Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Tentoonstelling en beurs in Arlon

Gestart door doomslu, 29 juni 2006, 20:37:04 PM

doomslu

Ik veronderstel dat maar weinig forumleden de reis naar Arlon gemaakt hebben afgelopen weekend om daar de tentoonstelling en beurs te bezoeken. Aangezien het voor mij maar een klein reisje was heb ik dat uiteraard wel gedaan en ik wil er graag wat over vertellen.
Ik weet dat het heel makkelijk is om kritiek te leveren en zal dus proberen aandacht te besteden aan zowel de sterke als de zwakke punten.
Positief was dat er heel wat verschillende schalen aanwezig waren en een vrij ruim aanbod aan banen. Onze vriend Herman ?Fremo? toonde sterke staaltjes van zelfbouw-kunnen in schaal O. Daarvoor is deze schaal uitstekend geschikt. Bij de getoonde banen in de grote schalen moesten we toch even de wenkbrouwen fronsen. Een grote ovaal op een stel planken moet een baan voorstellen en de schaarse scenery hoort eerder in de categorie speelgoed thuis. Dat het ook anders kan toonden dan weer enkele kleinere projecten.
Er waren vrij veel Franse banen te zien, vooral in HO. Daar is op zich niets verkeerds mee, integendeel, zo zien we nog eens iets anders. De baanplannen konden zeker op ons enthousiasme rekenen. Er waren daar enkele mooie stations en industri?le sites te bewonderen, maar voor de scenery moeten onze zuiderburen toch maar eens naar Vlaanderen komen, denk ik. Gebouwen, ok, maar weinig groen, tenzij eindeloze grasvelden. Er worden ook weinig pogingen gedaan om de scheidingen tussen de segmenten te verdoezelen. Dat een baan, en zeker een grote, nooit af is is volkomen normaal, maar het is toch wel een raar zicht om al die electrische lokomotieven en zelfs ICE-stellen door de grasperken te zien razen zonder bovenleiding. Razen is trouwens het juiste werkwoord, want ? ten behoeve van de kinderen ? ? wordt dikwijls veel te snel gereden. Ook blijven de treinen maar rondjes draaien, terwijl er toch steeds voldoende opstelsporen in het (schaduw)station waren om eens af te wisselen. Vermoedelijk verslapt de aandacht van de ?bestuurders? na een tijdje. Hier zou een PC toch een uitkomst kunnen bieden ? Nog een fenomeen : er wordt meer en meer digitaal gereden, met als keerzijde van de medaille dat er geen (blok)beveiliging wordt ingebouwd. Meer dan ??n kop-staart aanrijding gezien.
Kortom : er was nog veel werk aan de winkel.
Toch nog even onderstrepen : ik heb geen spijt van mijn bezoek, maar de ?Oh?-momenten waren te schaars en dus ben ik toch wel even op mijn honger blijven zitten, en met mij mijn twee modelspoorvrienden die uit Vlaanderen afgezakt waren.
Wat ik me achteraf afvraag : zijn we misschien verwend geworden ?
Voor jullie beginnen te schieten : kan ik het beter ? Neen, maar ik kom er niet mee buiten...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

johan

Ik deel volkomen voorgaande mening, al was de afstand voor mij veel groter (290 km enkel) - het wordt er bij elke editie triestiger - inderdaad hebben weinig banen mij bekoord behalve enkele 0-banen !!!! Toch op de ruilbeurs mooie Belgische begeleiderswagentjes gevonden. Gelukkig was de reis buiten Arlon dan weer meer dan de moeite waard - van de gelegenheid werd dan maar dankbaar gebruik gemaakt om in de namiddag de Luxemburgse provincie te verkennen - een kort bezoekje aan Stockem en in de namiddag nog het tramfestival van de TTA bezocht - daarna de Ourthevallei op spoors gebied verkent - al bij al was het toch een mooie dag.

Johan

MSA Oostkamp Clubexpo - 9 en 10 september 2006 te Ruddervoorde.
 

janjozef

Het probleem is dat er te veel beurzen zijn en de mooie banen staan dan ook op elk evenement. Wilt ge daar iets aan veranderen bouw zelf een mooi afgewerkte baan. Nu ge klaagt over iets dat niet goed is, ik heb het hier op het forum ook al gelezen dat er zijn die vinden dat iedereen zijn werk moet kunnen tetoonstellen in mechelen maar dat het daarom niet aan de "MSM-standaard" moet voldoen. Kunnen er achteraf weeer enkele klagen dat het nieveau te laag lag.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

erik de noorman

Het probleem is wanneer kan een baan een baan genoemd worden?


Erik

Rochevalien

Het "probleem" voor een organisator van dit soort tentoonstellingen is zijn zaal te vullen met modelbanen,en liefst met voor elk wat wils.Dus niet allemaal 2 rail,of Ho maar ook spoor N ,spoor O enz.
De meeste organisatoren doen aan "scouting" gaan dus zelf naar andere expo's kijken en vragen aan de mensen achter een baan die ze wel zien zitten of ze ook naar hun tentoonstelling willen komen.
Ik vraag mij af of ze dit in Arlon wel doen vermits praktisch alle banen uit de onmiddelijke omgeving komen,en ook nog eens regelmatig terugkomen.Het d?ja-vu effekt is dan ook hoog.Wat mij ook verbaast is hoe bitter weinig reklame er voor deze tentoonstelling gemaakt werd in tegenstelling tot bv die in Wernhout.
Arlon is volgens mij ook v??l te ver om effe naar een tentoonstelling te gaan kijken,met de auto of de trein is het toch al gauw 3 uur bollen van uit Antwerpen en dat is lang.
Wat mij ook altijd opvalt is dat ze bij sommige clubs niet de moeite nemen om de schade van de vorige expo te herstellen.Dit zie je heel goed bij de overgangen van de modulebakken.Ik denk dat ze bij die clubs dan ook denken"als het rijd is het allang goed"
Het verlagen van het niveau van de banen is ook geen oplossing,de banen worden misschien wel groter en er rijden meer treinen op maar dat wreekt zich uiteindelijk in de presentatie en de afwerking.Zelden zijn er op modeltreinenexpo's grote banen te zien die fijn afgewerkt zijn.
En dat is uiteindelijk waar het op aan komt:als je naar buiten komt met een baan moet die presentabel zijn.

Gerrit

janjozef

Het probleem voor de organisatoren is gewoon geld. Een baan laten komen kost geld en van hoe verder ze moeten komen hoe meer het kost. Als wij vanuit Antwerpen met een baan naar Aarlen moeten voor een beurs van 2 dagen dan kost dat de organisator algauw 1300? plus slapengelegenheid voor 2 nachten en eten voor enkele mensen. maak dus zelf uw berekening. En eigenlijk kost het ons dan nog steeds geld. om te gaan tentoonstellen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem