Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

NMBS

Gestart door Huugooke, 12 december 2015, 17:27:06 PM

Huugooke

op dit moment 17h25, bespreekt men op Radio 2 de klantendienst van de NMBS!

Havoc

Is dat een theologisch programma?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Er wordt in elk geval wel veel "het is godgeklaagd" geroepen.
Het is naar aanleiding van weer maar eens een klacht via "de inspecteur" op radio 2.
Wordt zeker vervolgd!

chef garde

pfff, de media .... geloof maar lekker alles wat er nu verteld wordt!

Havoc

Als iemand die 8 jaar van Brussel naar Leuven gependeld heeft weet ik genoeg van de "klantendienst" van de NMBS uit eigen ervaring dat ik er geen programma voor nodig heb om tot dezelfde conclusies te komen. Denk moesten de media eens echt graven dat je het zeker niet zou geloven.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

Citaat van: chef garde op 12 december 2015, 21:48:25 PM
pfff, de media .... geloof maar lekker alles wat er nu verteld wordt!

Wie moeten we dan geloven?

Wat ik vandaag heb gelezen doet ook mijn wenkbrauwen fronsen ivm met een feestdag maar ja dat zal de media ook uit hun duim zuigen zeker om het spectaculairder te laten lijken.
 

jakke

Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

Havoc

Zijn enkele punten waar hij ongetwijfeld gelijk heeft maar de manier van voorstellen keert de zaak soms om. Zo wordt hij ongetwijfeld betaald voor 40h werken, maar is zijn loon teruggevallen alsof hij maar 36h zou werken. Maar die zijn dan wel "betaald" in compensatiedagen. Ik heb 24 dagen, compensatie inbegrepen en totaal niets voor al wat ik meer presteer en ook geen premies voor mijn kennis. Dat is gewoon waar ik mijn loon voor krijg, voor die kennis. Moest ik die niet hebben dan hebben ze me niet nodig. En zo kan je in eindeloze discusies verzanden.

Wel grappig, ik klik op iets naast dat artikel en kom bij deze: http://www.knack.be/nieuws/belgie/acod-spoor-politiek-maakt-misbruik-van-stakingsaanzegging/article-normal-634145.html Wordt helemaal te gek onderaan: de NMBS betaalt sinds 2007 10 miljoen per jaar aan de vakbond...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

centauri167

Klopt Johan, ( Havoc ) de NMBS betaalt de bonden zodat ze geld hebben om te staken ...

Nu is dit in de privé ook hoor, alleen wordt het daar meestal via sociale fondsen gedaan die de bonden dan beheren.

Dat er bij de spoorwegen veel mis is is een understatement. Spijtig dat het personeel altijd doet alsof er niets van aan is, hierdoor zijn ze de steun van de bevolking en de reizigers al helemaal verloren. Moesten ze die houding niet aannemen zouden ze het veel beter kunnen uitleggen dat het hun schuld niet is dat ze vroeger via de politieke vrienden TE veel hebben gekregen en dat ze het nu niet echt waarderen dat men hun dat opnieuw wil afnemen.

rgp

Beste,

Neen, het loon wordt berekend op 38 uur en daar werd voor INGELEVERD.  Om naar 36 uur te gaan werd er LOON INGELEVERD.

Over die feestdag valt geen kat bij de NMBS en ook niet over het verlof van het laatste werkjaar.

Maar waar ik over val is dat mijn baas IEDEREEN over dezelfde kam scheert !  Hij moet eens uitleggen hoe hij aan die 160 dagen komt.

Nog eens uitleggen dus: 365 dagen -104 (weekends) - 24 dagen wettelijk verlof - 10 feestdagen - 2 feestdagen op zondag = 225 WERKDAGEN als je 36 uur werkt.  Werk je maar 38 uur komen er 13 dagen bij, dus slechts 212 werkdagen, werk je 40 uur dan werk je nog steeds 199 dagen; dat zijn er dus 39 meer dan wat Cornu vertelt.  Daarenboven is men bij de NMBS beduidend minder ziek dan in de prive, namelijk in prive is men 50% MEER ziek (officiële cijfers, stond verleden week in de krant).  Over de controle wil ik het zelfs niet hebben.

Ik werk minimaal 197 dagen (ik heb nog twee extra "ouwezakdagen" bij). 

Het schoentje wringt niet bij het werkvolk en de lagere kaders, maar hogerop.  Maar ja de aandacht moet daarvan weggetrokken worden, dus laten we het voetvolk maar wat bashen.  En dan zou men nog aan kennissen en vrienden moeten zeggen: "kom bij de NMBS werken" ?

Roland

Metpetergaathetbeter

tja teveel volk en men zoek nieuwe collega's Cornu is  schijnbaar goed bezig, of is het om graffiti-kunstenaars plaats te ontnemen om hun verfbehandeling te plaatsen ? ;)

Havoc

Citaat van: rgp op 13 december 2015, 15:14:02 PM
Beste,

Neen, het loon wordt berekend op 38 uur en daar werd voor INGELEVERD.  Om naar 36 uur te gaan werd er LOON INGELEVERD.

