Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Rookmelders

Gestart door Peter, 14 december 2015, 10:00:36 AM

Peter

Het is er eindelijk van gekomen. Heb dit weekend rookmelders in onze woning geplaatst. Twee hadden we via een aktie van Stad Antwerpen gekregen, de andere hebben we bijgekocht. Voor dat kleine bedrag moet je het alvast niet laten. Een kleine investering die je (hopelijk nooit nodig) eventueel veel zorgen en kosten kan besparen

Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Let op de levensduur hé Peter, die dingen moeten al eens vervangen worden!

Dirky

'k Heb hier ooit eens een brand gehad in de keuken. Midden in de nacht! gelukkig wakker geworden...

Nu hangen er een 8-tal rookmelders die ik zowat om de 2 a 3 jaar vervang. Het enige wat irriterend is aan die dingen is dat ze plots beginnen te piepen ook al is er niets aan de hand. Maar ja, liever een piep teveel dan een piep te weinig...  :)

Peter

Rookmelders zijn van het type waar je 10 jaar garantie op hebt met vast ingebouwde batterij. Om de vijf minuten gaat het (kleine) rode ledje even aan (dus geen pieptoon). De pieptoon heb je enkel bij het aanzetten, na montage. Bij brand is heel de buurt wakker denk ik ;D ;D ;D
Met vriendelijke groeten
Peter

jb

+1 ! Voor men werk moet ik regelmatig op cursus advanced firefighting, maandelijks drills. Na een paar keer van die situaties mee te maken weet je pas echt hoe snel het kan gaan. Een branddeken in de keuken en eventueel poeder of co2 draagbaar blusapparaat op een plaats waar het niet gaat branden (bij mij op het toilet) en je er snel bij kan is geen overbodige luxe. Zoveel kosten die dingen niet, wel zoals eerder vermeld in vorige post, af en toe vervangen of schudden( de poeder dan).  :P

Chrisrail

#5
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Dirky

Citaat van: Chrisrail op 14 december 2015, 13:30:11 PM
Ik heb er na mijn voorval één laten plaatsen op mijn zolder aangesloten op mijn alarmcentrale,
want wat baat zo'n ding anders wanneer er zich iets voordoet als je niet thuis bent.  :-\

Een alarmcentrale heb ik niet dus dienen die dingen enkel maar om mij wakker te maken. Als er niemand thuis is zijn we sowieso niet in gevaar.
En ik hoop dat je er meerdere hebt op andere strategische plaatsen. Als het bij mij in de garage zou beginnen branden is't kot al half afgebrand tegen dat de rook op de zolder geraakt... (ik weet natuurlijk niet hoe jouw huis er uit ziet.)

Pol

Citaat van: Chrisrail op 14 december 2015, 13:30:11 PM
Ik heb er na mijn voorval één laten plaatsen op mijn zolder aangesloten op mijn alarmcentrale,
want wat baat zo'n ding anders wanneer er zich iets voordoet als je niet thuis bent.  :-\

Als je niet thuis bent en je huis brandt af, dan is dat een financiële ramp. Maar als je thuis bent en je huis brandt af, dan vrees ik dat je liefst wenst dat jij degene bent die erin blijft; ik mag er niet aan denken dat m'n vrouw of kinderen iets oplopen tijdens een brand! Pfff!

Het systeem dat jij hebt, heeft natuurlijk nog wel extra voordelen t.o.v. de "losse" melders, maar ik denk dat net die "losse" melders door hun lage prijs en makkelijke installatie net een minimum zijn dat iedereen zou moeten installeren. Na jouw ervaring kan ik echter goed begrijpen dat je iets verder gaat!

