Digitaal maar ook niet helemaal

Gestart door RedFrits, 21 juni 2006, 13:20:39 PM

INFO

RedFrits,

Bij een PC-gestuurde baan, heb je geen seinen nodig, tenminste geen treinbeinvloedende. Dus seinen zijn dan alleen maar virtueel. Je hoeft ze dus niet te plaatsen. Het enige wat je nodig hebt is een bezet/terugmeld systeem, zodat de PC weet waar een trein is. de PC houd zelf bij welke trein dat is.
Zo heb je een optimale mogelijkheid tot beveiligen, en remmen de treinen netjes voor je denkbeeldige seinen af.

De manier van wisselaansturing zal niet veranderen, de locatie van een lok op de baan bepalen wel, maar of dat zal leiden tot grote verbeteringen we zullen het zien. Momenteel kun je dus met een minimum aan spullen al volledig digital en PC gestuurd rijden.

Wat je nodig hebt is een decoder om wissels te sturen, lokdecoders, terugmelddecoder een booster welke aansluit op de PC en je zet via software je PC in als centrale. Je hoeft dus niet eerst een duur digital systeem te kopen.

Voor 100,-- rijdt je PC gestuurd en volledig digital.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

RedFrits

Okay, wellicht dus toch iets om over na te denken?! Dat zou wel betekenen dat ik mijn mooie schakelkastje niet kan gebruiken.

Hoe 'zwaar' is de software die je hiervoor moet draaiebn, oftewel, wat voor PC heb ik nodig? Ik kan niet mijn eigen PC gebruiken, staat een verdieping lager.

Even uitgaande van mijn startset M?rklin H0, met Mobile station, wat heb ik dan nog meer nodig?

INFO

Wat je nodig hebt is een simpele versterker (booster) hiervoor kun je de Delta Control gebruiken (6604) +/- 18,-- op een beurs dus de voorganger van de MS.
Loks met een decoder, een wisseldecoder geschikt voor het motorola format per 4 wissels, kosten +/- 25,-- Een S88 module te koop vanaf 22,50 en daarvoor heb je 16 terugmeldpunten. En uiteraard een trafo minimaal 16Volt 30VA.
En een pentium I is voldoende, zelfs met een 486 zal het nog lukken.
De schrijver van het programma gebruikt zelf een PI 180 MHz.
Zie hier de beschrijving is in het Duits of Engels http://mitglied.lycos.de/mgrafe/

Er is verder een ruime keus aan software welke je verder toe kan passen. En op deze manier kun je op een goedkope en betrekkelijk eenvoudige manier kennis maken met Digital via de PC.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

RedFrits

Dank u voor de info. Ik zal het vanavond eens uit gaan zoeken. Moet zeggen dat ik nu wel mijn planning om moet gooien maar beter dat dan later voor verrassingnen komen te staan! Vanavond ga ik zker het een en ander uitzoeken. Mochten er nog meer vragen komen dan zal ik ze zeker stellen. Wellicht dat ik eerst eens een inventaris maak in combinatie met mijn baanplan en wensen, en dat ik dit dan eens post zodat u/jij ernaar kan kijken?

Tom

citaat:
Geplaatst door INFO



Kan iemand dit voor mij ondertitelen.



Wel, van Jaques Le Plat.
Ik heb ooit eens gelezen in zijn serie in MSm dat hij digitaal rijd maar verder gee, extra beveiliging.
Tom

INFO

Dat is dan een dure manier van treintjes rijden in mijn ogen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

RedFrits

@ INFO

Mischien een hele stomme vraag. Als je 16 terugmeldpunten hebt op een S88 module, dan kun je daar 8 wissels op terug laten melden (2 terugmeldpunten per wissel) of zie ik dat verkeerd? Bedenk, ik ben echt een beginner. Heb inmiddels wel een documenten van het vroegere Benluxrail, maar dat is me nog niet echt duidelijk.

INFO

Redfrits,

Terugmeldpunten hebben niets met de wissels of hun stand te maken.

Terugmeldpunten zijn geisoleerde stukken rails welke een meldpunt zijn voor het doorgeven van de aanwezigheid van een trein.

Dit noemt men een bezetmeldpunt. dit bezetmeldpunt wordt aangesloten op de terugmelder, welke op zijn beurt de aanwezigheid van een lok meld aan de PC.

En op basis van deze gegevens kan het besturings programma bepalen, of een trein moet stoppen, of een moet afremmen, of een ander route moet kiezen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

Even ten aanvulling, op deze pagina staan drie manieren om zo'n bezetmelding tot stand te brengen.
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Bezetmelding3R.html
Alleen de waarheid ligt in het midden.

RedFrits

Okay, dus als ik het goed begrijp onderbreek je de rails op bepaalde punten zodat daar geen spanning loopt. Zodra de trein op dat stuk komt, komt er spanning op dat gedeelte te staan en komt er een signaal in de terugmelder (S88??). Deze 'vertaalt' het signaal richting de interface welke gekoppeld is aan de PC?

INFO

Yep, dat is het enige wat je hoeft te doen, je baan verdelen in meetpunten. Deze meetpunten aan je besturingsprogramma laten weten en daaruit kan de verdere beveiliging en het treinenverloop dan door geregeld worden. Simpel toch..

Alleen de waarheid ligt in het midden.

g4rc

Hallo

ik ben ook een beginner
en ik vraag mij af hoe de pc kan weten als er een terugmelding gebeurt over welke trein dit gaat?

 

RedFrits

Je haalt me de woorden uit de mond ;)
Oftwel, kan ik dat Mobile Station ook aansluiten op de PC? Dat is me nog niet helemaal duidelijk..

INFO

Nee, dat kan nu net niet, aan het Mobile Station heb je in deze helemaal niets. Alleen voor het instellen van je decoders, op een aparte aansluiting, maar verder heb je er niets aan.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

citaat:
Geplaatst door g4rc

Hallo

ik ben ook een beginner
en ik vraag mij af hoe de pc kan weten als er een terugmelding gebeurt over welke trein dit gaat?





Dat houdt in dit geval de software voor je bij, deze volgt de trein, hij weet waar hij is, dat heb je hen aan het allereerste begin verteld, en hij weet waar hij naar toe gaat. En als hij daar is weet hij wederom waar hij is en waar hij naartoe gaat.
Alleen de waarheid ligt in het midden.