Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

multimaus en schaal N

Gestart door Dirkh, 28 april 2016, 19:58:39 PM

Dirkh

Ik lees net op de transformator van de multimaus dat die 18v levert, nu de meeste van mijn locs zijn voorzien met motoren van 12v of Max 14v. Ook de lampjes zijn eigenlijk voorzien voor deze lagere N spanning.
De vraag is of die hogere spanning op langere termijn niet schadelijk kan zijn voor de motoren en lampjes.

Ik zou eventueel de Max spanning via cv5 kunnen verlagen naar bv 178 ipv 255 (178 komt overeen met 12v als 255 overeen komt met 18v) maar ik Veronderstel dat de motor met een pwm signaal gestuurd wordt uit de decoder en dan nog steeds pulsen van 18v krijgt.

De lichten zou kan ik bij de keuhn decvoders via de Dim functie minder spanning laten krijgen, dus dat is op te lossen.

Ik Las op een Frans Forum dat er ook enkele één 12 of 14 v transformatie gebruiken ipv de 18v die standaard is bijgeleverd.

Iemand hier ervaring mee.

Klaas Zondervan

De motor wordt inderdaad met pwm aangestuurd, zoals trouwens alle uitgangen van een decoder.
Maar waarom zou die 18V een probleem zijn? Motortjes voor H0 zijn ook 12V.
Anderzijds kan het geen kwaad om een trafo met een lagere spanning te kiezen. Vaak wordt 16V gebruikt.

59erke

Denk nu ook niet dat dit veel kwaad kan, anderzijds heb ik toch ook vertrouwen in de fabrikanten.
Ze gaan niets op de markt brengen waarbij ze hun motors opblazen.

Trouwens een lagere voeding kan problemen leveren als je met veel loks tegelijk gaat rijden

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Brunel

Op de 10725 trafo die bij mijn MM werd geleverd staat 16 volt.
Het doet er ook niet heel veel toe. Op de uitgang van de versterker staat eerder 20 volt. Waar het vervolgens echt om gaat is het vermogen dat de decoder via pwm op het motortje en de lampjes zet. Dat zal wel goed zijn. De MM wordt door Fleischmann precies zo in n startsets gestopt.

Michiel

Sinds 2008 heb ik een Lenz centrale, ook 18V DCC spanning. Dat geeft geen enkel probleem voor de schaal N motortjes.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Met de lampjes zou ik wel uitkijken: ik las al meerdere keren dat je die best vervangt door 18v (of 20 of ..) exemplaren ... of leds
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Indien men de lampjes (frontseinen, sluitseinen, binnenverlichting,...) laat zitten, met rechtstreeks contact over de rails, dan kan men inderdaad best deze vervangen, want ze gaan onttiegelijk hard branden (niet overeenkomstig de schaal-intensiteit), en gaan sneller stuk. Maar indien ze via de decoder gestuurd worden, kunnen ze blijven zitten, want men kan met de meeste decoders de felheid van de lampjes regelen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)