Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

De Ardennen - een klein huisdiorama

Gestart door Maarten, 01 februari 2016, 19:35:36 PM

Maarten

Al een hele tijd ben ik verslingerd geraakt aan Belgisch landschap en spoor. En toen wilde ik toch maar eens een Belgisch diorama gaan maken. Na wat grootse plannen nu tot een meer realistisch inzicht gekomen om het wat kleiner te houden.

Op het forum al wat informatie ingewonnen en daadwerkelijk ook tips gekregen over een mogelijke uitvoering.

Vanuit de bouwpakketjes stuit je dan als vanzelfsprekend op de Kibri kitjes maar al met al vond ik dat toch een beetje te saai. Of vond ik het te gemakkelijk? Feit is dat in mijn diorama, een niet zo heel erg diepe bak hangend aan de muur, er niet zo heel diepte zit. Bij voorkeur moest ik een heel slank stationnetje zien te vinden. Of zelf te maken.

Mijn oog bleef heel erg plakken op het oude stationnetje van Leignon. Toch wilde ik het meer in een soort van baksteenversie in plaats van volledig gepleisterd. Verder zocht ik naar voorbeelden van stationnetjes met niet de gebruikelijke rondboogramen maar juist meer de segmentbogen. Dat was ook eerlijk gezegd om praktische redenen omdat ik zulke ramen nog had liggen van een nooit afgemaakte bouwkit. Gelukkig waren er genoeg voorbeeld van. Ik heb meer dan een week naar foto's zitten turen op deze site om maar goed de sfeer van Belgische stationnetjes te proeven. Ik begon de smaak te pakken te krijgen en durfde de slater platen op een Leignon-achtige manier te versnijden en aan elkaar te lijmen.

Toen kreeg ik dus dit:



Het begin was er. En ik ging aan de slag met de beschikbare ramen en deuren.



Bij alle volgende stappen ging ik een beetje op mijn manier te werk. Niet alles sluit altijd perfect aan. Heel precies snijden met een flinke leesbrik valt niet altijd helemaal mee, haha. Maar ik kreeg er steeds meer lol in, zeker toen ik het bouwsel ging verouderen enzo.



Alvast in de dioramabak ben ik zelf heel content ook met de afmetingen die het gebouwtje heeft gekregen:



En omdat ik het gebouw nog moest dopen terwijl het niet eens een bestaand station is en ik het heel fraai vind dat een plaats als Bertrix een x in de naam heeft ben ik dan toch maar hier op uit gekomen:  :D



Het dak sluit ook niet eens perfect aan. Het is ook nog los afneembaar omdat ik eigenlijk in staat wil blijven om verlichting te vervangen als de goedkope kerstledjes het ooit mogen begeven.



Maar zo is ie dan nu. Ik krijg nu als vanzelf zin hier een landschapje omheen te creëren.

En zoals wel vaker gezegd: "Ooit zal het klaar zijn".  :)

groeten
Maarten
met de groeten van Maarten

Dirky


Maarten

Zonder stationnetje ben je nergens natuurlijk  :D
met de groeten van Maarten

Stieven76

Knap gemaakt hoor :)
Ik ben benieuwd naar wat er nog rond komt...

philippe_007

Alweer een project om te volgen,
ziet er vele belovend uit

DFS

Mooie creatie, nu nog een standbeeld van een hond op het plein?  ;)

Gerolf

Leuk gemaakt  :)
Mogelijke tip: er zijn heel goeie foto-boeken over Belgische stations. Dan zie je vanzelf wat er beter zou kunnen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Maarten

Dank heren.
Enne, deze ga ik niet meer veranderen zo  ;D
met de groeten van Maarten

Maarten

Dat ik niet ga veranderen is overigens geen halstarrige koppigheid maar ik heb juist honderden foto's doorgespit in meer dan een week tijd en tot de ontdekking gekomen dat er juist veel meer mogelijkheden zijn dan het standaard model van het Kibristation voorziet.

Er is ook veel mogelijk met segmentbogen boven de ramen op de begane grond en met natuurstenen of gepleisterde randen daaromheen. En de verdieping met omlijstingen zoals ik nu gemaakt heb, in die combinatie. Verder heb ik tal van voorbeelden gezien met bakstenen uitvoeringen waarbij de lisenen natuursteen ogen, dan wel gepleisterd waren.
De lage uitbouw zoals ik uitgevoerd heb is vergelijkbaar met veel oude foto's van bestaande stations. Natuurlijk veelal in vroegere uitvoeringen.

Desgwenst kan ik eens foto's plaatsen van die stations die mij als voorbeeld gediend hebben. Ik kon er juist niet goed tegen als ik iets zou doen dat door mij verzonnen was. Ik wilde juist van alles een voorbeeld op een foto zien. Maar daarbij heb ik wel dingen gecombineerd van verschillende stations.

Dat mijn uitvoering vervolgens niet altijd perfect precies is dat ligt aan mij. De combinatie van moeten werken met flinke leesbril en mijn drang om vooral het gevoel te zoeken en niet de perfectie in uitvoering maakt dat ik zelf op zekere momenten genoegen neem met mijn uitvoering.  ;D
met de groeten van Maarten

jean-luc

Prachtig!
Zoals ik steeds zeg 'zelfbouw is de moeder van de modelbouw'.
Ik kijk er naar uit om je draadje te volgen en vraag me af hoe het met verder met de brug zal aflopen.
Neem je die ook nog onder handen?
:) :) :)

Maarten

Dank Jean-Luc,

zelf ben ik ook heel benieuwd hoe dit verder zal gaan.
En wat die brug betreft, zomaar een kant en klare kit opnemen is wel erg flauw na zo'n zelfbouwprojectje he. Dus ik wil er graag mijn eigen hand aan toevoegen  :D
met de groeten van Maarten

Gerolf

Citaat van: Maarten op 02 februari 2016, 21:36:20 PMzomaar een kant en klare kit opnemen is wel erg flauw na zo'n zelfbouwprojectje he. Dus ik wil er graag mijn eigen hand aan toevoegen  :D
Klinkt goed !!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modelbouwpatrick

brngt een mens op ideeen ziet er goed uit

Maarten

Nog even laten zien, het hele gebouw heeft van binnen een styrenen basis, voor de stevigheid en om beter te kunnen zorgen voor de lichtdichtheid. Ik heb ook een globale indeling gemaakt om maar niet door een lege huls heen te kijken. Vooralsnog heb ik nog niet de bedoeling om er een interieur in te bouwen. Voor de bovenverdieping ga ik er vanuit dat de familie van de stationschef vitrages of gordijnen voor de ramen heeft hangen. Beneden kan ik altijd nog kijken. Ik heb inmiddels wel de binnenmuren een zacht tintje meegegeven zodat het allemaal niet trendy wit is.











met de groeten van Maarten

BC911

Ik vind het alvast super om te lezen dat je verder denkt dan gewoon een realistische buitenkant te maken. Het feit dat je het interieur er misschien nooit in zal maken is bijzaak. Uit je schrijven blijkt gewoon dat je veel plezier beleeft aan het bedenken van en de mogelijkheid om misschien ooit ...

Veel plezier nog met het bouwen (en daarna kijken/spelen).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...