elektriciteitsvraag: 3 fasen, 2 fasen, ster, delta, nulleiding en ander fraais.

Gestart door Havoc, 09 juni 2015, 17:47:58 PM

MickeyMouse

Ja, hier ook 3x240, gewoon er voor zorgen dat iedere fase een beetje gelijk belast wordt....

Havoc

Bedankt voor jullie gedacht hierover. Geen paniek, ik ga het laten doen. Vooral omdat het anders op een meerdaags geklungel uitdraait omdat je altijd wel het een of ander vergeten bent of omdat je niet met het "juiste" materiaal werkt en dus het jezelf moeilijk maakt.

Maar ben er nu toch wel zeker van dat die uitleg weinig steek houdt. Ga wel enkele kringen die nu in parallel staan elk apart laten zetten. Kan er wel inkomen dat dit systeem nu niet meer in gebruik is en dus misschien niet door iedereen gezien.

Er is wel een "aarding". Een blanke koperdraad die tot aan de meterkast teruggaat. Die is daar aan een soort galvabuis die in de vloer zit vastgemaakt.

Enig lichtpunt, ik moet nu wel echt "werken" want achter de pc tijd verprutsen gaat nu niet meer.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

itchy

Citaat van: Stieven76 op 09 juni 2015, 21:40:05 PM
Hier ook nog gewoon 3 x 240V. Komt nog best veel voor denk ik.
Yep, bij mij ook 3x240V. Zonder N. De 3 fasen plus N wordt hier in Brussel (maar misschien ook elders?) 'tetraphasé' genoemd (= 'vierfazig'). Natuurlijk complete onzin, er zijn geen vier fasen, maar men bedoelt hiermee dat de hoofdschakelaar een vierpolige onderbreking geeft.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Klaas Zondervan

Citaat van: Snobby Crash op 09 juni 2015, 18:54:28 PM
De nulleider is verbonden met het sterpunt in de centrale.
Zover gaat dat niet terug. De nul gaat naar het sterpunt van de wijktransfo.

Citaat van: dani op 09 juni 2015, 20:07:40 PM
Tussen een fase en de aarding meet je meestal 110 volt !
In België zijn ook nog netten 3x230V waarbij een van de fasen aan aarde ligt. Dan meet je tussen die ene fase en aarde 0 volt, en bij de andere fasen 230V t.o.v. aarde.

dani

Citaat van: Klaas Zondervan op 10 juni 2015, 09:25:06 AM
In België zijn ook nog netten 3x230V waarbij een van de fasen aan aarde ligt. Dan meet je tussen die ene fase en aarde 0 volt, en bij de andere fasen 230V t.o.v. aarde.
Dat is misschien mogelijk, maar lijkt me toch vrij raar...  wat meet je dan tussen de 2 fasen onderling ? ook 220V ?
Dat zou betekenen dat je  geen verliesstroomschakelaar kan inzetten bij een dergelijke installatie, en je dus eigenlijk ook helemaal geen aarding hebt ?    Ben je zeker dat je niet het eerder beschreven 2x220 + N  bedoelt, Klaas ?   Maar dan heb je inderdaad 380 V tussen de 2 fasen.   

Enfin, ik zeg absoluut niet dat je liegt  (ga aub niet in defense mode dat is niet nodig), ik zeg alleen maar dat ik het raar vind.  Maar ik sluit het zeker niet uit, want wat de Oude Belgen allemaal uitsteken en gedaan hebben met "den ellentriek", dat grenst soms aan het ongelooflijke.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Dani, waarom zou je geen verliestroomschakelaar kunnen inzetten? Die dingen reageren op een verschil tussen de heen- en teruggaande stroom. Dat heeft met aarding niet veel te maken. En zelfs al zou je een verbinding maken tussen de geaarde fase en aarde, dan zal de verliesstroomschakelaar nog steeds uitschakelen.
Verder moet je bedenken dat zulke netten die op één hoek van de driehoek geaard zijn dateren van de tijd dat we van differentieelschakelaars nog nooit gehoord hadden. Je kan het wel raar vinden, maar uit een forum over elektro(nica) weet ik dat zulke netten nog bestaan. Zullen vanzelf verdwijnen, want tegenwoordig is een net 230/400V de Europese standaard.

