wis mij helemaal aub

Gestart door Rochevalien, 17 juni 2006, 22:27:59 PM

nmbs

#45
Pestbakken om mee te rijden?  Ze rijden zalig! En ze geven net zoals een 20  een zalig geluid. Jammer dat niet alle materieel zo een geluidje produceert [:(!]

n/a

#46
Hallo,

Er zitten heel wat meer verschillen tussen de prototypes (2601 - 2605) en de beide reeksen serieloc's (2606 - 2625 / 2626 - 2635) hoor! Ik zal even een korte opsomming geven, waarbij ik me wel ga beperken tot de van buiten af merkbare zaken... (Niets over keerwalsen enz,...)

De ventilatieroosters van de prototypes stonden helemaal in het begin, zoals duidelijk uit de tekening eerder in dit onderwerp blijkt, alle vijf op een horizontale lijn, met een patrijspoort boven elk rooster. Maar zo hebben ze slechts korte tijd rondgereden. In het begin hadden de prototype loc's overigens ook andere, meer hoekige, sleepstukken op hun panto's!

Verder hadden de 26-ers in het begin andere, kleinere tandwielkasten, die te zwak gedimensioneerd waren voor de beresterke 26-ers... (Voor wie er nog aan moest twijfelen, ik rij zelf met vrijwel alle E-loc's die hier te lande rondrijden, en wat mij betreft heeft een goeie 26 de hoogste aanzetkracht van allemaal!) En dus heeft men deze tandwielkasten versterkt, wat te zien is aan de grotere uitstulping onderaan de kast, boven de draaistellen!

De prototypes zijn bovendien, en dit is iets wat blijkbaar weinig mensen weten, nooit voorbereid geweest voor de inbouw van een automatische koppeling, in tegenstelling tot de serieloc's. Dit uit zich in een andere bufferbalk, waardoor de prototypes onder de koplampen een veel bredere gele balk hebben dan de serieloc's! Vooral bij de 2605 valt dit trouwens enorm hard op, maar ze hebben dit allemaal!

En, het is misschien een detail, maar de prototypes hebben zwart geschilderde stuurtafels, terwijl de serieloc's lichtgrijze stuurtafels hebben... (Ook hebben de prototypes een klein tractiewieltje zoals op een 23, terwijl de serieloc's een groor, plat tractiewiel hebben, zoals op een 20/21/27.)

Voor de loksound liefhebbers: De prototypes maken een behoorlijk ander geluid dan de serieloc's...! Veel luider, "industri?ler", en zelfs irritanter... En om deze reden ken ik amper collega's die graag met deze prototypes rijden (Ik eigenlijk ook niet, en dit terwijl de serieloc's vandaag mijn absoluut favoriete NMBS goederenloc's zijn...!) (Voor reizigersloc's is dit vandaag de reeks 15...) (Vroeger de 18...), gewoon omwille van het donderende geraas van de motor-ventilatie...! Eigenlijk zijn deze loc's wat dat betreft echt een schandaal, het is in de stuurpost soms net alsof de machinekamerdeuren open staan...!) De serieloc's hebben dan een zacht fluitend geluid, dat ik overigens best kan appreci?ren bij een dienst met een "goeie" 26 (Want zo noemen we de serieloc's soms...), bij het aanzetten begint dan de ventilatie van de aanzetweerstanden erg luid te gieren (Het scheelt wat van de ?ne loc tot de andere, maar sommige loc's zijn wat dit betreft zeer indrukwekkend...!!!), wat weer stopt wanneer de loc "einde Serie", of "einde Serie-Parallel" is, op respectievelijk 25 of 50 km/u. En vanaf die snelheid begin je goed de resonanties van de tandwielen te horen! Bij de tweede reeks (2606 - 2625) is dit eigenlijk min of meer de hele tijd zo (Naargelang de snelheid toe neemt wordt dit geluid sterker en sterker, tot ongeveer 80 km/u, waarboven de loc weer stiller wordt... Terwijl de derde schijf (2626 - 2635) dit vooral in bochten erg luid hebben, en minder op een rechte lijn. Naar verluit (Dit komt van enkele oudere collega's die al meer dan 30 jaar dienst hadden...) hebben de loc's van de eerste twee schijven rechte tandwielen en de loc's van de derde schijf conische tandwielen, en zou daar dit verschil zitten... Maar dit kan ik helaas niet bewijzen...

Voor de rest is er nog v??l meer over deze fantastische loc's te vertellen, maar ik ga het hier voorlopig bij laten...

Wat het model op de foto betreft ben ik zeker dat dit de Rocky Rail modellen zijn, omdat ook de fouten van die modellen erop te zien zijn... Te weten het iets te hoge ("ronde") dak, en het feit dat de afstand tussen de kopruiten en de koplichten iets te groot is, wat vooral bij de versies met "slabbetje" wat mij betreft nogal storend werkt... tenslotte hadden ook de kopruitjes beter gekund, maar voor de rest zijn dit ?cht juweeltjes... Vooral de afwrking van het dak enzo is heerlijk...!

Anyway, ik hoop dat Mehano die foutjes er nog kan uithalen... :-)

theedooz

#47
Er hebben eind jaren '80, begin jaren '90 een behoorlijk aantal 26'ers terzijde gestaan, o.a. te Ronet tussen de sloop 59'ers en 60'ers. Weet iemand hiervan de nummers?

