Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Hornby dreigt te ontsporen

Gestart door i11, 10 februari 2016, 11:38:38 AM

Dirky

Je hebt in een leven verschillende fases. Als ik naar mezelf kijk en daar de hobby aan koppel:

In de periode dat mijn kinderen thuis waren en school liepen was het op hobby-gebied vaak "de riem toe"... Mocht ik dan met de treintjes bezig geweest zijn, zaten er zeker geen dure dingen bij.

Nu zijn de kinderen al lang de deur uit, zijn de kosten veel verminderd, verdien ik wat meer. Dus nu koop ik Mercedes-treintjes...
De grootste omzet op treintjes-gebied wordt – als ik naar mijn klanten kijk – gescoord door de laatste categorie. Waarom zou een doorsnee fabrikant dan voor alles budget versies uitbrengen?

janieburton

#76
Citaat van: Dirky op 15 februari 2016, 12:11:10 PM
In de periode dat mijn kinderen thuis waren en school liepen was het op hobby-gebied vaak "de riem toe"... Mocht ik dan met de treintjes bezig geweest zijn, zaten er zeker geen dure dingen bij.

Zeer juist!

Citaat van: Dirky op 15 februari 2016, 12:11:10 PM
Nu zijn de kinderen al lang de deur uit, zijn de kosten veel verminderd, verdien ik wat meer. Dus nu koop ik Mercedes-treintjes...
De grootste omzet op treintjes-gebied wordt – als ik naar mijn klanten kijk – gescoord door de laatste categorie. Waarom zou een doorsnee fabrikant dan voor alles budget versies uitbrengen?

Als ik het goed begrijp zeg je: nu ik het breder heb koop ik "Mercedes-treintjes" en moeten de mensen die het met een bescheiden inkomen of pensioen moeten doen ook maar "Mercedes-treintjes" kopen; laten we even rekenen een Mercedes-locomotief(300€) + 4 Mercedes-rijtuigen(4x50€) is 500€ voor sommigen is dat iets minder dan de helft van hun pensioen en voor anderen 1/3 van hun loon(denk maar niet dat iedereen 2500€ net verdient).
Ik heb het ook aangekaart in een van mijn postings in dit draadje, dat het een hobby enkel voor kapitaalkrachtigen gaat worden en dit heeft nik te maken met het willen hebben van verschillende nummers of verschillende versies. In mijn voorbeeld van hierboven is het enkel de loc met 4 rijtuigen en heb je nog geen meter spoor of geen enkel gebouw of zelfs nog geen houten plaat om die trein op te laten rijden.
BR217 van Trix: 229€
BR218 van Piko: 54,99€ (zelfde kleurstelling, uiterlijk niet echt verschil met BR217 van Trix) 

Dat jouw klanten merendeel "Mercedes-treintjes" kopen is goed voor jouw zaak, ik ben zeker niet jaloers op iemand die met gemak een "Mercedes-trein/loc" kan kopen of iemand die met een Mercedes rondrijdt; ieder zijn keuze maar er moet een keuze zijn of blijven(ik rij met en bescheiden Japans model) maar als een fabrikant geen alternatief aanbied of er is geen alternatief dan gaan mensen stoppen met de hobby en gaan die firma's ook failliet.

Citaat van: erik de noorman op 15 februari 2016, 11:20:15 AM
Moet ik elke nummervariant hebben van een lok, rijtuig of wagon.Erik.

Neen, ieder moet dat voor zich uitmaken maar iemand die "geen zak(sorry voor de uitdrukking)" geeft om verschillende nummers van locs en rijtuigen/wagons betaald mee voor de "grillen" van de klinknageltellers.
 

rgp

Allez we zijn weer weg zenne;

Als ge boven de meridiaan uitkomt inzake inkomen, moet ge u schuldig voelen, moogt ge niets bezitten dat die die onder de meridiaan zitten zich niet kunnen veroorloven. >:(

Janie, get a life !  Ik kan mij ook geen Ferrari veroorloven, zelfs gen nieuwe ford mustang.  Moet ik nu de bezitters van die wagens gaan bashen dat die wagens te duur zijn voor mijn inkomen ?  Ik denk het niet. >:(

Roland


Klaas Zondervan

De vergelijking tussen modeltreintjes en auto's gaat mank. Je hoeft geen Ferrari te kopen, er zijn ook goedkope auto's. Bij treintjes heb je die keus vaak niet. De minderbedeelden kunnen het zich niet veroorloven, dus is het logisch dat het merendeel van de klanten tot de welgestelden behoort.