Over die feestdag valt geen kat bij de NMBS en ook niet over het verlof van het laatste werkjaar.

Maar waar ik over val is dat mijn baas IEDEREEN over dezelfde kam scheert !  Hij moet eens uitleggen hoe hij aan die 160 dagen komt.

Nog eens uitleggen dus: 365 dagen -104 (weekends) - 24 dagen wettelijk verlof - 10 feestdagen - 2 feestdagen op zondag = 225 WERKDAGEN als je 36 uur werkt.  Werk je maar 38 uur komen er 13 dagen bij, dus slechts 212 werkdagen, werk je 40 uur dan werk je nog steeds 199 dagen; dat zijn er dus 39 meer dan wat Cornu vertelt.  Daarenboven is men bij de NMBS beduidend minder ziek dan in de prive, namelijk in prive is men 50% MEER ziek (officiële cijfers, stond verleden week in de krant).  Over de controle wil ik het zelfs niet hebben.

Ik werk minimaal 197 dagen (ik heb nog twee extra "ouwezakdagen" bij). 

Het schoentje wringt niet bij het werkvolk en de lagere kaders, maar hogerop.  Maar ja de aandacht moet daarvan weggetrokken worden, dus laten we het voetvolk maar wat bashen.  En dan zou men nog aan kennissen en vrienden moeten zeggen: "kom bij de NMBS werken" ?

Roland

Ok, dus ze werken volgens de cao 36h en worden voor 36h betaald. Maar werken 40h per week effectief en die "overuren" worden als compensatiedagen genomen, dat zijn die 26 dagen.

Enige dat ik kan zien hoe hij aan die 160 komt is als hij de half-times, 4/5-regelingen, ziektedagen, ouderschapsverlof en andere specialekes over alle werknemers uitsmeert.

Dat er iets mis is aan de top is moeilijk te ontkennen. Maar dat is ook niets nieuws.

Als ik je telling volg, dan zit ik aan 365-104-20-12-4= 225 minimum. Dat is een maand per jaar meer en of dat voor meer loon is betwijfel ik. Geen extra dagen, geen premies (de 50 euro van St-Elooi is een voorschot op het loon en belast), geen overuren, geen x1.5 of x2 voor nacht/weekend, geen firmawagen, geen mogelijkheid om aan 59 op pensioen te gaan. Enige "luxe" is een groepsverzekering waar de staat nu al flink aanzit en nog eens als ik mijn pensioen haal.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

yannickvw

Als uw job u niet aanstaat of je jaloers bent:

Www.despoorwegenwervenaan.be

En dan komt nu het standaardzinnetje "maar daar ben ik niet genoeg profiteur/leeghanger voor?

Havoc

Jaloers niet, enkel even aanduiden dat het bij de NMBS zeker niet slecht is. Misschien beseffen ze niet hoe geod ze het eigenlijk hebben.

Maar mijn job staat me inderdaad niet aan, wel om andere reden dan loon of verlof. Ben eens gaan kijken, niet echt iets waarvoor ze me kunnen gebruiken. Ook allemaal in Brussel, waar ik juist weg wil.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

stefan

Bij de NMBS niet slecht ? Dat zal er vanaf hangen waar je juist staat en welke job je doet.
Na 8 jaar ga ik bij de de prive firma's werken als treinbestuurder, en niet omdat ik me dood verveelde bij de NMBS integendeel.
Mijn verlof in de zomer op 8 jaar bestaat uit 23 dagen ( elk jaar de volle de volle de volle 2 maanden gevraagd, om de kans te vergroten op een week verlof te krijgen.) van die 23 dagen, heb ik er 1 jaar van 6 dagen verlof  een maand van te voren bevestiging gekregen dat ik ze zeker kreeg, De andere dagen verspreid over de 7 jaar was een dag van te voren.
Mijn vriendin staat in het onderwijs dus 1 keer op die 8 jaar op reis kunnen gaan. Plezant om dat elk jaar te zeggen dat je weer kan gaan werken. Dit heeft een grote impact op je sociale en liefdesleven. Niemand begrijpt dat je nog niets eens weet of je verlof krijgt of waarom dat die geweigerd word. ( werken moet je toch niet bij de NMBS blijkbaar)

Loon NMBS => prive . Ik ga rond de 200€ a 300€ meer verdienen en minder dagen moeten werken per maand.
auto van de zaak met tankkaart. bij de NMBS gratis met de trein voor zover er nog rijden met al die besparingen.
verzekering hospitalisatie even goed tot beter maar een pak goedkoper.

conclusie: Voor de gene die er nog geen dag hebben gewerkt, denk maar niet dat elke job een luxe leven is bij de NMBS. Laat staan overbetaald.
Maar er zullen zeker overbetaalde en goede jobs zijn, zoals deze ook in de prive bestaan.