Grtz! Tedo
 

knibbelknabbel

#48
citaat:
Pestbakken om mee te rijden? Ze rijden zalig! En ze geven net zoals een 20 een zalig geluid. Jammer dat niet alle materieel zo een geluidje produceert


Ik doel dan voornamelijk op de prototypes. De 2603 gaat steevast buiten dienst. Daar valt niet mee te rijden van het lawaai. Als je daar mee naar Montzen moet, ben je zotgedraaid tegen dat je terug in Antwerpen bent![:(!] De waakinrichting is vrijwel onhoorbaar zelfs...[:0]

Voor de rest vallen ze wel nog mee. Enkel het "geknars" van de tandwielen in bochten en boven de 80 km/h. Je vingers in je oren steken of iets dergelijks helpt niet veel, omdat het geknars echt op je beendergestel inwerkt![xx(]

Ze zijn idd sterk. Je kan er ineens in serie-parallel mee vertrekken![:D] Dit is vooral handig om te vertrekken op een helling!

Ik ga dit modelletje zeker in mijn collectie opnemen. In blauwe uitvoering, zoals hij nu rondbolt. Alleen zou ik het spijtig vinden dat het de nummer 2601 is. Ik heb namelijk iets tegen die ..01 nummering. (cfr 2201 van Trix) Dan is het zo net toevallig dat de eerste loc van die reeks juist op uw modelspoorweg rondrijdt[:(]

Anyway, t'is een hebbeding, en weeral een gat in de Belgische modelspoormarkt opgevuld!

locomotion

#49
Heeft iemand al geprobeerd om de vraag rechtstreeks aan Rocky Rail te stellen. Dan weten we ineens of het hier om de ware 26 van Mehano gaat of dat het hier om een ander project gaat. Ik heb het alvast niet geprobeerd. ik kan alleen maar herhalen wat ik vernomen heb in Kinkempois. Daar was alleen sprake van een 41 voor eind dit jaar en een 26 voor volgend jaar. (over de 27 heeft hij toen ook niets gezegd).
Locmotion

tonycabus

#50
Ik meen dat deze modellen er nog n?t iets beter uitzien dan die van Rocky, al is iedereen het erover eens dat Paul's schilderwerk voortreffelijk is. Het zouden dus best wel "pre production samples" kunnen zijn van Mehano.
Misschien best eens aan Paul zelf vragen h??
Mehano zal zich vast wel baseren op het werk van Paul dat hij (gedwongen) heeft opgegeven, want Mehano wil geen fabrikant als importeur als ik dat goed verstaan heb.
Maar so what? We krijgen goede en mooie modellen, op tijd, van een fabrikant die zijn pluimen ruimschoots aan het verdienen is, niet?
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

janjozef

#51
en wat voor ons modelspoorders belangrijker is nl aan de helft van de prijs dan dat Rocky Rail er vroeger voor vroeg.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Tom

#52
citaat:
Geplaatst door janjozef

en wat voor ons modelspoorders belangrijker is nl aan de helft van de prijs dan dat Rocky Rail er vroeger voor vroeg.

Jan

Goed zo Mehano. [^]
Tom

tufken

#53
citaat:
Geplaatst door locomotion

Heeft iemand al geprobeerd om de vraag rechtstreeks aan Rocky Rail te stellen. Dan weten we ineens of het hier om de ware 26 van Mehano gaat of dat het hier om een ander project gaat. Ik heb het alvast niet geprobeerd. ik kan alleen maar herhalen wat ik vernomen heb in Kinkempois. Daar was alleen sprake van een 41 voor eind dit jaar en een 26 voor volgend jaar. (over de 27 heeft hij toen ook niets gezegd).
Locmotion



Ik zal het deze week eens vragen aan Paul, die 27 dat is reeds bevestigd, de 26 komt er zeker, maar of dit de juiste modellen zijn, dat weet ik niet.

Ik heb zelfs reeds andere foto's gevonden van die 26
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


eric

#54
@ tufken
Wil je dan ook eens vragen of er een mogelijk inzit om de Benelux rijtuigen te laten maken bij Mehano ?

tufken

#55
citaat:
Geplaatst door eric

@ tufken
Wil je dan ook eens vragen of er een mogelijk inzit om de Benelux rijtuigen te laten maken bij Mehano ?




Ik zal het eens vragen, maar tot nog toe heeft mehano nog geen aparte rijtuigen gemaakt geloof ik buiten de TGV en THalys.

Anders vraag ik het nog wel even aan Mr. Jennes van LS models

Graag  gedaan
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


modelbaanHO

#56
In de nieuwighedenbrochure van LS Models staan de beneluxrijtuigen aangekondigd (p.43) uitlevering 3de en 4de kwartaal 2006. Ook in de PDF onder productie staan de modellen bij "NS" (p.19). Niet alleen de rood/gele wagons zouden worden gemaakt maar ook de blauw/gele zoals er regelmatig in de treinsamenstellingen zijn terug te vinden.
Luc.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

janjozef

#57
Maar het koprijtuig staat niet vermeld

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

modelbaanHO

#58
citaat:
Geplaatst door janjozef

Maar het koprijtuig staat niet vermeld


Toch wel Jan, cat.nr. 44060, aangeduid als Bs (stuurstandrijtuig met 2de klasse zitplaatsen). In de nieuwighedenbrochure staat er zelfs een foto bij.
Luc.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

BD1701

#59
Beste forumgenoten, na een gesprekje met Rocky-rail invoerder van Mehano is daaruit gebleken, dat dit hier niet gaat om foto's van de Mehano modellen van de reeks 26. Het gaat hier om modellen van Rocky-rail zelf, toen die nog werden uitgebracht onder eigen beheer. (dit even ter verduidelijking). Wel wist de invoerder mij te vertellen, dat de modellen van mehano er op z'n minste even goed zullen uitzien, zelfs nog beter afgewerkt, en goeie rij-eigenschappen zullen hebben. Het worden dus inderdaad bommen van formaat. Normaal zullen ze uitkomen rond de jaarwisseling 2006-2007, het zou dus een heel mooi eindejaarscadeau kunnen worden, als alles verloopt volgens planning.