Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Modules in Z?

Gestart door Havoc, 23 december 2004, 20:41:27 PM

Havoc

Nog iets om eens over na te denken: wat voor soort baan moet heeft iedereen in gedachten?

Volgens mijn surf-ervaring zijn er 2 soorten module banen: die waarbij de omgeving/decor voorop staat en die waarbij rijden voorop staat.

Hier in europa is de baan waarbij de omgeving alle aandacht krijgt het meest aanwezig. Meestal zijn de treinen maar een aanvulling en rijde die gewoon rondjes. Rangeren, stationsbewegingen enz komen niet aan bod. De afwerking daarentegen is uitgewerkt tot in de puntjes. Soms zelfs een kopie van een echt stuk traject tot in elk detail.

In de US daarentegen worden modulebanen meer gebruikt om een grote rijlengte en hoeveelheid sporen te krijgen. Daarna ligt de nadruk op rijden. Er wordt volgens dienstregeling gereden, goederen verdeeld etc.

Dat verschil zie je ook aan de vormen van de modules bvb Z-bend tegenover Rhein-Ruhr. Ook in het gebruik: digitaal (rijden/rangeren) versus analoog (trein is opvulling).

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Aaan alle muZketierZ, Hier spreekt d' Artagnan[;)]

1) Alleen de domsten zijn te dom om hun eigen fouten toe te geven...

2) Datum en uur zijn voor mij geen probleem.

3)Wel even toevoegen dat Amerikanen idd banen met zeer grote rijlengtes graag zien, maar ook zij detailleren de omgeving vaak enorm. Er is daar ook een tendens aan het groeien om, vooral in de grotere schalen, steeds kleinere maar fijner afgewerkte baantjes te bouwen. De tijd van een spoorbaan die eruit zag als een omgekiepte kastrol spaghetti is gelukkig voorbij... Zulke "sporenplannen" maken me ziek[xx(]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

citaat:
De tijd van een spoorbaan die eruit zag als een omgekiepte kastrol spaghetti is gelukkig voorbij...


Dat is ook niet wat ik bedoelde. Het viel mij echter opdat op amerikaanse sites, wel degelijk gesproken (geschreven) wordt over het "operationeel" karakter van de baan. Als je hier in de omtrek naar een beurs gaat, dan zie je prachtige banen, waarop een drietal treinen de hele dag hetzelfde rondje rijden. En dat op 2 kaarsrechte sporen van begin tot einde (daar zijn dan 2 keerlussen). Waar ligt hier in dit apelandje ergens 50km kaarsrecht spoor?

Als je naar de vorm van de modules kijkt, dan valt het echt op. Vergelijk maar eens de Z-bend info met die van ZMRR.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

depovero

Dag Tony en Johan,

Ik heb eens de modulebeschrijving van de ZMRR nader bekeken en, effektief, die hebben het op rondrijden! Hun zichtbaar gedeelte is twee sporen, met ergens een spoortje om een lok te zetten, gene station. De coulisse is twee keer  twee sporen over het geheel gezette modulegedoe (sorry voor de uitdrukking).
Zij hebben over twee modules - van dezlfde maker - wel een S-bahn liggen, voor variatie.
Dit bevestigd mij ergens dat de duitsers graag veel rij-bewegingen zien.
Dat is niet echt hetgeen ik voor voel, trouwens. Mijn idee is van ergens - over waarschijnlijk twee modules - een station 'neer te ploffen' voor reizigers en goederen (doenbaar?) -.

Ik ken nog niet jullie 'peinswerk', maar goed, we zijn aan het 'peinzen'. En dat is tof, zo zullen wij een niet te ellenlange [B)] (mijnen smileys doen het niet) discussievergadering hebben. Hopelijk.

Wat betreft de amirikanen, ik moet nog effe kijken.

Ach, ja, voor de dag, ik ga morgen eens zien in het pizeria om een redelijke rustige tafel te reserveren op ??n van de twee data; zo tegen 12h30 13h00. Past het voor jullie? Ik wacht effe op onze beruchtte treinbestuurder [:D]. Na het etentje kunnen we eventueel bij mij verder werken, ik woon daar dichtbij en mijnen kolonel is er mee eens.

All?, tot nog iz,

Denis

ps: mijn smilies doen het wel als ik het manueel doet.
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Gerolf

"Waar ligt hier in dit apelandje ergens 50km kaarsrecht spoor?"
50 km op schaal Z is nog steeds 230 meter - nog nooit zo'n lange modulebaan gezien. Op de lijn Essen-Antwerpen, en die ken ik door er al 20 jaar over te bollen, vind je stukken van meer dan 10 km kaarsrecht (dus ongeveer 50m voor Z-modules)
Ik vond de uitdrukking van Tony over de spaghetti-kastrol best wel grappig - en terecht trouwens.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

depovero

Hello, alweer de Zetties,

Ben ik toch dom, zeg! Ergens van een andere gehoord! [8]

Ik heb vorig jaar het boek van M?rklin aangekocht over miniclub. En ze spreken over modulebouw! En wel met de 'koppelstukken' van Joerger. Koppelstukken = hetgeen zij gebruiken om twee modules met elkander te verbinden.

