Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

railreiniger

Gestart door bumper, 11 september 2015, 19:25:05 PM

bumper

Hallo.
Bedankt voor alle reacties.
Ik heb op de märklin site gekeken, en hun railreinigers zijn juist hetzelfde als het model dat ik heb. Op enkele mm na misschien.
Ik heb het wagentje verzwaard met loodstripjes zoals Ben voorstelde, en de voorzijde van de borstels afgeschuind zoals Gerolf voorstelde.
Het heeft inderdaad geholpen. Enkele malen geprobeerd en geen hapering vastgesteld. Als ik meer tijd heb ga ik nog wel uitgebreid testen.
Maar de start is hoopgevend.
Maar de ATF methode die ken ik niet. Kan iemand dat verduidelijken.

Dank en groeten.
Ludo.
 

PietB

Citaat van: bumper op 17 september 2015, 21:27:54 PM
Maar de ATF methode die ken ik niet. Kan iemand dat verduidelijken.
Zie https://www.youtube.com/watch?v=bmOPOcxXPjE voor een duidelijk filmpje.
Ben is ervarings deskunige.
grt Piet.

Havoc

Citaat van: bumper op 17 september 2015, 21:27:54 PM
Maar de ATF methode die ken ik niet. Kan iemand dat verduidelijken.

Dank en groeten.
Ludo.

Kende dat ook niet en ben even gaan zoeken. (sorry maar die youtube film is zo slecht dat ik het einde niet gehaald heb) Blijkt dat ze een beetje olie voor automatische versnellingen (zoals in auto's gebruikt) ergens op een stukje rail doen en dit dan laten "openrijden" door de treinen. Echt heel weinig olie.

Beetje zoals sommigen met tondeuse-olie doen (tondeuses voor je haar, niet voor de haag of gazon).

Je vindt hele discussies of dit nu echt wel werkt of niet en of dat goed is voor je treinen of niet. Theorie is dat dit een volledig synthetische olie is die special gemaakt is om niet "uit te drogen". Daardoor legt die een heel dunne laag op je sporen die niet hard wordt en zo je sporen voor oxydatie beschermt. Langs de andere kant zijn er dan mensen die erop wijzen dat dat soort olie heel weinig smeert maar wel veel additieven beval om te reinigen en niet te schuimen en dat je niet zeker kan zijn wat zo'n additieven met je rails en treinen doen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rangeerduivel

Citaat van: Havoc op 19 september 2015, 13:52:28 PM
dat soort olie heel weinig smeert maar wel veel additieven beval om te reinigen en niet te schuimen en dat je niet zeker kan zijn wat zo'n additieven met je rails en treinen doen.

+1,en tevens een kleine opmerking,
ATF staat voor Auto Transmission Fluid en wordt dus aangeduid als "vloeistof",
Moest het olie zijn zou het ATO noemen...

;)

Ben

"ATF Dexron II-D is een zeer hoogwaardige, automatische transmissieolie gebaseerd op solvent geraffineerde basisoliën."

Bron: www.kroon-oil.com ;)

Verder werkt het spul gewoon. Als je bang bent dat de spoorstaven of de wielekes langzaam oplossen of heb je geen problemen gebruik het dan niet. :-*

Gr, Ben.