motor wordt warm na inbouw decoder

Gestart door Dirkh, 22 april 2016, 20:37:41 PM

Dirkh

Hoi waarschijnlijk stomme fout van mij , ik ben vergeten van het ontstoor condensatortje terug te plaatsen na het inbouwen van een decoder in een oude loc. Nu als ik er een 5 tal minuten mee rijd wordt de motor enorm warm. Kan het ontbreken van die condensator de oorzaak van die warmte ontwikkeling zijn of is er iets anders mis waar ik achter moet zoeken ?
het is een N lokje roco BB63000 die nu voorzien is van nieuwe koolborstels en uitgerust met een kuhn N025 decoder.
Ik heb al geprobeerd van CV9 op 1 (aansturing motor met 120 Hz ipv 15,6 kHz) te zetten omdat het al een oudere motor betreft maar dat maakt geen verschil.

Michiel

#1
Een motor die snel warm loopt heeft bij mij over het algemeen 2 mogelijke oorzaken:

- de collector is erg vuil, met veel koolstof tussen de lamellen, waardoor de wikkelingen in kwasie korstluiting staan. In dit geval collector grondig schoon maken, en klaar.

- de overbrenging loopt erg stroef. Indien het een oude loc is, kan opgedroogde olie, stof en droog vet er voor zorgen dat de loc erg zwaar loopt. Motor er even uit halen, en zien of de overbrenging vlot draait. Indien stroef, in bad met wasbenzine, laten drogen en opnieuw spaarzaam smeren.

Het wel of niet aanwezig zijn van de ontstoorfilter heeft normaal geen invloed op het warm lopen van de motor.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirkh

De motor had net onderhoud gehad. Maar blijkbaar is die iets te warm geworden en heeft het opgegeven.
Dat wordt dus een nieuwe motor zoeken.

Ik heb ergens gelezen dat er een matushi 1015 zou inpassen. Eens terug gaan zoeken.