dani

ziezo, heldere uitleg.  Waarvoor dank !

en dat ze ooit zullen verdwijnen is zo goed als zeker, maar aan "ons" tempo, zal 't nog even kunnen duren.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Dat van die verliesstroomschakelaar klopt als een bus, wel zij opgemerkt dat uw toestellen dan toch aan een aarding moeten liggen want anders is er geen "verlies", tenzij via de natte voeten van degene die de kapotte wasmachine aanraakt. En dan is het nog zaak op welke waarde uw schakelaar uitschakelt; ook daar zijn normen voor.
Het omschakelen op een enkelfasig net 380+N is in die zin lastig omdat er zeker geen enkel toestel nog op 110v mag aangesloten zijn.
Verder is het vrij eenvoudig als je "gewoon" 2x220 volt hebt, je merkt het dan niet eens als de leverancier 380+n moest aanbieden.
Tenzij aan de geur van doorslaande leidingen en schakelaars in dat gebouw met nog bedrading van de jaren 1930. De spanning ten opzichte van de "grond" is nu immers 220 volt en geen 120.
Sorry voor de oude waarden, maar ik ben nog van den ouden tijd. 380 is nu al 400 blijkbaar.

Havoc

Verliesstroomschakelaars hebben inderdaad geen aarding nodig om te werken. Je hoeft zelfs in je hele huis geen aarding te hebben omdat ze zouden werken.

Geen aarding is eigenlijk geen probleem. Je moet eens nakijken hoe weinig toestellen er nog een aarding hebben. De meesten zijn toestellen waar ook water aan te pas komt. En daar is het meestal een middel om de differentieel aan te spreken dan wat anders.

Zelf ben ik geen voorstander van aarding in een woning. De meesten denken dat dit een wondermiddel is dat je altijd gaat redden. Maar de meeste ongelukken gebeuren juist omdat de aarding niet doet wat ze zou moeten doen. Dit samen met roekeloos gedrag want "de differentieel zal wel ingrijpen als er iets gebeurt". Overal dubbel geïsoleerd is de beste oplossing. In de industrie is de situatie anders.

Die netten met 1 fase geaard hebben nog een ander "voordeel" (voor de maatschappij): je kan ze voeden met een transfo met maar 2 windingen ipv 3.

Dat dit nog jaren zal duren is een feit, dat zijn geen kleine werken om iets te vervangen dat perfect werkt. En koper is niet goedkoop.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Een aardleider is wel VERPLICHT. Alle toestellen van lichtgarnituren tot zelfs uw radiatoren en uw badkuip moeten geaard zijn.
En als je geen aardleiding hebt en geen lekstroomschakelaar: uw hele huis is "aarde"; dus dat met die natte voeten is dan uw doodvonnis.

Klaas Zondervan

Citaat van: Huugooke op 10 juni 2015, 13:58:00 PM
Alle toestellen van lichtgarnituren tot zelfs uw radiatoren en uw badkuip moeten geaard zijn.
Bij radiatoren en badkuipen is dat zo. Maar bij lichtgarnituren niet.
Voor elektrische apparaten bestaan verschillende veiligheidsklassen. Klasse 0 zijn apparaten met enkelvoudige isolatie, die desondanks niet geaard hoeven zijn. Voorbeeld is een schemerlamp. Daar zit een stekker zonder aarde aan, maar mag alleen in droge ruimtes gebruikt wordne, zoals woonkamers en slaapkamers.
Klasse I zijn apparaten met een aardaansluiting. die moeten geaard worden gebruikt. B.v wasmachines, waterkokers en strijkijzers.
Klasse II zijn dubbelgeïsoleerde apparaten. Hebben een stekker zonder aardaansluiting en mogen niet geaard worden. Voorbeelden: handboormachines en treintrafo's.