Dat ik er niet vroeger aan gedacht heb, is echt stom [:P]. Autant pour moi, in french.

Potdekke, waar is het gelegen, ons kamer wordt behangen, dus ... rommel [8D].

Denis.
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Havoc

12h-13h moet lukken.

citaat:
50 km op schaal Z is nog steeds 230 meter


OK, een beetje overdreven. De essentie van het betoog is dat als er tussen 2 stations niets anders dan 2 rechte sporen ligt, die afstand gesuggereerd wordt. 50m darentegen moet te doen zijn!

citaat:
Potdekke, waar is het gelegen, ons kamer wordt behangen, dus ... rommel


Rommel daar ken ik alles van.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Hapag Lloyd

Hoi jongens ,

Helaas nog geen nieuws van mijn werkrooster.  Ik hoop tegen donderdag iets meer te weten. [:I]

Ik lees toch al enkele bedenkingen bij welke soort modules.  Niet slecht.  Maar vergeet niet dat er nog addertjes onder het gras zitten.  En over die addertjes moeten we eerst praten voor we een keuze van module maken.

Hoe gaan wij in de toekomst bijeenkomen met onze modules ? Een zaaltje , bij iemand thuis ,... ?l
Wat met het financieel aspect ? Een geldpotje , ...
...
Liefst klein beginnen om groot te eindigen dan groots te beginnen en klein te eindigen.


Is het niet handiger om gezamelijk een klein stationnetje uit te bouwen met een 6-tal wissels over een lengte van pakweg 1,5m ? Om later misschien telkens een module individueel bij te bouwen ? Een module van 1m met een hoofdspoor en maximaal ??n wissel (bv. fabrieksaansluiting).  Een simpel enkelsporig dieselbaantje met een stationnetje bestaande uit 1 hoofdspoor , kruisingsspoor (met daartussen een perron) en een goederenkoer van enkele sporen met eventueel een aansluiting naar een fabriekje ?

Ik denk persoonlijk dat zoiets doenbaar is met 3 ? 4 mensen.  En het concept is niet te duur.  Trouwens , ik heb nog wat nieuw materiaal (nog verpakt) liggen dat ik graag wil schenken aan de module.

Toch punten om eens over na te denken.  Vind ik toch.

Groetjes ,

Tom.

Hapag Lloyd

citaat:
Rommel daar ken ik alles van.


Rommel , was dat niet de woestijnvos tijdens de tweede wereldoorlog ?
Naar het schijnt heeft hij een zooitje gemaakt in Noord-Afrika.

depovero

Dag Tom en de andere Muzketiers,

Jouw bedenkingen moge er zijn. We denken goed aan hetgeen op het spoor gelegd wordt [;)] en dat is zeer positief. E?n dezer zal ik die bedenkingen op papier zetten, om deze belangrijke niet over de kop te zien.

Dank je wel, en, mannen, laat het weten als jullie 'een zoete inval' [:p] hebben.

Denis




citaat:
Geplaatst door Hapag Lloyd

Hoi jongens ,

Helaas nog geen nieuws van mijn werkrooster.  Ik hoop tegen donderdag iets meer te weten. [:I]

Ik lees toch al enkele bedenkingen bij welke soort modules.  Niet slecht.  Maar vergeet niet dat er nog addertjes onder het gras zitten.  En over die addertjes moeten we eerst praten voor we een keuze van module maken.

Hoe gaan wij in de toekomst bijeenkomen met onze modules ? Een zaaltje , bij iemand thuis ,... ?l
Wat met het financieel aspect ? Een geldpotje , ...
...
Liefst klein beginnen om groot te eindigen dan groots te beginnen en klein te eindigen.


Is het niet handiger om gezamelijk een klein stationnetje uit te bouwen met een 6-tal wissels over een lengte van pakweg 1,5m ? Om later misschien telkens een module individueel bij te bouwen ? Een module van 1m met een hoofdspoor en maximaal ??n wissel (bv. fabrieksaansluiting).  Een simpel enkelsporig dieselbaantje met een stationnetje bestaande uit 1 hoofdspoor , kruisingsspoor (met daartussen een perron) en een goederenkoer van enkele sporen met eventueel een aansluiting naar een fabriekje ?

Ik denk persoonlijk dat zoiets doenbaar is met 3 ? 4 mensen.  En het concept is niet te duur.  Trouwens , ik heb nog wat nieuw materiaal (nog verpakt) liggen dat ik graag wil schenken aan de module.

