baan aansturen met pc

Gestart door mnieuwlaet, 07 november 2015, 16:54:55 PM

gardevil

Voor zover ik ervaring heb met koploper, rijden de treinen het mooist met twee melders per blok.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Ben

Even wat begrippen die mogelijk helpen.

Koploper kent 3 snelheden: maximum, gemiddeld en minimum. Welke snelheid geldt wordt bepaald in het blok: als een trein moet stoppen in een volgend blok zal bij binnenkomst van dit blok afgeremd worden van maximum naar gemiddelde snelheid mits er nog 2 melders volgen. Immers op de volgende melder wordt afgeremd van gemiddeld naar minimum en op de 3e melder zal worden gestopt.

Dit gedrag pleit (naar mijn mening) voor 3 melders per blok, daarmee heb je het mooiste rijgedrag.

Heb je 2 melders per blok en er moet gestopt worden dan zal een trein bij binnenkomst van dat blok afremmen van maximum naar minimum snelheid. De trein zal die snelheid aanhouden tot 2e tevens laatste melder waarop gestopt gaat worden. Het nadeel is dus lang rijden op minimum snelheid, zeker bij lange blokken.

Gr, Ben.

Ben

Een aanvulling / correctie op wat ik eerder schreef naar aanleiding van contact met Paul Haagsma.

Je kunt wel degelijk netjes remmen met 2 melders per blok. Bij binnenkomst wordt afgeremd naar gemiddelde snelheid en dan naar minimum snelheid. Die laatste is in tijd beïnvloedbaar in parameters in te stellen in "instellingen per database".

Waarvan acte. :)

Gr, Ben.

755philippe

Je kunt in KL ook je locomotieven ijken waardoor je betere rij-en stop-eigenschappen krijgt. Door locs te ijken leert de loc mooi afremmen in ieder blok. Nadat je een lok geijkt hebt leert de loc alle blokken kennen waardoor hij na verloop van tijd mooier afremt. Het is wel zo dat je dit voor iedere loc moet doen wat wel wat tijd in beslag neemt. Voor meer info zie www.koploperforum.nl.

Mvg

755philippe

janieburton

Heb hier al een aantal dingen over KL gelezen maar ik vraag me af omdat men spreekt over "maximum, gemiddeld en minimum" in de melders of dat deze melders de decoders sturen of als voorbeeld dat in melder 1: 16 volt staat, melder 2: 8 volt en melder 3: 4 volt en dat de decoder reageert op de spanning verschillen.
 

dani

helemaal maar dan ook kompleet de bal mis Janie


Digitaal werkt op een constante baanspanning en met  computersignalen op de baan. 
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Doornroosje

Ik heb al gemerkt dat Koploper een programma is dat je vooral zelf eens moet gedaan hebben om te leren. Een klein testbaantje heeft mij al veel bijgeleerd. Een aanrader als je de tijd ervoor hebt!

OlivierV

Dat denk ik ook, dat is ook iets wat ik na nieuwjaar ga doen en als ik daar vlot mee uit de voeten kan, dan automatiseer ik mijn huidige baan.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

janieburton

Citaat van: dani op 20 november 2015, 13:18:08 PM
helemaal maar dan ook kompleet de bal mis Janie


Digitaal werkt op een constante baanspanning en met  computersignalen op de baan.

Nu hoe stuurt die "melder" of "detectie stuk" of de computer dan de decoder.

Ik weet dat bv een LP4 op ABC reageert(asymmetrisch spanning in de stopsectie, ook op gelijkstroom in de stopsectie en als ik me niet vergis staat ook in de handleiding dat hij op het systeem van Selectrix/Marklin werkt.
 

dani

Via terugmelding of bezetmelding modules. Dringend eens inlezen Janie.... Er bestaat heel veel lectuur daarover
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

janieburton

Citaat van: dani op 22 november 2015, 08:12:37 AM
Via terugmelding of bezetmelding modules. Dringend eens inlezen Janie.... Er bestaat heel veel lectuur daarover

Zoals ABC?
 

dani

dat is nog geen  "digitaal systeem".
Ik geef het op /.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

anne w

Beste Janie,

In een digitaal-computergestuurd systeem geef je in welke terugmelder welke taak heeft, als dan een trein op een als "remmelder" gedefinieerde melder komt en het eerstvolgende virtuele of werkelijke sein staat op rood, dan berekent de computer hoe snel de trein moet remmen om voor het sein gestopt te komen en geeft aan de centrale snelheidsopdrachten zodat dit ook gebeurt.

