Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Antwerpen - Linkeroever 2

Gestart door Peter, 14 augustus 2015, 11:15:53 AM

59erke

eerst fixeren en dan schilderen ...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Peter

#196
Nog wat ge-experimenteer met de kleur van de gevels.
Is nu eindelijk volgens mijn goesting.

Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

#197
De scheidingsmuur tussen het hoger en het lager gelegen dak is eindelijk geplaatst.
Het wachten was op de schoorsteen die maar niet wilde lukken. Beide hebben de grondverf en de eerste "Wash" gekregen.
PS: de dekplaat op de schoorsteen is slechts voorlopig.

Met vriendelijke groeten
Peter

755philippe

Peter,
Ik ben eigenlijk jaloers op de mooie voegen die je bekomt zonder verfresten van het voegsel op de stenen.
Graag wou ik even weten hoe je dat zo mooi kunt bekomen of de zo genaamde'gouden tip'.
Mijn techniek is eerst de muur schilderen dan een nacht laten drogen en vervolgens de juiste voegverf puur nemen en op de muur schilderen en met een doek schuin over de voegen en de overtollige verf wegnemen. Graag wou ik weten wat ik fout doe.

Mvg

755philippe

Peter

Heb geen speciale techniek hoor. Ik gebruik als grondverf de matte verf van Humbrol die ik zelf wat van kleur aangepast heb (soms lukt het soms niet)
Na het drogen geef ik er gewoon een wash over  van water met Vallejo 158 (medium sea grey)  161 London grey en soms zeer weinig zwart.
Weing verf en meer water, en niet vergeten een druppeltje Agepon(te koop in fotowinkels. dat vermijd de oppervlakte spanning van het water)
Als je genoeg verdund moet je soms 2 keer een wash geven (telkens eerst laten drogen)
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

#200
Ook het gebouw aan de perronzijde begint stilaan vorm te krijgen
Eveneens basis kleur en eerste "wash" voor het voegwerk.
Die lichtere plek is niet verkeerd ingekleurd, maar gewoon de weerkaatsing van het buitenlicht op de nogal glanzende snijmat.

Met vriendelijke groeten
Peter

gardevil

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

755philippe

Peter,
Bedankt voor den tip. Die Agepon ga ik morgen halen.
Mvg

755philippe

Michiel

Wat is eigenlijk het voordeel van agepon tov vb afwasmiddel?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

gardevil

agepon is neutraal en bevat geen kleur/geurstoffen of andere stoffen die men in een afwasmiddel verwerkt.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

SuSke

neutrale zeep met andere woorden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Dus, afwasmiddel werkt identiek als agepon, maar met extra geur en kleur? Waarom nog agepon kopen, dan?  ;D

Zonder gekheid, zelfs met een klein drupje afwasmiddel gaat verf snel schuimen, wat bij kwasten of spuiten niet echt wenselijk is. Heeft agepon dat ook?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Zoals al aangegeven, Agepon is volkomen neutraal. Wordt gebruikt om de oppervlaktespanning van het water te neutraliseren bij de ontwikkeling van foto's.
Ik gebruik dat al vele jaren. Mijn busje Agepon zal ik ongeveer een jaar of twintig in huis hebben want je hebt er telkens maar een klein drupje van nodig.
En.. verf schuimt niet met Agepon
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Het oppervlaktespanningsverhaal ken ik, vandaar afwasmiddel.

Citaat van: Peter op 03 maart 2017, 09:17:00 AMEn.. verf schuimt niet met Agepon
En...dat is rede genoeg opdat ik ook een flesje agepon ga aanschffen. Ik was het schuimen zat!  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterC

In het verleden ben ik ook nog op zoek gegaan naar Agepon maar ik heb me toen laten wijsmaken dat dat niet meer verkrijgbaar is.  Er zijn wel alternatieven te vinden op websites voor foto-ontwikkeling.
Groetjes, Peter