Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Niet geslaagd ontslag bij NMBS

Gestart door n/a, 07 juli 2006, 11:51:25 AM

n/a

Hallo ,

Heb vorige week van een treinbestuurder volgend verhaal gehoor.
Om de 3 of 4 jaar (wil ik kwijt zijn) moeten deze een examen afleggen.Indien ze niet geslaagd zijn worden ze voor ??n maand geschorst en mogen ze dan herkansen.Als ze dan niet geslaagd zijn is het onherroepelijk C4.
Deze man had reeds 20 jaar dienst,en was wel geslaagd.
Is dit allemaal nog logisch?

Spoorse Groetjes
Locorail

Peter

Tja, zo is het overal.
Bij mijn vroegere werkgever kreeg iedereen een jaarlijkse "appraisal" of beoordeling.Van de laagste arbeider tot de hoogste manager.
Je moest voldoende punten halen.
Indien onvoldoende-geen loonsverhoging
2e maal onvoldoende- schorsing van ...dagen
3e maal ---C4
Dus het systeem van beoordelingen geraakt stilaan overal ingeburgerd.
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Locorail
Deze man had reeds 20 jaar dienst,en was wel geslaagd.
Is dit allemaal nog logisch?

Spoorse Groetjes
Locorail



En mocht dus blijven[?][?][?]

wim ysbeer

Kedeng Kedeng

Waar ik gewerkt hebt heb ik gehoord dat ze elk jaar een lasproef moesten doen,

Het zal erg zijn als een gebouw zal instorten door een verkeerde las of zo?

Maar ik weet niet wat de gevolgen zijn als je niet slaagt [:I]

DelticPower

Hallo Locorail, aan een machinist worden hoge veiligheidseisen gesteld. Daarom moet in Nederland (ik ken de Belgische Situatie niet)
een machinist om de vier jaar medisch en psychologisch gekeurd worden. Vooral concentratie en reactievermogen maken deel uit van deze testen. Verder moet je een maal per jaar een compleet computerprogramma afwerken met instruktie en testvragen over de reglementering, storingen en vooral wat er te doen bij calamiteiten. Bij fouten worden er op de computer extra lessen vrijgemaakt. Dan opnieuw de testen. Bij dan nog slecht resultaat gaat er automatisch een berichtje naar de veiligheidsfunctionaris. Deze neemt weer contact op met je baas en worden er maatregelen getroffen. Deze zijn van een ernstig gesprek met mogelijke herkansing tot niet meer rijden.
Sinds de privatisering zijn de handhaving van de regels veel strenger geworden, en word je veel eerder van de trein gehaald als vroeger.
Groeten van Jan

n/a

Hallo iedereen,

Kan er volledig inkomen dat een treinbestuurder een zeer grote verantwoordelijkheid heeft.
En er op technisch vlak steeds vooruitgang is,waardoor de persoon moet bijscholen volledig akkoord.
Maar om dan bij niet slagen in een examen deze persoon gewoon te ontslagen vind ik grof.
Er zullen binnen de NMBS of eender welk bedrijf toch nog functie's zijn waar hij/zij wel perfect kan functioneren.

@ijsbeer
Ja hij is weer gerust voor enkele jaren.

Spoorse groetjes
locorail

Peter

Ja, zo is het nu eenmaal. In bedrijven (ondanks dat de Human resources manager soms heel sociaal kan zijn) is men meestal onverbiddelijk. Daarbij komt nog, dat hoe hoger op de ladder, hoe harder (en soms bitsiger) het eraan toe gaat. Verplaatsen naar andere funkties wordt meestal niet gedaan. Waarom ook? Een nieuw personeelslid opleiden is veel eenvoudiger (geen vooroordelen) en meestal ook nog is veel goedkoper in loon. Het is nu eenmaal een harde wereld waarin we leven (helaas)
Met vriendelijke groeten
Peter

DelticPower

Jazeker Peter, De wereld is hard. Na 30 jaar machinist, hartklachten.
Geen ander werk, ivm reorganisaties. Dus ontslag. Zo gaat dat.
Groeten van Jan

Peter

Zo gaat dat inderdaad. Je hoeft er niet mee akkoord gaan, of het systeem goed te keuren, maar dat is helaas de werkelijkheid.
Met vriendelijke groeten
Peter

patrick smout

Ik ben het er mee eens dat de maatregel nogal drastisch is als het resultaat van een examen en een herexamen wat tegenvalt. Aan de andere kant kan ik natuurlijk niet beoordelen of dergelijk examen misschien toetst of de broodnodige kennis en of vaardigheden (nog) wel aanwezig is/zijn?
Eveneens vind ik dat het begrip *20 jaar in dienst* niet mag leiden tot uitzonderingsmaatregelen. Ik werk al meer dan 20 jaar in een totaal andere brache (electronica & embedded software) waar ik dagelijks geconfronteerd wordt met nieuwe technologie?n. Als ik voor mezelf de keuze zou maken om me niet meer te verdiepen in deze materie, dan teken ik in principe mijn eigen doodvonnis. Bij ons bestaan geen expliciete tests om onze vaardigheden te testen, maar impliciet kan je die wel direct afleiden uit je dagelijkse prestaties.
(Gelukkig geen momentopname dus ...)

Patrick Smout
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

janjozef

Het ontslag zal wel niet onmiddelijk volgen, daarvoor is er teveel geld in een treinbestuurder gestoken. maar als je niet meer met de trein kunt rijden om welke reden ook is het normaal dat je niet meer met de trein rijd.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

rgp

Dag,

Locorail, van die geplaceerden heb ik bij de NMBS mijn buik vol.  Want wat is de "bijkomende" waarheid ?

Als een treinbestuurder, maar vooral treinbegeleider genoeg jaren ienst heeft behoudt hij zijn voordelen en weddeschaal als hij een "aangepaste" job krijgt.  En ze kunnen goed rekenen, want vanaf dat ze genoeg jaren dienst hebben, hebben ze allemaal rugpijn, stress, ....)

Ga maar eens uitleggen aan een opsteller dat er naast hem een "planqu?" zit die 30% meer verdient en die zijn job maar half zo goed kent als hij.[:(!]

Bij de NMBS noemen ze dan "sociaal"

Als de treinbestuurderd niet meer in staat is om zijn job te doen, moet hij medisch gepensioneerd worden (als hij 5 jaar dienst heeft, trekt hij 1000 euro maandelijks).

Denkt men soms dat een piloot ook baliebediende wordt, of een kapitein van de lange omvaart, dekmatroos ?

Roland

janjozef

Awel roland dat lijkt mij een logische verklaring.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

rgp

Dag,

Jan, dat is nu al vier keer dat ge mij geen ongelijk geeft.  Als ik terugben in augustus uit verlof kom ik op een donderdagavond u een pint betalen.[:D]

Roland

jarikd

citaat:
Waar ik gewerkt hebt heb ik gehoord dat ze elk jaar een lasproef moesten doen


Dat zijn meestal "fotolassers". Die lassen bijvoorbeeld hogedruk pijpleidingen aan elkaar. En dan is het inderdaad wel zo veilig om iemand jaarlijks te controleren of hij zijn werk nog wel naar behoren uitvoerd.
Haalt toch uit den vreemde niet, hetgeen uw eigen land u biedt