Peter

Je kan er natuurlijk ook voor sparen, zoals ik trouwens voor een paar duurdere modellen al heb gedaan. Er zijn trouwens merken en handelaars (in binnen en buitenland) die de mogelijkheid geven om met een voorschot en kleine maandelijkse stortingen een duurder model (niet die van 1500 maar zelfs van 300) te kopen.

Met vriendelijke groeten
Peter

rgp

Sorry Klaas maar die vergelijking gaat wel op.

Als ik morgen als hobby sportauto's verzamelen heb, dan gaat het wel op.

Het probleem is niet dat de modellen te duur zijn, maar dat men geen prioriteiten kan/wil stellen.

Toen Mehano met zijn HLD51 uitkwam was het ook van dat: het model is te duur, .... en een paar bladzijden verder lees je dan "ik heb alle varianten besteld".  Hallo ?

Ga eens sporten:

- koop een koersfiets
- wordt lid in een tennisclub
- speel basketball
- speel voetbal
- gamecomputer

Een hobby kost geld. Zoek het plezier in een geheel dat je financieel/technisch aankan en ga op cursus "fantasie kweken en leren wegdromen"

Roland

Michiel

#82
Ik denk niet dat wij als klanten en modelbouwers mekaar moeten gaan beschuldigen, en opleggen hoe een ander moet om gaan met modelbouw. Het is aan de constructeurs om antwoorden te vinden. Ze hebben allemaal al een flinke waarschuwing gekregen: Fleischmann, Roco, Märklin, Arnold, Lima, Rivarossi, Ibertren, Hornby ... Allemaal hebben ze een faillisement meegemaakt. Het is aan hen om hun huiswerk te maken, en om een antwoord te vinden op de huidige modeltreinenmarkt. Deze is ook niet meer zoals pakweg 25 jaar geleden. Ze hebben er zelf baat bij indien ze willen overleven, en er beter van worden.

Wij, als klanten kunnen alleen maar een signaal geven; verbaal (fora, aanschrijven, vakliteratuur,... ) of bij daad (niet kopen). En dan maar hopen dat ze snappen wat er leeft bij hun klanten...

(Oops! Mijn 7000ste bericht rond! Ik zever teveel  ;D )
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

janieburton

#83
Citaat van: rgp op 15 februari 2016, 15:13:54 PM
Allez we zijn weer weg zenne;

Als ge boven de meridiaan uitkomt inzake inkomen, moet ge u schuldig voelen, moogt ge niets bezitten dat die die onder de meridiaan zitten zich niet kunnen veroorloven. >:(

Janie, get a life !  Ik kan mij ook geen Ferrari veroorloven, zelfs gen nieuwe ford mustang.  Moet ik nu de bezitters van die wagens gaan bashen dat die wagens te duur zijn voor mijn inkomen ?  Ik denk het niet. >:(

Roland

Roland, niemand moet zich schuldig voelen omdat hij meer verdient dan het gemiddelde en ik zeg ook niet dat als je goed verdient niets mag kopen dat de mensen die onder de meridaan zitten zich niet kunnen aanschaffen. Het punt is dat ieder voor zich moet uitmaken wat hij wil spenderen maar dat we in onze hobby op een punt zijn gekomen dat het wel de spuigaten aan het uitlopen is mbt tot de prijs, 64€ voor een drie assig rijtuig van FLM
http://www.conrad.be/ce/nl/product/1384247/509901?ref=list

Roland ik bash niemand maar het punt gaat dat er meer mensen uit de hobby stappen omdat ze het een te dure hobby gaan vinden.

Een buurman heeft zich deze maand een Audi SUV(ben geen autofreak maar het is een "beest" van een auto), ik ben zeker niet jaloers want ik weet wat hij moet doen voor zijn geld en ik gun hem dat van ganser harte maar als Ford gaat zeggen dat ze ook enkel en alleen maar auto's gaan maken voor kapitaal krachtige en daarna gaat Renault het ook doen dan kunnen de mensen met een bescheiden inkomen zich geen auto permitteren.

Roland, ik heb een leven en ben gezond en ik gun iedereen zijn geld die hij verdient maar het punt is dat er meer en meer modelspoor fabrikanten in het verleden en nu in de problemen zijn geraakt door dalende verkoopcijfers doorat "hobbyisten" afhaken.

Citaat van: Klaas Zondervan op 15 februari 2016, 15:21:15 PM
De vergelijking tussen modeltreintjes en auto's gaat mank. Je hoeft geen Ferrari te kopen, er zijn ook goedkope auto's. Bij treintjes heb je die keus vaak niet. De minderbedeelden kunnen het zich niet veroorloven, dus is het logisch dat het merendeel van de klanten tot de welgestelden behoort.

