Voormalig projekt voor een spoorwegmuseum

Gestart door janieburton, 07 maart 2016, 13:27:55 PM

janieburton

#15
Citaat van: rgp op 09 maart 2016, 12:00:07 PM
Hallo,

Janie er is een klein verschil: Die hotelsuite is prive !

Ga jij bij de goegemeente verdeidigen dat de NMBS een aanzienlijk bedrag gaat spenderen voor het asbestvrijmaken van een deel van een treinstel op het ogenblik dat men over besparingen bij de reizigersdienst spreekt en bij iedereen (behalve bij diegene die de put ooit veroorzaakt hebben) nog een extra inspanning gaat vragen om de begroting recht te trekken ?

Realiteit man, stoppen met dromen en beginnen verder kijken dan de kerktoren.

Roland

Ik kijk verder dan de kerktoren en bekijk de realiteit: ik stel me steeds de vraag hoe het komt dat de dienstverlening ivm met de spoorwegen in Zwitserland zoveel beter is dan hier in België.

Je hebt gelijk nu kan men het misschien niet meer verantwoorden; maar toen er "nog geld " was heeft de NMBS ook niets gedaan, alle landen hadden al jaren een spoorwegmuseum en België heeft zijn spoorwegpatrimonium laten verloederen.

Ik droom niet want ik ben mij bewust van de "slechte financiële" toestand van de NMBS, maar je moet ook niet alleen de vakbonden (je zegt:"behalve bij diegene die de put ooit veroorzaakt hebben") de zwarte piet geven; maar er is al jaren een afbouw bezig.

Maar als men zegt "er neemt toch niemand de trein" en men schaft dan treinen en stations af dan moet men ook niet verwonderd zijn dat er nog minder reizigers komen, men moet zich de vraag stellen waarom komen in de eerste plaats geen of minder reizigers naar een bepaald station of op een bepaalde trein.

Men moet ook geen trein laten rijden die geen nut heeft zoals die fameuze Thalys die uit Oostende vertrok via Brussel naar Parijs.

Het probleem is dat er in het verleden met veel geld is gesmost door veel mensen een niet alleen door de vakbonden bij de NMBS en er is ook zoiets als je ook kapot besparen, nu het tegenovergestelde is ook niet goed(zoals China het heeft gedaan of nog bezig is).

   
 

rgp

Janie,

De tijd dat er nog geld was bij de NMBS ?  Er is in het verleden, de periode dat andere landen een spoorwegmuseum hebben opgericht, GEEN draagvlak voor openbaar vervoer en nog minder voor een spoorwegmuseum.

In die periode is iedereen massal naar de auto overgeschakeld (men zei toen op een zondagmiddag: gaan we ne keer uitrijden met de auto).

Alles werd in die tijd voor de auto gedaan: aan het Noordstation waren de ingangen van de torens op het eerste verdiep, omdat Polle pens (Van Den Boeynants) droomde van Amerikaanse snelwegen in de steden !

Men heeft de Buurtspoorwegen afgeschaft (de trams) op ze te vervangen door bussen op files op te ossen (in de jaren '60 !).  Dat die bussen ook in de files zouden staan had de toenmalige minister Chabert vergeten, alleen Van Hool en Jonckhere zijn er goed bijgevaren.

Men ging niet meer naar de zee per trein, maar met de auto.  En de zondagavond draaide men de rijrichting van het stuk "Naar de kust" om Aldus 4 rijvakken naar Brussel te hebben.

En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan met argumenten.

O ja, ik bedoelde niet de vakbonden.  Men zou eens een lijstje maken van de staatsschuld op de 31/12 van ieder jaar tussen pakweg 1950 en nu, in nominale franken en per inwoner.  Dan zul je wel begrijpen wie ik in het vizier heb.

Roland

SuSke

Citaat van: janieburton op 08 maart 2016, 22:44:38 PM
Citaat van: rgp op 08 maart 2016, 13:54:51 PM
Hallo,

Die gelede railbus zit vol asbest !  Ik denk om dat problem op te lossen er al veel donaties zullen moeten zijn !

Roland

Ok maar het rijtuig dat als "hotelsuite" dient op het gebouw niet ver van Train World daar zat ook asbest in en ik hoop dat ze daar ook het asbest hebben verwijderd. Of niet.

Als die asbest vast zit in een gebonden material en als je daar niet aan gaat zitten prutsen is er geen enkel gevaar als asbast ergens "in" zit.

De gevaren komen net wanneeer men die dingen "ondeskundig" gaat behandelen of "uitbreken", dan heb je prijs.
Bednek dat er in de meeste "asbest vrij gemaakte" gebouwen nog een aanzienlijk percentage "gebonden" asbest aanwezig is die je gewoon niet weg krijgt zonder te slopen onder een grote tent.

En tussen haakjes: waarschijnlijk sukkelen we binnen afzienbare tijd van de gevolgen van het nieuwe asbest: steen- en glaswolvezels die een vergelijkbaar resultaat en penetratievermogen hebben als de gevreesde asbestvezels.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Toch wel eigenaardig dat de nederlandse, franse, duitse, engelse en andere spoorwegmaatschappijen WEL een museum konden oprichten en levend maken en houden. Misschien hadden die maatschappijen meer visie en dachten ze dat ze met zo'n visitekaartje interesse voor het openbaar vervoer zouden kunnen wekken.

Zijn er eigenlijk wel maatschappijen (buiten de nmbs) die geen museum hebben?

Heel juist Suske, geen reden tot paniekzaaien. En het is niet alleen met glas- en rotswol dat we problemen (gaan) hebben. MDF is ook geen katje om zonder stofmasker aan te pakken bvb. En zo zijn er nog wel meer moderne materialen die eigenlijk geen bal beter/veiliger zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

marc goovaerts

Citaat van: Havoc op 09 maart 2016, 19:47:50 PM
En het is niet alleen met glas- en rotswol dat we problemen (gaan) hebben.
En die nu stevig gesubsidieerd worden...

janieburton

Citaat van: rgp op 09 maart 2016, 13:36:46 PM
Alles werd in die tijd voor de auto gedaan: aan het Noordstation waren de ingangen van de torens op het eerste verdiep, omdat Polle pens (Van Den Boeynants) droomde van Amerikaanse snelwegen in de steden !


Ik dacht dat er nog één gebouw zo is gebouwd in zijn "Manhattan".

Citaat van: rgp op 09 maart 2016, 13:36:46 PM

O ja, ik bedoelde niet de vakbonden.  Men zou eens een lijstje maken van de staatsschuld op de 31/12 van ieder jaar tussen pakweg 1950 en nu, in nominale franken en per inwoner.  Dan zul je wel begrijpen wie ik in het vizier heb.


Dat kunnen dan maar de 2 partijen zijn, hebben ze rood en oranje in hun partijlogo?
 

Bundesbahnfreak

#21

Wat asbest betreft, het problem met is dat deze vezels zodanig klein zijn dat deze tot in de longblaasjes dringen met alle miserie vandien na (lange) tijd.  Bij glaswol zijn deze vezel niet zo klein en is het risico veel minder (zegt men ;) ).  Persoonlijk heb ik meer schrik voor stralingen van GSM, WIFI enz wat deze met en mens doen is nog niet bekend.

efl045