Kaartjes automaat

Gestart door Peter, 08 juni 2016, 16:21:39 PM

Metpetergaathetbeter

#15
mierenneuker zelfst.naamw.
informeel muggenzifter, kommaneuker, kanarieneuker, palingneuker, pietjesneuker  ;D ;) zo te zien wordt er wat afgeneukt in dit land ! Trek het je niet aan Peter, een probleem is maar een probleem als het hem stelt, voor anderen is dat nooit een probleem !

Vaak zouden ongemakkelijkheden kunnen vermijd worden mocht men een beetje logischer nadenken en dito handelen en installeren ! ;)  Verderzou men na 6 maanden eens moeten nagaan of alles naar wensen werkt of hanteerbaar is en eventueel juister installeren en instellen!

Stieven76

Citaat van: Peter op 09 juni 2016, 17:45:37 PM
CiteerVoor de miereneukers

WIE BEDOEL JE Stieven? >:( >:( >:( >:(

Haha, niemand speciaal. Was gewoon aan het wachten tot er iemand ging zeggen dat je dan aan een andere automaat of dergelijke een kaartje moest kopen want dat was niet wat ik bedoelde.

Havoc

Citaat van: Herm Jan op 09 juni 2016, 10:20:42 AM
in Nederland heb je een OV pasje net een pin pasje kun geld opzetten ook in winkels .
is geldig in trein ,bus en metro.
als je in de trein/bus/metro  instapt klok je in en als je uit stapt weer uit dan wordt er geld afgeschreven.

Jan

Zoiets kan niet in België want het komt niet uit Frankrijk...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ward

Ik hem me ooit laten wijsmaken dat deze automaten de afgedankte nederlandse modellen zijn?
Of dit klopt weet ik wel niet..
Allesinds, als de automaat niet werkt, melden aan de treinbegeleider voor het instappen.
De toeslag hang je wel aan, maar die kan je nadien terugkrijgen.

Mvg
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

D_Loc

Citaat van: Herwig op 09 juni 2016, 09:00:56 AM
Heb ook als 's ruzie gemaakt met de automaat in Station NoorderKempen, Brecht.

Zijn de kaartjesmachines in Nederland, Duitsland, Frankrijk dan BETER ?  Gebruiksvriendelijker ?

Iemand ervaring ?
Citaat van: Herm Jan op 09 juni 2016, 10:20:42 AM
in Nederland heb je een OV pasje net een pin pasje kun geld opzetten ook in winkels .
is geldig in trein ,bus en metro.
als je in de trein/bus/metro  instapt klok je in en als je uit stapt weer uit dan wordt er geld afgeschreven.

Jan
In Nederland heb je ook nog automaten alleen betaal je een euro extra voor een los kaartje, deze bevat een RFID waarmee je kan in- en uitchecken (poortjes).
De enkele keer dat ik de automaat heb gebruikt was deze voor mij duidelijk. Volgens mij staan de meeste beschermd tegen weer en wind geplaatst.
Daarnaast kun je kaartjes online bestellen die je vooraf moet uitprinten, deze bevatten een QR-code die je kan scannen bij een poortje (wel even zoeken naar het juiste poortje want niet alle poortjes zijn uitgerust met zo'n QR-barcodescanner). Met de laatste versie van de NS-app zou je nu ook kaartjes via de smartphone kunnen bestellen, als het goed is krijg je dan een QR code op je scherm waarmee je door de poortjes kan. Ik heb deze zelf nog niet geprobeerd want ik reis slechts enkele keren per jaar met de trein in Nederland.

Onze OV-chipkaart is ook niet zaligmakend daarnaast is het pure geldklopperij. De kaart zelf kost 8 euro en dan heb je nog geen reissaldo, de kaart is 5 jaar geldig daarna zul je weer een nieuwe moeten kopen. Wil je deze ook gebruiken voor de trein dan moet je deze eenmalig activeren om aan te geven dat je eerste of tweede klas wilt reizen. Daarnaast moet er voor de trein minimaal 20 euro op de kaart staan.

Je moet altijd opletten met in- en uitchecken, zo moet je bijvoorbeeld bij de RandstadRail en bij de tram in het voertuig in- en uitchecken maar als je vervolgens overstapt op de metro moet je weer op het perron of bij de poortjes in- en uitchecken.
Ik heb nu zelf een "anonieme" (hoe anoniem is anoniem in het bigdata tijdperk als je deze met je pinpas moet opladen...) OV-chipkaart  sinds enkele weken en eigenlijk alleen aangeschaft omdat ik in Rotterdam moest zijn voor een busexcursie en via Randstadrail en metro de eenvoudigste route was om tijdig in Rotterdam te zijn en geen vermogen kwijt te zijn aan parkeerkosten. Ik heb de kaart nog niet geactiveerd voor de trein.

Wat mij betreft is het openbaar vervoer in Luxemburg het beste geregeld: simpel - snel - goedkoop
Ze hebben twee type kaartjes, één met een korte geldigheidsduur (ik dacht 2 uur) kost 2 euro en één met een lange geldigheidsduur (lees dagkaart) kost 4 euro. Deze kan je uit de automaat halen (welke net als in België in weer en wind staat...) maar je kan ook op de grotere stations een carnet halen met 5 kaarten. Bij een carnet is het 5 halen 4 betalen, dus als je de dagkaarten neemt ben je 16 euro kwijt voor 5 dagkaarten, dit is dus slecht 3,20 per dag!! (prijzen staan hier: http://www.mobiliteit.lu/se-deplacer/titres-de-transport/tickets-nationaux de korte geldigheidsduur kaarten blijken per 10 te gaan bij een carnet)
Wanneer je deze aanschaft krijg je een OV-chipkaart (voor niets) met daarop je tegoed, je dient voor aanvang van de reis je kaart geldig te maken door deze voor de kaartlezer op het station te houden, daarna is je dagkaart actief en hoef je deze gedurende dag niet meer voor de kaartlezer te houden, je mag er ook mee met de bus reizen en waarschijnlijk ook straks met de tram.
Mocht je nog een papieren carnet hebben (bij ons op de camping in Kautenbach nog te koop), dan kan je de dagkaart gewoon afstempelen op het station voor je aan de reis begint.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk