Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Spiraal tussen twee baanniveaus

Gestart door Iebor, 24 juni 2006, 12:44:35 PM

Iebor

Ik wil mijn treinbaan op twee niveaus bouwen met als verbinding tussen die niveaus een spriraal (heb ik eens ergens gezien), ik heb veel sites v.w.b. spoormodelbouw gekeken maar kan betreffende spiraal niet vinden. Weet iemand van welk merk dit item is, zodat ik de hoogte kan bepalen tussen de twee spoorlagen.?

Tom

Je kan je spiraal zelf bouwen of een bouwpaket bestellenbij de firma Bouttuen uit Luxemburg.
Ik dacht dat ook een of ander groot merk bouwpakketjes had voor spiralen maar ik weet niet meer welk.
Tom


Iebor

Bedankt Tom en Info. Ik heb nu genoeg informatie, hier kan ik mee vooruit.

Peter

Op de oude baan van Rolf Ertmer (zeer bekend in Dtsl) was een groot spiraal ingebouwd, van ongev. 50 cm hoog.
De truuk is (om geen hout te vermorsen) segmenten uit een houten plaat te zagen. Je deelt de doormeter van je spriraal in bv. 10 stukken. Daarna zaag je die 10 of meer segmenten uit, uit een houten of MDF plaat van de halve dikte van je normale baan. Dus als je baan 12 mm is neem je 6 mm. Daarna worden de segmenten telkens half om half op elkaar gevezen (of gelijmt of beide)en zo ga je segment per segment verder tot je de gewenste hoogte hebt bereikt. Wel ineens de rails leggen al dan niet met isolatie en indien nodig, bovenleiding voorzien.Verschillende merken hebben goedkope tunnelbovenleiding, of je kan (zeer goedkoop) ze zelf bouwen.Om de lagen van het spiraal op afstand te houden en gemakkelijk af te regelen, gebruik je het best ijzeren draadstangen en moeren van bv. 6 of 8 mm doormeter. Die vind je gemakkelijk bij Brico, Gamma, Hubo enz.
Als je wil stuur ik je wel een kopie van dat artikel per E-mail (copyright), maar dan moet je wel wat wachten, want straks vertrekken we in verlof.
Met vriendelijke groeten
Peter

INFO

Hi Peter,

Je bedoeld deze werkwijze hij staat in de onderste link.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Iebor

Wim en Peter, overweldigend al deze suggesties. Zullen we de draad sluiten, mijn vraag is ruimschoots beantwoord!![:)]

Peter

Hoi Ibor,
Bedoelde inderdaad zoiets. Alleen bij Ertmer waren de segmenten niet in de vorm van een parallellogram, maar ineens gebogen in de maten van de cirkel. Binnen cirkel was ong. 15 cm kleiner (straal) dan de buitencirkel.
Met vriendelijke groeten
Peter

ERVIN

En Peter,ik wil niet nieuwsschierig zijn,maar ik weet graag alles,naar waar gaat de reis?

In ieder geval een goed verlof.[;)]

ysbeer

Er moet nog een draadje zijn waarin veel nutige info over spiralen
ik kan hem alleen niet meer vinden.
Hoe doen jullie dat toch altijd terug vinden,vooral gerolf weet het meestal meteen[8)]

wim ysbeer

Jurgen

http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=2169

Deze keer ben ik sneller. De reden, ik ben het draadje toen zelf begonnen. [;)]

Je moet bovenaan, net boven de knop om in te loggen, op zoeken klikken. Dan gewoon een woord intikken waarover je iets zoekt, bijv. spoorspiraal. Lukt dat niet probeer je het meervoud, of je moet eventuele spellingfouten ook proberen zoals bijv. spoorsipraal oid. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Iebor

Ik ben erg onder de indruk geraakt nadat ik de diverse sites heb bekeken over de spiralen. Nu heb ik nog een vraag. Ik heb niet de mogelijkheid om een spiraal van 1.80 meter doorsnede te bouwen maar heb hooguit de ruimte van ongeveer 1.20 meter in doorsnee. Op deze spiraal wilde ik Fleischmann profirails leggen met als binnenbocht de F1620 (36 graden/radius 356.5 mm) en daaromheen de F1625 (36 graden/radius 420 mm). Zou dit mogelijk zijn in verband met de op te treden wrijving in de baan?[?]

janjozef

het kan enkel problemen geven bij heel lange treinen of bij te lichte wagons, je kunt mogenlijk je trein uit de rails trekken maar bij een doormeter van 120 cm lijkt die kans me eerder klein. moest het gebeuren kan je beginnen met je snelheid te minderen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ysbeer

Ik heb even mij formule (????) uit het vorige topic gehaald ik dacht dat je het daar mee zou moeten doen.

persoonlijk heb ik een spriraal van 3 windingen en 1.40 rond
Ik heb die gemaakt door drie cirkel vormige banen te zagen uit een plaat van 1.50 maal 1.50.
Dat kost veel hout.Maar dat gaat wel weer op aande rest van de baan
DE kosten zijn enorm veel lager dan bij gekochte spiralen en de stevigheid is heel groot ,veel groter dan bij gekochten
afstand houden met draadstangen is ook heel simpel en goed.
Wil je nog meer weten vraag maar.

Ik zou flexrails van bijvoorbeeld ROCO gebruiken werkt veel mooier.



hergeplaats

Voor de gemiddeld lok is 2 a 2.5 cm stijgen per meter ,vooral als je lange treinen rijden wil,wel zo beetje het maximum.
ga je uit van geen boveleiding dan zul je circa 8 cm per cirkel moeten stijgen.
belangrijk is dus de diam van de cirkel.
8 cm stijgen =8 gedeeld door 2.5= is pakweg 3 meter
d.w.z je moet 3 meter op rollen in een cirkel
Ruw betekend dat 3 gedeeld door 3.14 is ongeveer 1 meter
bij deze ruwe bereking die overigens wel werkt zul je voor 20 cm stijgen dus 2 en half cirkel moeten maken met diam van minimaal 1
meter.
Beetje kleiner gaat ook nog wel maar als het niet hoeft dan niet doen.

met boveleiding zul je zeker 10 cm moeten stijgen.
dus 10 gedeeld door 2.5 =4
4 gedeeld door 3.14 = 1.25 of zo iets diameter.

wie zegt dat deze berekening een beetje uit de losse hand is heeft gelijk,maar in de praktijk voldoet hij prima

indien niet duidelijk vraag.

wim ysbeer

--------------------------------------------------------------------------------


ERVIN

Hoi Ibor,ik zie dat je,net als ik,Fleischmann Profi-rails gebruikt,je moet wel even oppassen met die bochten,de 6120 is de kleinste(scherpste)bocht in het gamma van Fleischmann,als je treinen,vooral locs in dubbeltractie wil laten rijden,bestaat de mogelijkheid dat de buffers in zo'n bocht in mekaar gaan haken waardoor er een ontsporing ontstaat.



Hier zie je zo'n voorbeeld,de trein rijd hier op een bocht van 36 graden/radius 356,5 mm.