Toch punten om eens over na te denken.  Vind ik toch.

Groetjes ,

Tom.

Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Havoc

citaat:
Maar vergeet niet dat er nog addertjes onder het gras zitten. En over die addertjes moeten we eerst praten voor we een keuze van module maken.


Niets houdt ons tegen dit reeds op het forum te beginnen uitklaren. Laat ze aub weten als je er kent.

citaat:
Liefst klein beginnen om groot te eindigen dan groots te beginnen en klein te eindigen.


Wel een voordeel van modules is dat zowel het groot zien als klein beginnen mogelijk zijn. En klein beginnen is misschien geen slecht idee. Maar dat belet niet dat we bij de keuze op langere termijn moeten denken. Vooral als je bedenkt welke interesse er kennelijk voor is (toch veel meer dan ik verwacht had).

citaat:
Een simpel enkelsporig dieselbaantje...


Enkelsporige modules is ook iets dat niet besproken wordt in de module standaarden (toch niet in Z). Dit stelt trouwens meer eisen aan de rijtechnische electriciteit. Maar zeker niet uit te sluiten.

citaat:
Hoe gaan wij in de toekomst bijeenkomen met onze modules ? Een zaaltje , bij iemand thuis ,... ? Wat met het financieel aspect ? Een geldpotje , ...


Je moet eerst modules hebben voor je kan bijeenkomen... Kan iedereen eens uit de doeken doen wat voor hem de uiteindelijke bedoeling is van de modules? Dit om een beter idee te krijgen van het geheel. En ook voor mogelijkheden die je eventueel over het hoofd gezien hebt. Bij mij is de bedoeling een baan langs de muur als enkele modules met uitbreidingen die eraan gezet kunnen worden als er genoeg goesting is om de boel op te stellen. Voordeel is verhuisbaarheid, uitbreidbaarheid (en dus lange trajecten mogelijk) en afwisseling. Het idee om die modules naar ergens mee te nemen en zo eens op een nog grotere baan te kunnen rijden is mooi meegenomen, maar is nu slechts bijzaak. Nodig is een hoofdbaan die automatisch werkt, waarbij de stations/aansluitingen manueel overgenomen kunnen worden. Dus zaken zoals treinen vanaf de hoofdbaan opzij zetten, wagens afnemen/bijvoegen, nieuwe treinen samenstellen en die dan weer de baan opsturen primeren. Er zal wel een stationsgebouw zijn, evenals een goederenloods en wat fabriekjes/huisjes, maar niet meer dan strikt noodzakelijk en dan meer met de nadruk op die zaken die direct met het treinverkeer te maken hebben. 500 bomen maken en inplanten zie ik niet zitten.


Alles bij elkaar zou voor mij de ideale module er als volgt uitzien:

1: alle vormen van samengestelde baan moeten mogelijk zijn.

Dus ook een T, een X, een H, of een cirkel met aftakkingen. Dit in tegenstelling tot bvb de ZMRR waar een baan in T niet kan door de "terugkeersporen" achter de coulisse.

2: digitaal en analoog verkeer mogelijk.

Lijkt logisch. Momenteel is voor Z analoog het belangrijkste, maar dat kan veranderen.

3: dubbel- en enkelspoor mogelijk

Ofwel 2 verschillende modulevormen, ofwel is enkelspoor een beperking van de dubbelspoor vorm. Dit zou het ook mogelijk maken om een enkelsporige aftakking te maken van een grotere dubbelspoor baan.

4: zowel in lus rijden als "hondebeen"

Moet niet moeilijk zijn, waarschijnlijk enkel de definitie van eindmodules.

5: optioneel verdekte terugkeersporen

Enkele van de Joerger H0 modules hebben dit, een terugkeerspoor onder het rijvlak. Misschien niet echt aangewezen bij Z wegens te "friemelig"?

6: zowel volautomatisch als manueel bedienbaar

En dit zowel voor de hele baan als bvb automatisch voor de hoofdsporen en manueel voor de lokale aansluiting(en).

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Hapag Lloyd

Hoi Jongens ,

Jullie mogen kiezen :
5 Februari : werken van 03h10 tot 12h10.
12 Februari : vrij als een vogel.

Persoonlijk denk ik dat 12 Februari het beste is.

Groetjes ,

Tom.

Hapag Lloyd

Hoi jongens ,

Wat Johan schrijft is wel een serieuze boterham.

Maar toch heb ik ergens een paar kleine bedenkingen.

Waarom kunnen we niet een stationsmodule gezamelijk bouwen ?
Met 3 of 4 personen kunnen we samen hout gaan halen.  We verzamelen wat werkgerief bijeen.  En laat dan de constructie beginnen.  Met 3 ? 4 personen zijn we sterker in het oplossen van opkomende problemen aan de opbouw.  Op een ganse dag zou die klus geklaard moeten zijn.
Trouwens , ik kan aan een gratis zaaltje geraken.  De voorwaarde is wel : consumptie van drank.  En de houthandelaar is in de geburen van dat zaaltje.

