Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

stopplaats van een reizigerstrein

Gestart door bumper, 20 september 2015, 19:10:15 PM

bumper

Hallo,

Is er iemand onder jullie die weet of de plaats waar een reizigerstrein moet stoppen gebonden is aan regels, of is dat de machinist die dat zelf bepaald.
Waarom deze vraag. Al een paar keer meegemaakt en recentelijk nog eens. Er staan heel wat mensen op het perron te wachten, tamelijk gegroepeerd.
Komt daar een tweetje aangereden, en stopt een eindje verder. Iedereen lopen naar de trein. Vroeg ik mij af, waarom stopt die treinbestuurder niet waar de mensen staan, dat zou toch logisch zijn.

Groetjes.
Ludo.
 

Jurgen

Onder de perrons staan bordjes met "1", "2", "3", enz. Dit staat voor het aantal rijtuigen.

Dus heb je een trein met 2 rijtuigen (bijvoorbeeld een klassiek tweetje) dan stop je met je trein aan het cijfer "2".

Ik denk dat dit hier al eens vermeld is geweest, maar vraag me niet meer waar.

Als je nog eens op een perron aan het wachten bent moet je maar eens naar het perron aan de andere kant kijken, daar zie je de bordjes staan.  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

mnieuwlaet

De bordjes, grensbordjes genaamd zijn een hulpmiddel voor de machinist. Geen verplichting maar de meeste bestuurders proberen dit te volgen. Als er geen staan kijken we naar perrontoegang, trap, ...
Altijd stoppen voor einde perron H-bord met zoveel mogelijk rijtuigen aan het perron, loc mag erover onder bepaalde voorwaarden. Dit is het een beetje samengevat.