Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

starten in N

Gestart door amest, 13 juni 2006, 21:46:44 PM

amest

citaat:
Geplaatst door Roderik

Ik zou dat gewoon bijhouden. Het lijkt mij ook een goedkopere oplossing dan alles elektronisch gaan uit te werken. Maar alles in afhankelijk van hoe groot je opstel- of schaduwstation wel is. 4 sporen met een 8 tal locs is nog bij te houden, maar als je echt veel sporen liggen hebt, dan kan je dat proberen op een geautomatiseerde manier te doen.

Wat je laatste vraag betreft, moet je de geparkeerde trein niet eens zonder stroom zetten. Hij zal pas opnieuw gaan rijden als je hem dat aangeeft. Als je hem toch zonder stroom zet, dan valt je laatste commando zowiezo weg. Schakel je de elektriciteit weer in, dan zal hij gewoon wachten tot je hem aangeeft van te vertrekken.



Erg groot zal het niet worden.
Zonder stroom zetten lijkt me wel heel interessant, moet ik er niet op letten wanneer er gestopt moet worden, kan de stroom dan snel terug aanzetten en zo staat de trein klaar om te vertrekken.
groeten,

Arvid

erik de noorman

Elk stroomloos stuk spoor heeft zijn eigen schakelaar. Aan de stand van de schakelaar kan je zien welk spoor bezet staat of niet.
Ik rij zelf ook digitaal, het maakt niet uit als je de stroom uitschakeld bij het terug inschakelen rijdt de trein terug verder met de laatst opgegeven rijopdracht.

Erik

amest

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Elk stroomloos stuk spoor heeft zijn eigen schakelaar. Aan de stand van de schakelaar kan je zien welk spoor bezet staat of niet.
Ik rij zelf ook digitaal, het maakt niet uit als je de stroom uitschakeld bij het terug inschakelen rijdt de trein terug verder met de laatst opgegeven rijopdracht.

Erik



oei Roderik schreef net dat de laatst opgegeven rijopdracht dan weg was en de loc dus gewoon stil bleef staan. Verschil in systeem??

Maakt op zich weinig uit, is gemakkelijk te testen eehm als ik naturlijk een treintje zou hebben [:D]
Zal dat dan wel eens doen over enkele maanden

Arvid
groeten,

Arvid

erik de noorman

Ik bestuur mijn baan met een IB DCC, MOTOROLA protocol door elkaar. Zolang je de centrale(IB) niet afsluit blijft de laatste rijopdracht in een decoder (niet alle decoders, zoals de delta van marklin dacht ik, last geregelde decoders wel) opgeslagen ook al krijgt hij op een gegeven ogenblik geen stroom. Het is bij het uitschakelen van je digitale centrale dat alle rijopdrachten verdwijnen ( je kan de IB ook instellen dat ze de laatste rijopdrachten bewaard  en terug opneemt bij het her opstarten). Verbeter mij als ik bij het laatste (tussen haakje) verkeerd ben.

Erik

Roderik

Wel ik denk dat we alledrie gelijk hebben.
Het hangt inderdaad af van het systeem dat je gebruikt.

De Intellibox is niet voor niets zowat de RollsRoyce onder de besturingssystemen. Ik werk zelf met de Roco Lokmaus2. Die is veel beperkter, maar heeft voldoende functionaliteiten om goed te kunnen rijden.

In mijn geval hangt het al dan niet verder rijden van de trein af van de stand van de  snelheidsregelaar op de Lokmaus. Als je de stroom uitschakelt zal de loc stoppen. Als je elektriciteit weer op zet en je hebt de rijregelaar niet op de nul-stand gezet, dan zal de loc opnieuw gaan rijden.
Always be modelling!

amest

OK,

dat is allemaal duidelijk, merci voor de uitleg

Arvid
groeten,

Arvid