Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Hornby dreigt te ontsporen

Gestart door i11, 10 februari 2016, 11:38:38 AM

argilla

Eigenlijk zijn wij hier de fabrikanten van iets aan het beschuldigen , waar wij zelf als modelspoorders de schuld van zijn door onze  "eisen"  nml de steeds hogere graad van afwerking en daarmee de druk op de fabrikanten hebben opgevoerd ...... denk dat wij op de pianist aan het schieten zijn.
Maar verder wel een heel interessante discussie..door de verschillende argumenten. Misschien kan Luc Dooms het volgende voorwoord van maart magazine 157 aan wijden ..... ;) ;) )



argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

Citaat van: Michiel op 14 februari 2016, 10:35:20 AMMaar de klant is koning, en de producenten fabriceren wat de klant blijft kopen... tot ie failliet gaat.

Dus is er een probleem. Want als de klant supermodellen vraagt en de fabrikant maakt die en gaat failliet, dan:
- ofwel zijn die supermodellen die de klant vraagt niet duur genoeg om de kosten te dekken
- ofwel is de markt voor de supermodellen te klein om leefbaar te zijn
- ofwel zijn die modellen niet wat de klant wil

Maar als een fabrikant echt maakt wat de markt wil, dan gaat die niet failliet. (ok, er kunnen redenen die niets met de markt te maken hebben, laat ons even die abstractie maken)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

#62
Ik ben geen modeltreintjesfabrikant, en heb er dus geen verstand van. Maar onder het thema, beste stuurlui staan aan wal, geef ik even m'n mening over het waarom. (Jullie hoeven dit niet te lezen, want het is gewauwel zonder fundament)

... je bent er nog? Je bent dus gewaarschuwd!  ;D

De modelspoorhobby is heel verscheiden, met z'n tapijtrijders, veel-rijders, minimalisten, verzamelaars, historisch verantwoord, of gewoon lekker alles doorelkaar. En allemaal worden we bediend met dat ene model.

Psychologie leert ons dat we mekkeren als het verkeerd is, maar zwijgen wanneer het goed is. Wat krijgen we dan met onze modellen? Verzamelaars mekkeren omdat er steeds wel eens iets niet correct is, maar anderen mekkeren dat het model te duur is. Niemand mekkert dat het TE gedetailleerd is. Niemand mekkert omdat het model TE veel gadgets heeft, maar techneuten mekkeren dan weer wanneer hun model een wat "ruwer" rijgedrag heeft, of wanneer digitale optie X niet doet wat het moet doen.

De klant schreeuwt in alle richtingen, omdat we allemaal anders met de hobby omgaan. De fabrikant probeert om aan zoveel mogelijk gemekker tegemoed te komen, en faalt. Het model wordt te complex, te correct,  te perfect en ... te duur om nog interessant (lees betaalbaar) te zijn voor de gemiddelde modelspoorder, dat gewoon een gewoon model wilt, en geen met toeters, bellen en een strik.

Een aantal producenten hebben dat ook gezien: LSM knipoogt naar de verzamelaar, Piko naar de "gewone" modelspoorder. Doet men dit niet, dan gaat men ten onder in de chaos van mekkerende modelspoorders, en is het faillisement op termijn onafwendbaar.

Maar nogmaal, ik ken er dus geen bal van; veel zever in pakskes....  ;D

(edit: m'n bijdrage klink nogal denigrerend, maar dat is helemaal niet persoonlijk bedoeld. Eerder een soort karikatuur van de situatie)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

bollen neus


janieburton

#64
Citaat van: argilla op 14 februari 2016, 10:51:45 AM
Eigenlijk zijn wij hier de fabrikanten van iets aan het beschuldigen , waar wij zelf als modelspoorders de schuld van zijn door onze  "eisen"  nml de steeds hogere graad van afwerking en daarmee de druk op de fabrikanten hebben opgevoerd ...... denk dat wij op de pianist aan het schieten zijn.
Maar verder wel een heel interessante discussie..door de verschillende argumenten. Misschien kan Luc Dooms het volgende voorwoord van maart magazine 157 aan wijden ..... ;) ;) )

Wij beschuldigen de fabrikanten niet echt wij "concluderen dat de fabrikanten; om het diplomatisch te zeggen; "aan het overdrijven zijn"; zoals ik in een vorige posting aangaf moeten we niet terug gaan naar de graad van afwerking "a la Lima" van de jaren 60 en begin jaren 70, maar de graad van afwerking die we nu kennen hebben de "rijders" niet geƫist, maar de klinknageltellers willen die graad van afwerking.

