet meer van, en schema's zijn er ook niet meer aanwezig. Voor die informatie moet ik nog ene van de oude garde zien te pakken te krijgen. De huidige generatie moet alleen maar modules kunnen vervangen. Men heeft mij wel de raad gegeven een hogere seinpost op te zoeken waar ik zeker meer informatie kan krijgen. Dat ga ik ongetwijfeld doen. Dus als ge vragen hebt, laat het gewoon weten en ik zal proberen er een antwoord op te krijgen.
Ik heb ook nog met een fototoestel twee filmpjes gemaakt van een seinbeeld overgang. Ik ga proberen ze op het forum te zetten.

Ludo.   
 

bumper

Hier de twee filmpjes.
https://youtu.be/9svh2tbUlEc
https://youtu.be/DsgJiQe-pko
Het verschil met bijvoorbeeld het veranderen van verkeerslichten is duidelijk te zien denk ik.

Ludo.