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Koen

Een zeer slim initiatief, Peter.
Let er wel op dat deze detectoren 10 jaar werkingsgarantie geven en het Bosec keurmerk dragen. Dit is verplicht naar het Vlaams decreet van 1 juni 2012.
Meestal ik dit gekenmerkt doordat de batterijen geseald zijn (niet vervangbaar).
Detectoren kunnen niet voorkomen dat je huis afbrand maar wel dat er mensenlevens gespaard blijven.
Ook een interessant gegeven is dat er detectoren bestaan die draadloos koppelbaar zijn. Gaat er één detector af, volgt de rest. Waar men zich in huis bevindt, men is altijd gewaarschuwd.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Pol

Citaat van: Koen op 14 december 2015, 16:45:31 PM
Ook een interessant gegeven is dat er detectoren bestaan die draadloos koppelbaar zijn. Gaat er één detector af, volgt de rest. Waar men zich in huis bevindt, men is altijd gewaarschuwd.

Met dat type heb ik anders een minder leuke ervaring. Tijdens een driedaagse met onze leerlingen ging het alarm regelmatig af. Wij hebben ons gekgezocht naar de oorzaak van het euvel. Uiteindelijk bleek één van de detectoren een fout te hebben! Doordat echter alle melders afgingen heeft het een hele tijd geduurd eer we dit doorhadden. Zo'n systeem heeft dus ook nadelen!

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

59erke

Citaat van: Peter op 14 december 2015, 11:19:17 AM
Rookmelders zijn van het type waar je 10 jaar garantie op hebt met vast ingebouwde batterij. Om de vijf minuten gaat het (kleine) rode ledje even aan (dus geen pieptoon). De pieptoon heb je enkel bij het aanzetten, na montage. Bij brand is heel de buurt wakker denk ik ;D ;D ;D

Je hebt er ook die werken met een aparte batterij. De 9v batterij gaat ook 10 jaar mee, maar uw detector gaat veel langer mee.
Kosten misschien iets meer dan deze met vaste batterij, maar op termijn zijn ze goedkoper en kost het u enkel een 9v batterij per 10 jaar.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirkh

Rookmelders moet je elke 10 jaren vervangen. Na tien jaar is de dector niet meer betrouwbaar.

Peter

Ik neem geen risiko.
Het type dat we nu hebben was (gratis van Stad Antwerpen)  aangeraden door de brandweer. Degene die we bijgekocht hebben zijn van hetzelfde type.
Dus gewaarborgde werking van minimum 10 jaar. Na die 10 jaar gaan ze naar het containerpark en komen er nieuwe. Voor dat kleine bedrag gaan we geen veiligheidsrisiko lopen. 
Met vriendelijke groeten
Peter

755philippe

Ik had voorige week op mijn werk een bijscholing over brandbeveiliging. Aangezien ik er thuis nog geen geplaats heb ben ik toch van plan dit te doen. Alleen rest mij de vraag waar jullie die zo geplaatst hebben om een idee te krijgen.
Ik zou er 1 plaatsen waar de droogkast en cv-ketel staat, 1 gang boven, 1 gang beneden en keuken. Wat denken jullie ?
Mvg

755philippe

Pol

Hier hangt er een in de woonkamer. De CV-ruimte ligt en keuken liggen hier vlak naast en als daar iets "gebeurt", gaat dat ding in de woonkamer meteen loeien (en dat werkt echt, vraag me niet hoe ik het weet).
In de gang hangt er zowel op de benedenverdieping als op de bovenverdieping een melder: dit is een vluchtweg dus daar wil je zeker weten als er iets rookt.
In onze zitruimte hangt er geen, maar deze ligt vlak naast de gang en de deur is nogal "luchtdoorlatend".

De melder voor de hobbyruimte ligt klaar, maar moet nog gehangen worden.

In de buurt van de droogkast zou ik er geen hangen tenzij de ruimte goed verlucht wordt: het minste dat het er nogal vochtig wordt, gaat de boel loeien. Dit gebeurt bij ons zelfs soms als er nogal veel kookpotten op het vuur in de keuken staan en de rookmelder hangt toch in de ruimte ernaast (hoewel het geheel erg open is). Dus ook rechtstreeks in de keuken zou ik er geen hangen.


In onze zitruimte heb ik overigens een CO-melder gehangen gezien we daar een gasopenhaard hebben. Dit staat nog los van de rookmelders, maar geeft toch een beetje een gevoel van veiligheid. Je zal maar in de zetel een dutje doen en een CO-vergiftiging oplopen hé!
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...