Geen enkele rijder maalt om een gedetailleerde onderzijde, Bagagerekken, enz...

Citaat van: argilla op 14 februari 2016, 10:51:45 AM
Misschien kan Luc Dooms het volgende voorwoord van maart magazine 157 aan wijden ..... ;) ;) )

Zeer goede suggestie, ik ben benieuwd of Luc Dooms zal ingaan op je vraag.

Zoals ik aangaf kan hij misschien de andere Europeese modelspoor tijdschriften(denk aan het Franse Loco Revue, enz...) daarna aanspreken en vragen om eventueel dit "probleem van over detaillering en overbodige foefjes" ook aan te snijden in hun bladen.

Even terug naar iets anders:
Citaat van: centauri167 op 14 februari 2016, 06:59:22 AM

Lego heeft zich herpakt door zijn vertrouwde lijnen bijna volledig af te stoten en zich te focussen op gekochte franchises zoals Star Wars, Harry Potter, Lord of the Rings, Simpsons, ... die het grote publiek lokten; ...... maar niet zoals jij het aangeeft door terug te gaan naar de oude strategie.

Die sets die je opnoemt bestaan nog steeds uit de beroemde blokjes en dat is juist de oude strategie.. ipv het digitaal dat hun op de rand van het failliet heeft gebracht.

Citaat van: Thommy op 14 februari 2016, 09:08:41 AM

Maar alles naar digitaal zoals eind jaren 90-begin 2000 is wel weg.

 

stoomlokje

Het is inderdaad zo dat de modellen tegenwoordig TE gedetailleerd zijn  >:(, je hebt schrik om ze eens vast te pakken  , laat staan ze op de baan te laten rijden. :(
Al die kleine , (sorry ik zeg prulletjes )  ;) dingetjes die er losjes aanzitten , die blijven bij mij gewoon in de doos zitten, anders zouden ze wel eens verloren geraken. :'( :'(
Ik vraag al jaren aan bepaalde fabrikanten om het een ietsje minder gedetailleerd te maken zodat de prijs kan zakken, en er nog plezier aan kan beleefd worden OP de baan en niet alleen in de kast. :D
Als je een trein laat rijden zie je gewoon al die kleine details, bijvoorbeeld de onderzijde van een wagen of loc , of die kleine bagagerekjes in de wagens , toch niet.  ;)

argilla

#66
Weet niet hoor maar eerlijk , ben heel blij met de modellen die er nu zijn.
Ben begonnen op mijn 14 jaar , weet nog heel goed dat "toen" een model van Fleischmann nml de V200 liefst 475 toenmalige belgische frankjes koste ...mijn vader de brave man zei toen amaiiiiii das duur  ( verjaardag van mij) .Tijden veranderen en modellen ook want wat toen het van het was is nu Lima achtig als afwerking ( heb hem trouwens nog net als die andere loc's)
Maar zoals gezegd "toen"
Dus ben ik heel blij met de graad van afwerking "nu" . Dat het geld kost?? Noem mij eens een hobby die geen geld kost ?  denk dat een auto tunen of een oldtimer restaureren veel meer kost als hobby..Vraag maar eens aan die model vliegeniers wat hun modellen kosten ...of de mannen/vrouwen  met de modelboten ....


daarom ne dikke proficiat aan de kleinserie fabriekanten hier ten lande..doe zo verder jullie hebben prachtige modellen.
En ja de onderkant (Janie) doet er voor mij wel toe . ;) 


