Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Een modelspoorwinkel (tje) ??

Gestart door Peter, 04 augustus 2015, 10:07:18 AM

Peter

beeindigd
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Als je dat ziet zou je niet zeggen dat de modelspoorbranche een teruglopende zaak is.

SuSke

Ze zijn dan ook op tijd op de kar van het "internet-shoppen" gesprongen.
Iets wat je van de meeste van onze winkels niet kan zeggen, sommigen hebben zelfs amper een webstek die op orde gehouden wordt of zelfs maar amper bruikbaar en anderen hebben dan van alles 1 stuk in stock :(

Bovendien heeft hij met zijn 3 vestigingen waarschijnlijk wel een ander afname quota bij de leveranciers dan "kleinere" winkels. Zo maak je het cirkeltje rond.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loebaske

Daar heb je wel een punt Frans, als je op de site's gaat van onze winkels staat die nog altijd zoals maanden geleden, is dan ook geen reden om nieuws te vernemen of iets nieuw aan te kopen pfffff

factageklerk

En de manier hoe ze met hun producten omgaan met veel zorg , met de fluwelen handschoen, ter plaatse het model mogen testen.
 

centauri167

Nu niet specifiek over deze winkel maar meer algemeen, Duitse modelbouwwinkels zijn gewoon een plezier om te vertoeven. Die ademen gewoon de juiste sfeer die men hier al lang kwijt is. Daar staan nog diorama's, testbanen en er rijden nog treinen rond.
Dat in combinatie met goede websites en degelijke prijzen zullen er voor zorgen dat er voor hun wel een toekomst weggelegd is.

Als men dan vergelijkt met onze winkels, zowel fysiek als online is dat om te huilen ...

Peter

#6
geanuleerd
Met vriendelijke groeten
Peter

centauri167

Klopt Peter, maar ik had het ook over de sfeer in Duiste modelbouwwinkels. Heb er nu toch al verschillende bezocht en die verschillen toch enorm met de winkels hier die koel en afstandelijk overkomen. Heb het hier trouwens niet over de vriendelijkheid van de uitbaters, die trouwens in Duitsland ook top is met vaak personen die onze taal best machtig zijn, maar over de winkel zelf.
In hoeveel modelbouwwinkels hier vind je nog een rijdende trein op een diorama ?? Vroeger had je dit in elke speelgoedwinkel ...

dani

Citaat van: Klaas Zondervan op 04 augustus 2015, 10:24:42 AM
Als je dat ziet zou je niet zeggen dat de modelspoorbranche een teruglopende zaak is.
Ik denk dat we die stelling moeten benaderen onder de  vergelijking   kwaliteit/kwantiteit of onder    prijs/winst/omzet.

Het zou inderdaad wel kunnen dat "de branche" als dusdanig minder  populair is, maar de conecntratie van uitgaven in dergelijke "grote" webshops maakt het voor die gasten toch nog lucratief.    Het zijn alweer "de kleintjes"  die er onderuit gaan...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

centauri167

Klopt Dani, de totale omzet in die branche zal de laatste jaren wel zeer sterk zijn afgenomen. Zo verkopen ze amper nog treinen in speelgoedwinkels en zijn er veel kleinere winkels verdwenen, de overgeblevenen die het goed aanpak profiteren dan juist weer van het feit dat het zo'n niche markt is geworden.

Persoonlijk vermoed ik wel dat er in ons land nog verschillende winkels gaan sneuvelen. Ik zie persoonlijk meer heil in het overleven van kleinere lokale producenten zoals een B-models of "den David" dan in de fysieke winkels zelf, voornamelijk van de concurrentie van grotere buitenlandse winkels met webshops waar je onze Belgische treintjes ook zonder probleem kan kopen.

Havoc

Er is een verschil tussen omzet en winst. Er wordt inderdaad in speelgoedwinkels minder en minder (of geen) modelbouw meer aangeboden, maar al eens gezien hoe de prijzen van modellen eruit zien en hoe die aangeboden worden? Dit heeft niets met speelgoed meer te maken maar meer met verzamelen en exclusiviteit. Het is een nichemarkt geworden en dit zijn de gevolgen.

Maar ik denk dat mentaliteit van de belgische winkels er toch ook voor iets tussenzit. Mijn ervaringen de laatste jaren zijn zo slecht dat ik zelfs de moeite niet meer doe om hier iets te zoeken. Alhoewel met PostNL die er overal tussenzit dit misschien zal moeten veranderen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rangeerduivel

Ik herrinner mij de tijd van Lima en consoorten,
toen werd de modeltrein in alle supermarkten zoals bvb GB en dergelijke verkocht
Ook speelgoedwinkels zoals Christiaansen(nu Bart Smit) boden treinset's aan,
Voor de meer "professionele" dingen zoals Marklin,Fleischmann ed,waren er trouwens de modeltreinwinkels,

Nu vindt men enkel nog een klein assortiment van Mehano,bestaande uit startset's,sporen en wissels apart, bij Droomland(groep Colruit)
Van enige kennis van zaken moet men hier op het personeel(lees rekkenvullers) niet rekenen
;)

Havoc

Verschil was dat die zaken die in GB en consoorten werden aangeboden goedkoop genoeg waren om af en toe eens iets af te luizen bij de ouders bij een bezoekje aan zo'n winkel. Zo begon het, beetje bij beetje. Maar die optie is er nu niet meer. En in die winkels moest je ook niet veel vragen, Christiaansens enkel als ze een aparte toog modelbouw hadden.

Maar het is met andere modelbouw niet beter gesteld hoor. Enkele jaren geleden is de dichtsbijzijnde modelbouwwinkel gesloten. Treinen deed hij al een tijdje niet meer, bleef vooral RC materiaal. Maar die is gestopt omdat er enkel nog dozen gekocht werden. Gingen ze een weekendje "spelen" en dan brachten ze de brokken bij hem binnen "om te herstellen". Zelf een gloeiplug of banden vervangen was teveel. Man zag dat niet meer zitten en heeft de boel maar dichtgedaan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

59erke

Ik merk het hier ook al langer, dat er niets anders meer opzit dan online aan te kopen in het buitenland.
Vroeger woonde ik in Antwerpen, daar had je 2 echt heel goede winkels. Voor iets klein kon je nog terecht bij Christiaenssens.

Enige jaren geleden verhuisd naar het Gentse, ook een 3tal winkels in de omgeving.
Nu heeft de laatste aangekondigd er ook mee op te houden.

Heb dan op een dag eens besloten naar Antwerpen te rijden en ik was geschrokken van het aanbod in de winkel.
Zo goed als niks. Waar vroeger 3/4 van de winkel modelspoor was is dit nu al gekrompen tot een ruimte van 2m².

Bestellen kan altijd hoor ik dan, maar voor de prijs van het uit het buitenland te verzenden kan ik niet meer heen en terug naar Antwerpen.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Rangeerduivel

Halverwege tussen Gent en Antwerpen kan je meestal wel aan je trekken komen hoor Koen,
Ik ben vrijdag bij Tufken geweest en het aanbod is daar wel redelijk ruim,
mij daar zelfs laten verleiden aan dit;

http://www.modellbahn-fokus.de/article_data/images/1/161517_b.jpg

En dan mezelf buitengeschopt voordat het weer uit de hand liep! ;D ;D

;)