Klaas, je slaagt de nagel op de kop!

Citaat van: Peter op 15 februari 2016, 15:28:21 PM
Je kan er natuurlijk ook voor sparen, zoals ik trouwens voor een paar duurdere modellen al heb gedaan. Er zijn trouwens merken en handelaars (in binnen en buitenland) die de mogelijkheid geven om met een voorschot en kleine maandelijkse stortingen een duurder model (niet die van 1500 maar zelfs van 300) te kopen.

Juist, maar het merendeel van de handelaren willen zo snel mogelijk hun stock verkopen(begrijpelijk en heb daar ook begrip voor) maar de fout ligt bij de fabrikant.

Peter, ik weet geen handelaar in België die dat doet. Kan je mij via PM mij de adressen zenden van die winkels?

Citaat van: rgp op 15 februari 2016, 15:34:05 PM
Sorry Klaas maar die vergelijking gaat wel op.

Als ik morgen als hobby sportauto's verzamelen heb, dan gaat het wel op.
Roland

Neen want sportauto's zit al in een segment dat buiten de meridaan van de gemiddelde Vlaming valt.

Citaat van: rgp op 15 februari 2016, 15:34:05 PM
Het probleem is niet dat de modellen te duur zijn, maar dat men geen prioriteiten kan/wil stellen.
Roland

Jawel, ik stel prioriteiten, eerst mijn vaste kosten.

Citaat van: rgp op 15 februari 2016, 15:34:05 PM

Toen Mehano met zijn HLD51 uitkwam was het ook van dat: het model is te duur, .... en een paar bladzijden verder lees je dan "ik heb alle varianten besteld".  Hallo ?
Roland

Dat zijn die fameuze klinknageltellers die de uitzonderingen zijn.

Citaat van: rgp op 15 februari 2016, 15:34:05 PM
- gamecomputer

Roland

Grootste aankoop is de console prijs vergelijkbaar met een EcoS, maar wij hebben buiten een loc en ruituigen ook spoor, wissels, enz.... nodig om die trein te laten rijden
   
 

Peter

CiteerPeter, ik weet geen handelaar in België die dat doet. Kan je mij via PM mij de adressen zenden van die winkels?

Niet om reklame te maken maar

Olaerts bv.
Met vriendelijke groeten
Peter

oebr

#85
Modelspoor en daarvoor speelgoedtreinen zijn toch altijd zeer duur geweest.
Een Gils-setje bvb koste gezwind een maandloon.
Later kwamen merken als Wesa en Märklin met iets betaalbaardere TT en H0 modellen en sets,
maar dan toch alleen bij meer begoeden.
Mijn ouders konden het zich niet veroorloven om me een Märklin te geven (Begin jaren 80 kostte een br103 ook al rond de 3000 Bfr) en dus werd het Lima ( voor 800 fr had je dan een ovaaltje met zo'n v100-achtige sncf-lok met wat wagonnetjes waar zelfs matchbox geloofwaardiger bij leken, voor 250 fr kon ik al eens een railbus kopen die wat beter afgewerkt was en heel misschien deftig reed). Je zou dan kunnen veronderstellen dat Lima nog zou bestaan en het dure Märklin verdwenen zou zijn...   Die theorie klopt dus niet want ook andere goedkope merken als Jouef of Mehano zijn overgenomen of kwakkelen wat in de marge.

Ik vrees dat het gewoon een populariteitsprobleem is. Er is gigantisch veel alternatief op speel-, hobby- en vrije tijdsgebied, en bovendien moet je om voor modelspoor te vallen bij voorkeur ook nog eens begeesterd zijn over het grote voorbeeld (dat is uiteraard geen conditio-sine-qua-non, maar het helpt toch serieus) en interesse hebben voor vanalles en nog wat.

Het kan nog keren hoor, en dat heeft niet zozeer met de prijs te maken denk ik. LEGO kost ook behoorlijk veel, maar die hebben een zeer sterk marketingteam dat er wel in geslaagd is om de blokjes weer populair te maken. In hun geval wel makkelijker dan bij ons want het gaat om 1 firma die zowat de hele productie beheert, bij ons gaat het om zeer veel aanbieders die samen sterk moeten staan. Maar we zitten hier op een forum van een uitgeverij die producten van alle aanbieders onder de aandacht brengt, die er voor zorgt dat in de meeste dagbladhandels diverse covers met treinen op te zien zijn...  Dat is toch al een voorbeeld van hoe er leven in gehouden wordt. MSM, maar ook Mobexpo, Ontraxs, Rail enz... organiseren expo's en evenementen waar je in de jaren '80 en '90 alleen over kon dromen...  ik wil maar zeggen: zie het niet te somber in !
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

C.B.