Nog een kleine opmerking aan diegene die tegen die  details zijn  ( vriendelijk bedoeld hoor even goede vrienden ) vraag me af als jullie er zo tegen te keer gaan  en zoveel woorden aan verspillen ....waarom jullie ze dan nog blijven kopen ?? (gewoon een vraag ....)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Citaat van: argilla op 15 februari 2016, 07:33:48 AM
Nog een kleine opmerking aan diegene die tegen die  details zijn  ( vriendelijk bedoeld hoor even goede vrienden ) vraag me af als jullie er zo tegen te keer gaan  en zoveel woorden aan verspillen ....waarom jullie ze dan nog blijven kopen ?? (gewoon een vraag ....)

Ik denk dat er niet veel keuze is. Er wordt 1 modelreeks ontwikkeld voor alle modelspoorders: van welstelde verzamelaars die zoeken naar de perfect vitrinemodellen, tot de jeugdige tapijtrijder die graag met z'n trein soldaatjes overhoop rijdt. 1 model dat alle ladingen moet dekken. Jij bent blij met die overdaad aan details, en je hebt er het stevig prijskaartje voor over. Velen zijn echter niet zo gelukkig met jet prijskaartje, en dus deze overdaad aan details en gadgets. Het model is onverantwoord (volgens gezinssituatie) duur, en erg breekbaar.

Maar, er is maar 1 modelreeks. Kopen, of aan je laten voorbijgaan? Ik snap de frustratie.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Michiel, ik denk dat dit een discussie is die op veel artikelen, niet enkel in modelspoor, van toepassing is.
De ene koopt een kleine wagen de andere een Mercedes. De ene koopt een hemd of broek in de C&A de andere van Pierre Cardin enz.
Wat modelspoor betreft: we kunnen niet ontkennen dat de afzetmarkt krimpt en dat velen hun geld of zakcentjes  uitgeven aan Games.
Want de goedkoopste lok (Piko?? kost toch nog altijd rond de 100 euro). Ik weet het op beurzen kan je soms zaakjes doen, alhoewel er bij zijn die hoge tot zeer hoge prijzen durven te vragen voor okkazie modellen (oude Lima in Roco doos??)
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Peter, de schouders ophalen, en stellen dat het nu eenmaal zo is dat treintjes duur zijn geworden, waneer je aan de kant van de Mercedesrijder zit, is vrij makkelijk. Jij wordt bedient. Maar ondertussen zitten velen toch wel op hun tandvlees, loopt de verkoop terug, en vallen er faillisementen.

Zou het niet anders kunnen?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

erik de noorman

De hobby kost centjes maar je bepaalt toch voor een groot stuk zelf wat de hobby mag kosten. Het is al eerder aangehaald beperk je tot een thema en tijdperk dat drukt de kost al. Moet ik elke nummervariant hebben van een lok, rijtuig of wagon. Een oplossing kan zijn maak een eenvoudig maar correct basismodel met de mogelijkheid om het model zelf als modelbouwer een up-grade te geven. De extra's moeten dan wel bij besteld kunnen worden bij de producent.

Erik.

Peter

Citeerwaneer je aan de kant van de Mercedesrijder zit

CiteerDe hobby kost centjes maar je bepaalt toch voor een groot stuk zelf wat de hobby mag kosten

Ps: Ik heb geen Mercedes maar een 14 jaar oude Peugeot 307

Je bepaald het inderdaad zelf, afhankelijk van je wat wil, wat je uitgaven zijn.

PS 2:  Ik heb geen Olaerts modellen van 1500,00 euro

Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

#73
Mijn verontschuldigingen, Peter. Ik bedoelde het niet persoonlijk. Ik bedoelde de zin als; "wanneer men aan de kant van de Mercedesrijder zit":-[

dus: p.s. Ik heb een Chrysler Grand Voyager (Fiat tegenwoordig) van 11 jaar oud, (wegens gezin van 7)  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Heb het ook niet persoonlijk opgevat.. ;)
Met vriendelijke groeten
Peter