Hierna kunnen de systemen verschillend zijn, de systemen met twee melders hebben voor het sein een als stopmelder gedefinieerde melder liggen, als de trein op deze melder komt dan geeft de computer gelijk aan de centrale een snelheidsinstructie "0" voor die trein door.

Analoog is dit ook mogelijk, maar dan moet je naar het Dinamo systeem van Van Perlo.

De door mij gebruikte Raptor verenigt de digitale centrale en de computer in één kastje, zonder beeldscherm overigens, ook zijn er systemen die middels een computer zowel het digitale signaal als wel de automatische regeling maken.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

SuSke

Janie,
Een digitaal systeem heeft een constante (symmetrische blokvormige) wisselspanning op de rails staan, geen aangepaste spanning in functie van de gevraagde snelheid. Kan ook niet, anders zou men nietmet 2 treinen onafhankelijk op hetzelfde spoor kunnen rijden.

Bovenop deze permanente spanning wordt een datapakket gestuurd naar de decoders op de baan. die decoders zijn zo slim om alleen de data te lezen die voorafgegaan worden door de eigen adres (= "naam" van de decoder).
Een opdracht in dat data-pakketje kan zijn dat de snelheid op rijstap 4 moet staan. De decoder zal dan de spanning op de rails gaan verdelen naar een "soort van" PMW (blokgolf) die met een bepaalde frakwentie telkens de volledige spanning aan de motor geeft. Omdat je niet de volledige spanning op een continue wijze geeft, gaat de motor telkens over een klein stukje draaien, waardoor je de indruk krijgt dat de trein trager rijdt. Eigenlijk maakt je trein gewoon korte sprongetjes op de volle spanning maar dank zij de wetten van de fysica (massatraagheid en behoud van beweging) dat je trein langzaam rijdt.

Het door jou geciteerde ABC-systeem is een systeem uitgedacht door Lenz dat het mogelijk maakt om met een schakeling in te grijpen in de symmetrie van de blokgolf op de rails. Eigenlijk gaat de spanning iets meer negatief of positief worden. Alsje een decoder geïnstalleerd hebt die dit systeem ondersteund en je hebt hem zo geprogrameerd dat hij dit systeem mag herkennen, dan zal je trein inderdaad gaan vertregen en stoppen voor een signaal op rood. Lees je hierover eens in op de website van Lenz onder de modules BM1, BM2 en BM3.
Dit systeem kan je echter niet gewoon linea-recta combineren met een pc-sturing,
Waarom?
Ga je de baan met een pc besturen à la Koploper dan ga je aan de decoders opdrachten geven via de pc.
Opdat je programma zou weten waar je trein zich bevindt, moet je dit aan de pc melden en dat doe je met terugmeldingen (stroom- of massadetectie).
Door dat je programma alles gaat aansturen ben je met het ABC-systeem die een aansturing doet via een gewijzigde blokgolf niets op een pc-gestuurde baan en moet je dit ook uitschakelen. Je decoder krijgt anders verschillende (mogelijks) tegenstrijdige opdrachten en zou letterijk op hol kunnen slaan of gewoon doorbranden, en dat wil je niet.

Wat je dan met de wissels enadnere dingen doet, is weer een ander verhaal.

Ik hoop dat je er nu iets mee bent. Zoek anders rustig verder op het www naar meer informatie, consulteer de encyclopedie op Beneluxspoor.net en andere sites.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Citaat van: SuSke op 23 november 2015, 11:14:58 AM
Bovenop deze permanente spanning wordt een datapakket gestuurd naar de decoders op de baan.
Mag ik dit iets preciseren? Het datapakket wordt niet "bovenop" de blokspanning gezet, maar zit erin. De digitale code wordt gevormd door de tijdsintervallen tussen de polariteitswisselingen van de blokgolf.