Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

railreiniger

Gestart door bumper, 11 september 2015, 19:25:05 PM

bumper

Deze week een rail reiniger van TRIX gekocht. De bedoeling is deze in te zetten om mijn Märklin k-rails te poetsen.
Dit gaat goed behalve op de meegebogen wissels. Ofwel ontspoort hij, ofwel blijft hij hangen.
Iemand daar ervaring mee ?

Ludo.
 

59erke

Gekend probleem bij dergelijke poetswagentjes.

Het poetsblokje breder maken kan een oplossing zijn

Misschien heb je hier iets aan, wel voor schaal N maar mogelijk ook toepasbaar op een HO model
http://www.nproject.org/nl/modelspoor-scenery/roco-clean-schoonmaakwagon-verbeteren.html
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

bumper

Koen,

Deze railreiniger heeft reeds gescheiden reinigingsstrippen. Speciaal om de contactpunten van de middengeleider te vermijden.
Ga trachten het probleem te situeren. De wissel ligt in een schaduwstation, ik kan dus niet goed zien wat de juiste oorzaak is.

Dank en groeten.
Ludo.
 

SirGresley

Bij de wissels gaan de middencontacten omhoog zodat de sleeper de rails niet raakt dus zullen de kuisblokjes deze raken en waarschijnlijk blijven hangen! Bij een gebogen wissel zijn ze (denk ik) langer omhoog.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

bumper

Hallo aan allen,

Ondertussen het volgende waargenomen. Bij het oprijden van de wissel in de richting van de splitsing heb ik tot nu toe geen problemen kunnen vaststellen.
Bij het oprijden van een van de sporen van de splitsing in de richting van het gemeenschappelijk spoor, blijft hij gewoon achter de verhoogde puntkontakten
hangen. Ik heb ondertussen ook gezien dat LUX (maar die zijn wel duur) een speciale uitvoering heeft voor drie rail. Ik vraag mij af hoe bij dat model de uitvoering van de railreiniger is.
Kan iemand mij hierbij helpen?

Dank en groeten.
Ludo.
 

Klaas Zondervan

Citaat van: bumper op 11 september 2015, 21:04:40 PM
Deze railreiniger heeft reeds gescheiden reinigingsstrippen. Speciaal om de contactpunten van de middengeleider te vermijden.
De puntcontacten in het gekozen spoor kun je vermijden. Maar de puntcontacten in het andere spoor kom je onvermijdelijk tegen, ondanks gescheiden reinigingsstrippen.

Gerolf

Is het een idee om de uiteinden van die reinigingsstroken wat af te schuinen, zodat ze niet blijven haken maar over die puntkontakten gaan ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

59erke

Citaat van: bumper op 16 september 2015, 13:31:05 PM
Ik heb ondertussen ook gezien dat LUX (maar die zijn wel duur) een speciale uitvoering heeft voor drie rail. Ik vraag mij af hoe bij dat model de uitvoering van de railreiniger is.
Kan iemand mij hierbij helpen?

Dank en groeten.
Ludo.

Lux werkt bij mijn weten niet met reinigingsstroken of viltjes maar met een roterende borstel die over de rails gaat met een drukveer. Aangezien het een borstel is gaan de puntcontacten er gewoon door zonder te blijven haperen.
http://www.oude-station.nl/lux_railreinigers.htm

Moet wel zeggen dat die Lux reinigers hun prijs meer dan waard zijn, en heel soms vind je ze zelfs tweedehands
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Ben

Citaat van: 59erke op 16 september 2015, 17:46:52 PM

Moet wel zeggen dat die Lux reinigers hun prijs meer dan waard zijn, en heel soms vind je ze zelfs tweedehands


Klopt. Het zijn de 2e-handsjes van mensen die een betere methode hebben om contact problemen en stotterende treinen te voorkomen: rail behandelen met ATF.  ;) Ik rij al 9 maanden probleemloos, verder volstaat af en toe eens stofzuigen.

Gr, Ben.

Rangeerduivel

Citaat van: Ben op 16 september 2015, 17:58:43 PM
rail behandelen met ATF.  ;) Ik rij al 9 maanden probleemloos, verder volstaat af en toe eens stofzuigen.

Ik rij al jaren probleemloos...zonder ATF (ik ben hierover nog steeds niet overtuigd!)en zonder stofzuigen!
Ook geen vuile wielen bij mijn Heljan's of andere loc's,
Om de paar maanden eens over met de railgom en dat is alles,
Wonderrails??? nee,Piko A-gleis!

;)


59erke

Citaat van: Rangeerduivel op 16 september 2015, 18:05:27 PM
Citaat van: Ben op 16 september 2015, 17:58:43 PM
rail behandelen met ATF.  ;) Ik rij al 9 maanden probleemloos, verder volstaat af en toe eens stofzuigen.

Ik rij al jaren probleemloos...zonder ATF (ik ben hierover nog steeds niet overtuigd!)en zonder stofzuigen!
Ook geen vuile wielen bij mijn Heljan's of andere loc's,
Om de paar maanden eens over met de railgom en dat is alles,
Wonderrails??? nee,Piko A-gleis!

;)



Met die ATF heb je veel voor en tegenstanders, die discussie hebben we al eens gehad in één van mijn draadjes
Trouwens vindt nog altijd dat gebruik van een residu goed is bij rails waar je probleemloos aan kan, in tunnels en schaduwstations
is een rijdende reinigingswagen een goed alternatief.

Maar dit is niet wat bumper hier vraagt, hij heeft besloten een reinigingswagen te gebruiken wat zijn volste recht is.
Laat ons hem dan helpen met zijn probleem
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Ben

Citaat van: Rangeerduivel op 16 september 2015, 18:05:27 PM

Om de paar maanden eens over met de railgom en dat is alles,


Eens begonnen met gummen en je blijft aan de gang. Ik ben lui van aard. ;D

Maar je mening is me bekend. ;)

Citaat van: 59erke op 16 september 2015, 18:34:31 PM

Maar dit is niet wat bumper hier vraagt, hij heeft besloten een reinigingswagen te gebruiken wat zijn volste recht is.
Laat ons hem dan helpen met zijn probleem


Maar zeker. Bumper is 3railer en de spoorstaven poetsen werkt maar ten dele, juist ook de puko's zijn een bron van problemen. Maar natuurlijk is hij vrij in de keuze.

Wat hij kan doen is het poetskarretje verzwaren met wat stukjes lood o.i.d..

Gr, Ben.

ceuleer

Citaat van: Ben op 16 september 2015, 18:40:38 PM
ook de puko's zijn een bron van problemen.

Ik dacht dat de sleper de puko's proper schraapte......

Ben

Helaas werkt dat niet afdoend. Soms gaat men over tot het ruige werk: korrel 800 schuurpapier. ;D Uiteindelijk wordt het dan vanzelf 2rail.  :P



Gr, Ben.

55erke



Hoy
De puntcontacten worden idd zelf gereinigd door de sleper.
Ik had op mijn baan 2 (oude) delta locs die ik als ik een tijdje niet meer gereden had een kwartiertje de baan liet afrijden.
je zal zien dat de locs na een kwartiertje vlotter over de baan gaan. en dan mogen de goeie locs de baan op :-)
O ja een poetswagen van marklin heb ik ook , deze blijft niet hangen want heeft een uitsparing in het midden.
Maar tegenwoordig gebruik ik voor de rails zelf de ATF methode .

Groetjes
Johan