Ook is het idee van het concept van de module niet slecht.  En ze is dan ook toekomstgericht.  Maar het geldpotje ? Gaat dat potje die plannen wel kunnen dekken ? Ik weet niet hoeveel jullie willen spenderen , maar het is zeker niet de bedoeling dat we het huishouden gaan plukken.  25 Euro per maand vind ik , voor mezelf , ruim voldoende als 'investeringskosten'.

En wat ook niet onbelangrijk ! Wanneer de stationsmodule (+ ondergrondse keerlussen) af is , kunnen we al naar buiten komen met ons pronkstuk.  En dan kunnen de investeringskosten al een beetje terug verdienen.  Beter gezegd , dat gewonnen geld kunnen we verder investeren in de verdere bouw van de modules.  Na die afwerking van die stationsmodule kunnen we verder werken aan andere modules zodat de baan langer wordt.  De keerlussen schuiven dan telkens op.

En 500 bomen maken ? Willen we naar buiten komen met iets degelijks , moeten we ook niet vies zijn van het maken van 500 boompjes.  No pain , no gain.  Sorry , maar naar mijn opinie zijn details ook niet onbelangrijk.

Maar een dubbel hoofdspoor met bovenleiding met een enkelsporig zijlijntje (diesel) zie ik eventueel ook zitten.  Maar dat gaat afhankelijk zijn van de geldkraan.  U mag aan mijn rug krabben.  Maar ik vrees dat u alleen huidschilfertjes zal vinden.

Groetjes ,

Tom.


tonycabus

Dat zou toch te doen moeten zijn voor de volgende Expo van MSM?
Een gedeelte dat klaar is, goed afgewerkt (dat lijkt me wel een vereiste) en een deel in opbouw maar wel rijklaar. Dan zien de toeschouwers ook de evolutie.

Verdekte terugkeersporen vergroten de rijmogelijkheden en zijn een voordeel van de kleine schaal: er moet dan echter wel z??r precies gewerkt worden om ontsporingen te vermijden in het verdekte gedeelte.
Een open bouwwijze aan de achterzijde is dan ook aan te bevelen.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

depovero

Hey, de Muzketiers,

Het zal den twaalfde dus worden zo tegen 13u00. Be there. Het zou kunnen dat het niet bij Serenato zal gebeuren, daar hun pizeria-gedeelte gesloten is op zaterdag. Wist ik niet. Hun restaurant, juist ernaast, open of niet?

Als het daar niet gaat, stap ik binnen bij Da P?p?, ook in Zaventem. Echter op het Kerkplein, niet aan het station, treinen gaan we dus missen [:(!][xx(][:(].

Hoedanook, de plek, die zal bericht worden, morgen pas, ik ga bij MTD in Mortsel, het is werkavond.

Zeg, Tony, je kijkt al voorop, goed zo, het is nu dat we eraan moeten beginnen, anders, een kale [:(] baan. E?n module goed opgetrokken, ??n of twee in wording .... YESSSSSS!

Schaduw- of coulissesporen op de keermodules, daar dacht ik ook aan. En om afwisseling te hebben, misschien twee of drie sporen zetten. Op een zeker ogenblik ook aan fidddle-yard gedacht, maakt het het bedrijf niet wat moeilijker, geen ervaring ermee.
Wat doenbaar is, valt ook te bediscussi?ren. De verlanglijst wordt met de dag langer, GOEEEED ZO, houden zo [:p].

Tom en Johan, ook van harte dank voor jullie bedenkingen.

Met al deze pistes zullen wij zekers een doenbaar en haalbaar projekt van de grond doen groeien [:0].

Nu dat wij theoretisch ver gevorderd zijn, denken jullie misschien aan een projektnaam. Een beetje humoristisch ,[:0] bvb Baswasser, zoekt maar uit wat ik erme bedoel, na, nog wat peinswerk.

Het mag iets anders zijn, het is zo een idee.

All?, smakelijk, en tot later,

Denis, de Z-dromer

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Dat zou toch te doen moeten zijn voor de volgende Expo van MSM?
Een gedeelte dat klaar is, goed afgewerkt (dat lijkt me wel een vereiste) en een deel in opbouw maar wel rijklaar. Dan zien de toeschouwers ook de evolutie.

Verdekte terugkeersporen vergroten de rijmogelijkheden en zijn een voordeel van de kleine schaal: er moet dan echter wel z??r precies gewerkt worden om ontsporingen te vermijden in het verdekte gedeelte.
Een open bouwwijze aan de achterzijde is dan ook aan te bevelen.

Tony



Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn