Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

digitaalsysteem daisy

Gestart door hobbyist, 20 juni 2006, 07:58:51 AM

hobbyist

De firma Uhlenbrock heeft een goedkoper digitaal systeem daisi in haar gamma. Heeft er iemand ervaring mee. Het heeft minder mogelijkheden dan de IB centrale maar dit lijkt me geen bezwaar.

Brunel

Er kan geen computer op worden aangesloten, het vermogen is kleiner en Daisy heeft natuurlijk minder bedieningsmogelijkheden (??n rijregelaar).
Je moet denk ik ook vergelijken met andere instapcentrales. Heel goedkoop is de Daisy nu ook weer niet en je moet je afvragen wat Daisy meer heeft te bieden dan de Roco Lokmaus, binnenkort de Multimaus of de mobile van M?rklin en Trix. Dat soort centrales koop je voor 50 euro of zo.

Wat wil je met digitaal?

modelbaanHO

In de afgelopen 3 nummers van MIBA werd aan DAISY een artikel gewijd. Ik bestuur mijn baan nog analoog en daarom heb ik het artikel slechts diagonaal gelezen.
Luc.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

hobbyist

Op de digitale centrale van Daisy kunnen 2 handregelaars worden aangesloten. Zover ik heb nagegaan worden er pakketten aan geboden met 1 regelaar en met 2 rijregelaars. Ik rij momenteel nog met gelijkstroom. Bij verschooten in antwerpen heb ik gisteren een digitaal pakketje gezien van Piko dat gebruik maakt van een afstandsbediening. Ik dat dat de prijs rond de 180 euro lag. Ik weet niet wat het gebruiksgemak van dit is.Het systeem Daisy kost de helft minder dan de IB. Het zou beter zijn een vergelijkende test compatibel, gebruiksgemak, bijgeleverde handleiding, accessoires enz. te doen met alle digitale systemen in MSM.

Tom

citaat:
Geplaatst door hobbyist

Het zou beter zijn een vergelijkende test compatibel, gebruiksgemak, bijgeleverde handleiding, accessoires enz. te doen met alle digitale systemen in MSM.

Het is al niet de eerste keer dat dit ter sprake komt, ik heb die vraag in een ander onderwerp ook eens gesteld en blijkbaar zijn er nog mensen die zoiets ook wel eens willen zien verschijnen in MSM.
Tom

INFO

citaat:
Geplaatst door Brunel

Er kan geen computer op worden aangesloten, het vermogen is kleiner en Daisy heeft natuurlijk minder bedieningsmogelijkheden (??n rijregelaar).
Wat wil je met digitaal?



Ik denk dat er wel een computer op aangsloten kan worden. Het is namelijk een centrale gebaseerd op het loconet, er zit dus een loconet aansluiting op. Als je daar een LocoBuffer I of II op aansluiting kun je gewoon via de computer het loconet protocol naar de Daisy zenden en ook weer retour ontvangen.
Terugmelding met de LocoNet melders 63350 moet mogelijk zijn.


Alleen de waarheid ligt in het midden.

Brunel

citaat:
Geplaatst door hobbyist

Op de digitale centrale van Daisy kunnen 2 handregelaars worden aangesloten. Zover ik heb nagegaan worden er pakketten aan geboden met 1 regelaar en met 2 rijregelaars. Ik rij momenteel nog met gelijkstroom. Bij verschooten in antwerpen heb ik gisteren een digitaal pakketje gezien van Piko dat gebruik maakt van een afstandsbediening. Ik dat dat de prijs rond de 180 euro lag. Ik weet niet wat het gebruiksgemak van dit is.Het systeem Daisy kost de helft minder dan de IB. Het zou beter zijn een vergelijkende test compatibel, gebruiksgemak, bijgeleverde handleiding, accessoires enz. te doen met alle digitale systemen in MSM.



Op de Lokmaus/Multimaus kunnen ook meerdee handregelaars worden aangesloten. Het vermogen is groter dan van Daisy.
Daisy is door de ontwikkelingen bij andere fabrikanten een beetje eigenaardig tussenproduct geworden. Net geen volledige centrale, maar eigenlijk te duur om er alleen maar treintjes en wissels mee te besturen. Hij is multiprotocol. Dat is mooi, maar als beginner heb je dat niet erg hard nodig.

Brunel

citaat:
Geplaatst door INFO

citaat:
Geplaatst door Brunel

Er kan geen computer op worden aangesloten, het vermogen is kleiner en Daisy heeft natuurlijk minder bedieningsmogelijkheden (??n rijregelaar).
Wat wil je met digitaal?



