Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

alternatief fleischmann schakelkastjes

Gestart door 59erke, 13 september 2015, 11:11:40 AM

dani

om dat "simpel en efficient" te doen, moet je dan het volgende hebben :

* een dubbelpolige wisselschakelaar
* een drukknopje
* 2 LEDjes met weerstandjes

Op de ene rij contacten van de wisselcchakelaar sluit je de voeding en de LEDjes aan met elk hun weerstand.  Naargelang de stand van de schakelaar zal den de ene of de andere LED branden.
De andere rij krijgt de voeding (of de retour naargelang hoe je schakelt) en 2 draden naar de wisselbediening.
In serie met de voeding (of retour) zet je dan die drukknop.   Je kiest de positie waarin je de wissel wilt, en druk t even opd e knop om de schakelimpuls te geven.


Als je wissels  (betrouwnbare)  eindschakelaars hebben, is dit zelfs niet nodig.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke


59erke

Die hendelschakelaars zijn wel heel knap maar niets voor mij vrees ik.

ik ben nog het meeste te vinden voor een simpel bordje met enkele niet vergrendelde schakelaars of drukknoppen al dan niet met ledjes.
2 schakelcontacten per wissel en klaar.

@dani, tof systeem met die wisselschakelaars en die ledjes, maar lijkt me wel wat omslachtig.
eerst een wissel in bepaalde stand plaatsen dan een impuls geven met het drukknopje, geeft dus 3 schakelcontacten per wissel
of zie ik het verkeerd ?

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

BC911

Bedankt dani voor de uitleg. De verschillende handelingen zijn ook niet meteen waar ik aan zat te denken. Eerst dus maar even testen of we zo'n wissel werkende krijgen met een eenvoudige momentschakelaar  ;). Ik volg Huugooke z'n raad maar even op: eerst stappen, dan lopen  ;).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

59erke

Citaat van: BC911 op 14 september 2015, 20:13:12 PM
Bedankt dani voor de uitleg. De verschillende handelingen zijn ook niet meteen waar ik aan zat te denken. Eerst dus maar even testen of we zo'n wissel werkende krijgen met een eenvoudige momentschakelaar  ;). Ik volg Huugooke z'n raad maar even op: eerst stappen, dan lopen  ;).


Laat hier gerust iets weten Bert, Ga eerst de kat uit de boom kijken voor ik al het materiaal begin aan te kopen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

BC911

Doe ik zeker. Ik heb gisteren wat verschillende schakelaars besteld en probeer hier zo snel mogelijk wat tijd voor vrij te maken. Heb hier 2 oude Lima-wissels liggen om wat mee te gaan testen.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Huugooke

Het is nogal belangrijk dat je schakelaars (om-schakelaars) kiest met een neutrale middenstand, die dus terugkeren naar het midden als je ze loslaat en dus geen contact meer maken. Anders blijft de wissel onder spanning staan en kan dan verbranden.
Het alternatief zijn twee drukknopjes.
Je hebt dan nog geen indicatie hoe de wissel staat, het idee van Dani is dan het beste.
Met een gewone omschakelaar ( die dus blijft staan in de zin waarin je hem zet) kiezen naar waar de wissel moet gaan, en dan met een drukknop de wissel bekrachtigen. Zo heb je een indicatie.
Wil je lichtjes dan wordt het ingewikkelder en moet je minstens met speciale relais beginnen werken, of overschakelen op elektronica.

dani

Citaat van: Huugooke op 15 september 2015, 08:44:34 AM
Wil je lichtjes dan wordt het ingewikkelder en moet je minstens met speciale relais beginnen werken, of overschakelen op elektronica.
het systeem dat ik beschreef biedt de mogelijkheid van lichtjes, zonder elektronica of dure schakelrelais...
en je hebt geen "middenpositie" van de schakelaar nodig




                                                A------------------------naar wissel----------------
|voeding -| -------[Drukknop]-------------X                                                                 Wissel spoel -------------------------|voeding +|
                                                B------------------------naar wissel ---------------


                                                C  ------------------------------LED  1------------
|voeding -| ---------------------------------Y                                                        Weerstand  (1K5)-------------------------|voeding +|
                                                D -------------------------------LED 2 ------------




op de onderkant van de wisselschakelaar ziet dat er dan zo uit :

             A      C
             X      Y
             B      D
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Op dat idee was ik ook gekomen Dani, maar dat vond ik wat "overkill", je hebt immers al een wisselstand door de positie van de schakelaar. Maar om van iets verdere afstand te zien of je wissel goed staat is dit inderdaad ideaal.

dani

als je de 2 ledjes op je schakelpaneel vlak bij de schakelaar zet wordt je schakelpaneel ineens een synoptiekbord :-) :-) :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan


Huugooke

Inderdaad Klaas, maar persoonlijk betrouw ik die eindschakelaars voor geen haar. Ik heb hier een aantal verbrande spoelen liggen als getuigen.
Als je die gebruikt heb je de hele hier beschreven toestanden niet nodig .

Klaas Zondervan

Die schakeling is ook bedoeld voor drukknoppen of terugverende schakelaars. Als dan de eindafschakeling weigert krijg je hoogstens een verkeerde terugmelding, maar geen verbrande spoel.

Huugooke

Citaat van: Klaas Zondervan op 15 september 2015, 10:43:07 AM
Die schakeling is ook bedoeld voor drukknoppen of terugverende schakelaars. Als dan de eindafschakeling weigert krijg je hoogstens een verkeerde terugmelding, maar geen verbrande spoel.
Klopt!

janieburton

Waarom niet de witte balkjes van FLM en de bijhorende wisselschakelaars?

Je hebt dan ook direct een spoorplan.