Kraan bij goederen loods

Gestart door Stieven76, 02 oktober 2015, 15:37:06 PM

Stieven76

Hi all,

Ik heb nu deze kraan bij mijn goederenloods (staat nog niet vast ofzo).


Nu vind ik dit eigenlijk maar niets en zou ik hier iets anders voor willen. Alleen weet ik niet goed wat. Wat voor soort kraan zou ik kunnen gebruiken? Of eerder een kraanvoertuig?

Ik had in Genk deze zien liggen en die vond ik al beter, had ze mss beter meegedaan.
http://shop.modellbaustudio-bauer.de/_etopebilder/2014-03/13308_2.jpg

Heeft er iemand ideën of tips over wat voor soort kraan het best zou passen?
Bovenaan zicht van mijn goederen perrons:

Gerolf

Die kraan lijkt me zo niet veel functie te hebben.
Lichten van vracht van een wagon, OK - maar dan?
Kan alleen maar naar een andere wagon, en niet naar bvb een vrachtwagen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stieven76

Vandaar, ik weet niet goed wat voor hijstoestel het best zou passen. of ik moet al zo'n grote kraan plaatsen. Die heb ik nog liggen normaal.


lijkt me dan wel weer overkill :)

59erke

Je was me net voor.

Veel hangt een beetje af wat voor functie je kraan moet hebben.
Wil je overladen van trein naar vrachtwagen ben je beter af met een draaibare kraan (zoals je zelf voorstelt in vorige post.

Wil je enkel van wagen naar wagen op hetzelfde spoor (niet erg realistisch want de trein moet telkens een stukje verder rijden) ben je beter af met de kraan in je eerste post.

IK denk dat een draaibare kraan (ev. die zelf op rails rijdt ) of een draaibare kraan op het goederenperron het meest praktische gaat zijn. Op deze manier kan je alle treinwagens bereiken en overladen op vrachtwagens op de weg of op een ander spoor
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Stieven76

Zal ze strans eens van de zolder gaan halen en eens bekijken of ik die nog kwijt kan. Ga ik wss wel het één en anders moeten aanpassen :)

Rangeerduivel

Zo overkill is deze nu ook weer niet Stieven,ik heb ze ook staan,en in HO valt ze best wel mee.
Het is in feite een kadekraan,dus bevaarbaar water in haar bereik is een must,voor het lossen en overslaan van bulkgoederen(zand,grind ed),en zonder grijpbak ook stukgoed.
Om kontainers te verhandelen is ze zelfs veel te licht,
ze dateert van uit de tijd dat het kontainertransport nog niet zo in volle zwier was

;)

Kautenbach

Ik zou zelf voor een veel kleinere kraan gaan, ook gelet op de omvang van je module en de lengte /capaciteit van je sporen, als je al een kraan wilt inzetten , die kade kraan is echt voor de grote massa, en zal uit verhouding vallen op je module. Maar, als je juist die kraan net gaaf vindt, wat let je dan ;)

Misschien eens google en op losweg met kraan ofzo?

Stieven76

Heeft er iemand een voorbeeld van een kleinere verkrijgbare kraan die eventueel wel zou passen?

Rangeerduivel

Ik zal straks een fotoke plaatsen van iets dat je past,heb nu direkt geen tijd!

;)

Stieven76

Ben nu nog aan het werk dus het dringt niet :p

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Gerolf

Stel dat je de kraan uit je eerste foto een langere brug geeft ... dan kan het naar mijn idee wel, en heb je geen al te grote kraan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

vyncky

Citaat van: 59erke op 02 oktober 2015, 17:15:38 PM
Enkele voorbeelden



http://fokkesytema.nl/pooloflondon.html

Zo'n kraan stond inderdaad op vele koeren ;)
('k heb even de afbeelding zichtbaar gemaakt)

meer info hierover: http://www.lijn-12.be/essen-loskade1915.php

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

guy holbrecht

dergelijk kraantje bestaat bij GEM Model Railway (spoor OO nr 4542). Ik heb dat ooit eens aangeschaft in Chatham, maar ik moet het wel nog eens in mekaar steken. Het bestaat uit witmetalen onderdelen.

Gr.
Guy

Rangeerduivel

#14


Hier de beloofde foto's van een kraantje zoals het op mijn baan staat.
Maar vraag mij nu niet van welke fabikant dit ding is,ik weet het gewoon niet meer...(A- ;D)
Door de oversteek van de brug kon(*) er met de kraan steenkool gelost/geladen worden uit wagons die op een lager gelegen spoor stonden.
(*)Ik schrijf "kon" want dit situeerde zich in lang vervlogen tijden toen er nog overvloed aan steenkool was,de kraan staat er nog maar het lager gelegen spoor is nu een opstelspoor onder draad voor E-loc's geworden... :)

;)