Ik denk dat er wel een computer op aangsloten kan worden. Het is namelijk een centrale gebaseerd op het loconet, er zit dus een loconet aansluiting op. Als je daar een LocoBuffer I of II op aansluiting kun je gewoon via de computer het loconet protocol naar de Daisy zenden en ook weer retour ontvangen.
Terugmelding met de LocoNet melders 63350 moet mogelijk zijn.






Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Ik ga er altijd maar vanuit dat de doorsnee hobby?st dat allemaal rechtoe rechtaan moet kunnen regelen met spullen uit de modelspoorhandel. Maar misschien onderschat ik hobbyist dan.
Wat voor interface zou je nodig hebben en welk treinbesturingsprogramma ondersteunt zo een configuratie Info?

INFO

citaat:
Geplaatst door Brunel

Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Ik ga er altijd maar vanuit dat de doorsnee hobby?st dat allemaal rechtoe rechtaan moet kunnen regelen met spullen uit de modelspoorhandel. Maar misschien onderschat ik hobbyist dan.
Wat voor interface zou je nodig hebben en welk treinbesturingsprogramma ondersteunt zo een configuratie Info?



Dat denk ik ook, maar het zijn gewoon spullen die rechtstreeks daar vandaan komen.

De interface welke daarvoor nodig hebt is al genoemd in het bericht. Dat is namelijk een LocoBuffer II.
http://www.rr-cirkits.com/LocoBuffer-II/locobuffer-II.html

Ook Hans de Loof maakt een versie van deze Interface, gebaseerd op de Locobuffer I.

Binnenkort komt Uhlenbrock onder hun eigen naam met een soortgelijke interface om de markt.

De programma's welke je daarbij kunt gebruiken zijn de programma's welke het Digitrax Systeem ondersteunen, dus het LocoNet protocol kennen. O.a. RailRoad & Co. (TrainController)
Het decoder programmeer programma en algemeen testprogramma PT.
Te vinden op www.rosoft.tk

Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

Brunel,

Nog even een aanvulling, waarmee ook gelijk bevestigd wordt dat het Daisy systeem met een PC kan worden aangestuurd.

Dit komt uit het Uhlenbrock document over het LocoNet protocol

citaat:

- a Power 2 in analog mode does not reply at all
- an IB/TC replies with LACK, error = 0Eh (OPC_WR_SL_DATA length)
- a DAISY replies with LACK, error = 1
- a Digitrax Chief replies with LACK 'Ok' (7Fh)
One can tell a Digitrax CS also by looking at ID1 and ID2 of the Slot #0 read.




Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door hobbyist

Kijk, dat vind ik nu positieve antwoorden. Hier heb iK tenminste wat aan. bedankt . Tom, Je had beter een verwijzing gedaan i.p.v een onzinnig antwoord te geven. Zo maak je geen vrienden ook al ken je ze niet, blijf vriendelijk.



Domme vraag hobbyist (van mij dus) wat heeft Tom miszegd[?][?][?][?]

INFO

Ysbeer (wim),

Ik verwacht dat onze Hobbyist dat zelf ook niet weet.

Waar ik persoonlijk spijt van heb, is dat ik hem na deze opmerking nog een uitgebreid antwoord heb gegeven, het drong te laat tot mij door dat de vraag van onze hobbyist afkomstig was. Dit antwoord verdiende hij niet meer.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

tonycabus

Ik vind Tom's vraag eigenlijk gewettigd. Het grote probleem is steeds weer materieel ter beoordeling te krijgen van importeurs.
Een tijd geleden mocht ik de Mobile Copntrol van ESU aan de tand voelen, dank zij Patrick Danckaert. Als het commentaar positief was, kwam dat door het grote gebruiksgemak (erg intuitief) van dat accessoire. Guy Van Meroye mocht ook eens een paar onbekende cntrales uit Amerika testen en heeft daaraan ook een goed artikel gewijd. Wij medewerkers vragen niet beter. Leest hier een importeur of verdeler mee???
@ Wim: kom nou...[:(]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door tonycabusLeest hier een importeur of verdeler mee???
Mijn gedacht!
Ik denk dat er inderdaad een probleem is voor kleine kwaliteitstijdschriften (zoals onze MSM) om aan materiaal te geraken om tests te doen. Test-aankoop e.a. hebben een enorm budget om dingen aan te schaffen en aan allerlei tests te onderwerpen.
Een klein bedrijf kan zoiets niet, maar een behoorlijke round-up van de huidige digitale modelspoormarkt is voor velen waardevolle informatie. Ik denk ook dat importeurs uit hun pijp moeten komen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Tom

Oftewel kunnen ze een goede ban opbouwen met een winkelier om aan materiaal te geraken om te testen.
Tom