Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

tandwiel fixeren op motor as

Gestart door Stieven76, 07 december 2015, 11:25:39 AM

Stieven76

Hi all  ;D

Niet echt trein gerelateerd, alhoewel een treintje ook vol met tandwielen zit. Mijn dochter haar pony scooter is stuk. Ttz, het tandwiel op de motor as zit niet 100% goed meer vast en daardoor schuift het over en weer op de as waardoor het niet goed in de andere tandwielen grijpt en de scooter dus meer blijft staan dan dat hij rijd.
Dat ding is eigenlijk nog van mijn oudste dochter geweest maar ook de jongste speelt hier nu graag mee. Eerst dacht ik dat de tandwielen door veelvuldig, en niet altijd voorzichtig, gebruik gewoon afgesleten waren. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Alle tandwielen zijn nog perfect in orde. Dacht dat ding eigenlijk eerst in de vuilbak te kieperen, maar heb het toch maar eens opengegooid en zie, eigenlijk moet dit perfect simpel op te lossen zijn.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat het tandwiel op zijn plaats blijft zitten? Eventueel lijmen dacht ik maar dan best met welke lijm?

Foto  ;D

Klaas Zondervan

Meest aangewezen is secondelijm. Hoewel dat niet echt hecht, want het tandwiel is zo te zien van nylon, en daar pakt eigenlijk geen enkele lijmsoort op. Maar het vult wel de ruimte, waardoor het beter gaat klemmen.
Drupje lijm in het gaatje van het tandwiel, en dan op de as schuiven. Niet andersom doen, als je de lijm op de as smeert, dan heb je kans dat je het overschot in het motorlager duwt, en dat wil je zeker niet.

Dirky

met een vijltje enkele kerven maken in het asje, het nylon wieltje goed ontvetten, kleven met 2 componeneten epoxy lijm...

Huugooke

Ook eens nakijken of het tandwieltje niet gesplitst is. Dan helpt lijmen niet.
Anders zoals Dirk zegt.
Als het asje niet te hard is, trachten om er een oneffenheid op te veroorzaken; bijvoorbeeld met een kniptang. Dan het tandwiel er op persen.

dani

even het asje van het motortje met schuurpapier bewerken  (of zoals Dirk zei, enkele kerfjes maken), en dan wat LocTite lijm gebruiken zoals door Klaas aangegeven, drupje in het tandwieltje en dan moteren.  Eventueel als je kan, ook in het tandwieltje binnenin even een paar krasjes maken zodat de lijm zich kan "nestelen" voor betere grip.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.