Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Rookmelders

Gestart door Peter, 14 december 2015, 10:00:36 AM

59erke

Citaat van: 755philippe op 14 december 2015, 20:28:05 PM
Ik had voorige week op mijn werk een bijscholing over brandbeveiliging. Aangezien ik er thuis nog geen geplaats heb ben ik toch van plan dit te doen. Alleen rest mij de vraag waar jullie die zo geplaatst hebben om een idee te krijgen.
Ik zou er 1 plaatsen waar de droogkast en cv-ketel staat, 1 gang boven, 1 gang beneden en keuken. Wat denken jullie ?
Mvg

755philippe

Volgens de wetgeving moet je er eentje plaatsen in elke ruimte uitgezonderd keuken, badkamer en garage.
Minstens 30cm uit de hoek van de omliggende muren
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

janieburton

Heb er eentje ook geplaatst jaren geleden in de kelder waar droogkaste en CV staat en heb tot nu geen enkel probleem gehad.

Zou ze toch eens moeten veranderen want die hangen er toch sinds midden jaren tachtig.
 

Koen

CiteerVolgens de wetgeving moet je er eentje plaatsen in elke ruimte uitgezonderd keuken, badkamer en garage.
Minstens 30cm uit de hoek van de omliggende muren

Dit is enkel van toepassing op bekabelde brandinstallaties volgens de oude norm NBN S21-100. De nieuwe norm NBN S21-100-1 & 2 (+/-14 dagen geleden in het KB verschenen)laat toe om een gedeeltelijke bewaking uit te voeren (afhankelijk van de risico-analyse).

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

rgp

Beste,

De wetgeving legt niets op voor de eigen woning, maar als je die woning verhuurt dan moet je rookmelders als eigenaar (laten) plaatsen.

Roland

Koen

Dag Ronald,

Het zijn de verhuurders van de sociale woningen die detectoren moeten plaatsen. Hierbij is er een overgangsfase voor gebouwen gebouw van voor 1950 tot gebouwen vanaf 1980 (overgangsperiode lopende van 01/01/2014 tot 01/01/2017)
Privé verhuurders moeten vanaf 01/01/2016 detectoren plaatsen in gebouwen dien gebouwd werden voor 1945. Voor gebouwen na 1945 is de wetgeving verplicht vanaf 01/01/2019.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Peter

Bij ons hanger en vier, namelijk op zolder (staat mijn baan, doch ook onze verwarmingsketel) op de overloop op het eerste verdiep, in de living, en een in de keuken (op aanraden van de brandweer) dus niet direkt in de buurt van de oven  of kookplaat, maar kort voor de doorgang naar de woonkamer
Meer zijn er echt niet nodig. Nu nog enkel een paar CO melders en alles is in orde
Met vriendelijke groeten
Peter

patrick smout

Buiten de genoemde plaatsen hangt er bij mij nog eentje boven de zekeringenkast.
Ook dat is een locatie met verhoogd risico.

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Andress24

Hier in Beieren moet elk nieuw huis (en bestaande vanaf 2017) voorzien zijn van rookmelders, minstens één per kinderkamer/slaapkamer en dan nog op de gang.
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

HYA

Citaat van: Andress24 op 27 december 2015, 10:58:19 AM
Hier in Beieren moet elk nieuw huis (en bestaande vanaf 2017) voorzien zijn van rookmelders, minstens één per kinderkamer/slaapkamer en dan nog op de gang.
Zeer goede gang van zaken!
Er zullen er wel klagen over de kost voor dergelijke "pestmaatregel" ..., die simpelen der geest hebben mogelijks liever een optie meer op hun luxewagen.
Bij ons is daar heden nog geen sprake van. Enkele jaren wachten, er zijn andere katten te geselen dan levens redden ...   :(

Ben

Citaat van: HYA op 27 december 2015, 17:39:25 PM

Bij ons is daar heden nog geen sprake van.


Och, er is al meer dan genoeg regelgeving. Daarnaast lijkt mij elke burger verantwoordelijk voor z'n eigen gedrag, daar hebben we de overheid echt niet voor nodig.

Gr, Ben.

Andress24

Bij ons is/was de rookmelderverplichting ook een "heet" thema: de kosten zijn hierbij niet zo zeer het kritiekpunt, dan wel het werkelijke nut: het aantal slachtoffers van branden loopt weliswaar terug, maar een oorzakelijk verband kon nog niet worden bewezen. Wat wel vast staat, is de stijging van loos alarm. En natuurlijk de mooie verkoopscijfers voor de fabrikanten.

Hoe het ook zij, het is een goede zaak - vooral in gebouwen met meerdere appartementen - tenslotte wil je je lot toch niet laten afhangen van de verantwoordelijkheidszin van andere burgers?  ::)

Ik vind trouwens dat er bij uitbreiding er een plicht moet komen voor koolstofmonoxidedetectoren als je een verbrandingstoestel in huis hebt - hoe vaak gebeuren er niet familiedrama's die eigenlijk vermeden hadden kunnen worden?
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

HYA

#26
Citaat van: Andress24 op 27 december 2015, 18:32:40 PM
een oorzakelijk verband kon nog niet worden bewezen.
Vandaag nog in de krant ... echtpaar gered door hun kat die hen wakker maakte toen het vuur reeds aan het laaien was. Niet iedereen heeft zo'n fijn huisdier.
If it wasn't for the cat ... dan had een detectie deze levens ook kunnen redden.

Andress24

CiteerVandaag nog in de krant ... echtpaar gered door hun kat die hen wakker maakte toen het vuur reeds aan het laaien was. Niet iedereen heeft zo'n fijn huisdier.
If it wasn't for the cat ... dan had een detectie deze levens ook kunnen redden.

Lang leve de katten... en de rookmelders! :D
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Havoc

Citaat van: Andress24 op 27 december 2015, 18:32:40 PM
Bij ons is/was de rookmelderverplichting ook een "heet" thema: de kosten zijn hierbij niet zo zeer het kritiekpunt, dan wel het werkelijke nut: het aantal slachtoffers van branden loopt weliswaar terug, maar een oorzakelijk verband kon nog niet worden bewezen. Wat wel vast staat, is de stijging van loos alarm. En natuurlijk de mooie verkoopscijfers voor de fabrikanten.

Het werkelijke nut is inderdaad enkel daar als die dingen goed worden geplaatst. Rookdetectoren in keuken of badkamer (of garage) is om problemen (valse alarmen) vragen. Net zoals CO detectoren tegen het plafond weinig zin hebben.

Trouwens, wie test die dingen zoals het hoort, met rook ipv op het knopje te drukken? Over testen van CO detectoren als particulier wil ik het niet eens hebben.

Veel van die dingen zijn regels om regels te hebben en de verzekeringen een kans te geven er onderuit te wringen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.