Ik wil ook eens reageren (1x) want deze discussie is al meermaals voorgekomen. ;)
Ik ben wel heel blij dat de modellen extra gedetailleerd zijn , en ja deze komen bij mij ook gewoon de modelbaan op.
Het is wel zo dat ik keuzes maak in mijn aankoop , en in plaats dat ik vroeger meerdere locomotieven in een jaar kocht , zullen het nu maar een paar zijn , of 1 , of geen zoals  vorig jaar. (extreme hoge bedragen voor een bepaalde lok laat ik echter ook wel voorbij gaan , hoor)

Echter , 23 jaar terug toen ik met de hobby begon was het ook niet echt goedkoop hoor .... ;)
Maar ik spaarde ervoor , en kocht voor de rest wat minder.



Groetjes.
Claudio.

Ben

Ik lees deze 6 pagina's met een glimlach. ;)

Bij mij gaat er niet in dat de treintjes fabrikanten in de moeilijkheden komen omdat onze treintjes te duur zijn. Door de bank genomen is het allemaal betaalbaar waarbij uiteraard de een wat meer te besteden heeft dan de ander.

Hornby zit in de shit door mismanagement, inmiddels is de grote baas opgestapt: http://www.telegraaf.nl/dft/25204124/__Topman_Britse_Hornby_neemt_ontslag__.html

Gr, Ben.

centauri167

Het is niet omdat iets duur is dat kinderen er geen interesse meer in hebben, diegene die dat denken komen echt van een andere wereld.
Zelf heb ik geen kinderen maar ik zie wat de kinderen van mijn vrienden krijgen en mijn neven en nichtjes en met wat 1 kind voor Sinterklaas krijgt kan je een perfecte bloktrein samenstellen van "Mercedes" kwaliteit.
Kinderen spelen gewoon liever met lego, playmobil en games; is daar iets mis mee, nee.

Treintjes op zich zijn allemaal leuk, maar om er echt speelplezier mee te krijgen moet je al een baan hebben, liefst een vaste want als je die elke keer moet opbouwen is de goesting al weg. Plaats is al een eerste probleem. Het moet ook altijd goed werken, hoe vaak heb je geen technische storingen in een baan met wat wissels, of een loc die niet vlotjes rijdt of niet goed afgesteld is, ... ?
Treintjes is iets waar op zijn minst één van de ouders ( hoogstwaarschijnlijk de papa dus ) ook het virus van te pakken moet hebben, zo kan deze zijn kinderen bijstaan, er zin in doen krijgen en zal die ook nog wel oude modellen hebben waar er wat wilder mee mag gespeeld hebben.
Als men denkt dat alles opgelost gaat zijn door opnieuw goedkope startsets met één ovaal aan te bieden, slaat men de bal goed mis.

Lego treintjes ( vooral hun startsets ) verkopen heel goed, toch is er bijna niemand die daarna de stap naar de modeltreinen zet, hoe zou dat komen ? Lego is nu toch ook niet echt goedkoop te noemen. Maar het werkt zonder probleem, simpel ineen te zetten, geen last van technische defecten en bedoeld om mee te spelen.

En de opmerkingen van Janie vind ik echt laag onder de gordel, het is niet omdat er mensen zijn die duurdere modellen kopen dat de hobby kapot gaat. Hij geeft met zijn eigen voorbeeld trouwens aan dat de consument perfect de keuze heeft, kies je voor de goedkope Piko of de duurdere Trix, dat kan de klant zelf kiezen, er is dus geen probleem.

Het is voor sommige precies gewoon moeilijk te aanvaarden dat onze hobby niet "cool" is en dat eigenlijk ook nooit echt geweest is en dat er daarom maar weinig gebruikers zijn en dat vele daarvan een oudere leeftijd hebben die spijtig genoeg natuurlijk afvallen waardoor de markt nog krimpt ...


argilla

Citaat van: Peter op 15 februari 2016, 11:34:47 AM
Citeerwaneer je aan de kant van de Mercedesrijder zit

CiteerDe hobby kost centjes maar je bepaalt toch voor een groot stuk zelf wat de hobby mag kosten

Ps: Ik heb geen Mercedes maar een 14 jaar oude Peugeot 307

Je bepaald het inderdaad zelf, afhankelijk van je wat wil, wat je uitgaven zijn.

PS 2:  Ik heb geen Olaerts modellen van 1500,00 euro


+1
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15