Huugooke

Citaat van: Klaas Zondervan op 10 juni 2015, 14:08:27 PM
Citaat van: Huugooke op 10 juni 2015, 13:58:00 PM
Alle toestellen van lichtgarnituren tot zelfs uw radiatoren en uw badkuip moeten geaard zijn.
Bij radiatoren en badkuipen is dat zo. Maar bij lichtgarnituren niet.
Voor elektrische apparaten bestaan verschillende veiligheidsklassen. Klasse 0 zijn apparaten met enkelvoudige isolatie, die desondanks niet geaard hoeven zijn. Voorbeeld is een schemerlamp. Daar zit een stekker zonder aarde aan, maar mag alleen in droge ruimtes gebruikt wordne, zoals woonkamers en slaapkamers.
Klasse I zijn apparaten met een aardaansluiting. die moeten geaard worden gebruikt. B.v wasmachines, waterkokers en strijkijzers.
Klasse II zijn dubbelgeïsoleerde apparaten. Hebben een stekker zonder aardaansluiting en mogen niet geaard worden. Voorbeelden: handboormachines en treintrafo's.
Om kort te gaan is het logisch dat indien uw luchter een aardaansluiting heeft, deze ook moet gebruikt worden, en anders niet.
Bij alle lichtpunten moet een aardleider voorzien zijn. Stopcontacten hebben alle een aardingspin, maar als uw apparaat er geen heeft is dat dus niet gebruikt. Allemaal vanzelfsprekend. Gelukkig bestaat er een keuringsinstelling die de veiligheid moet garanderen. Hoe sommige toestellen aan een goedkeuring geraken is me ook een raadsel, zoals metalen ventilatoren met enkel geïsoleerd snoer.
Het viel me aan de overkant van de grote plas trouwens op hoe onveilig die stekkers e.d. overkomen in vergelijking met de onze; maar daar heeft men natuurlijk 117 volt.

Rangeerduivel

Met het weinig dat ik er van ken weet ik toch dat hier bij ons aan iedere luchter of lichtverspreider een aardingsdraad is...

;)

Havoc

Dat is juist wat er verkeerd is. Hier is in het hele huis is geen enkel stopcontact met aarding. En er zijn er waarschijnlijk een hele hoop waar men denk dat er aarding is maar waar die niet of slecht is aangesloten. Moest men alle toestellen verplicht klasse II maken, dan kan je ze overal veilig gebruiken. Veel eenvoudiger, veel duidelijker en veel begrijpelijker. En dat gaat ook voor wasmachines. Nu zou ik dus mijn plastieken badkuip moeten aarden (ja, mijn broer heeft daar ooit een opmerking voor gekregen en moeten aarden). Waar is de logica?

Dat met die lusters is bvb een gevolg van de groene maffia. Je kan perfect veilige lichtpunten maken voor in de badkamer als je SELV gebruikt, met bvb een goeie dikke transfo naar 12V en leds/halogeen. Maar we moeten allemaal schakelende voedingen gebruiken want die zijn zuiniger. Alleen isoleren die niet en hangt de uitgang dus aan het net. Dus allemaal aarding etc. Gevolg: onveiliger, onbetrouwbaarder en duurder.

Men heeft in de US misschien maar 110V, maar dat is even dodelijk als 230V en de stromen zijn wel het dubbele voor hetzelfde vermogen. Dus zouden hun stekkers en draden een behoorlijk stuk dikker moeten zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Daar je tegenwoordig enkel nog stopcontacten met aardingspin kan krijgen kan het voorkomen dat ergens een stopcontact staat dat onlangs vervangen is, en geen aardaansluiting heeft!
Dat schakelende voedingen niet isoleren moet ik tegenspreken, kijk maar naar de voeding van je laptop of GSM.
Die plastieken badkuip wordt gevuld met water, een uitstekende geleider!
Zoals ik al zei, tenzij je je woning op een dikke rubberen plaat bouwt, geen water- of gasaansluiting hebt en het nooit regent daar waar je woont, zal je altijd met moeder aarde verbonden zijn  ;D.
Wat de elektrische bedrading over de plas betreft; die wirwar van luchtlijnen doet al mijn haren ten berge rijzen. Dat het stroomverbruik verdubbelt t.o.v onze 220 klopt ook, maar ze hebben 60Hz en dat scheelt weer wat voor de inductieve verbruikers. Bij deze spanning kan de contactafstand ook kleiner zijn. Ik was even de plaatselijke doe het zelf binnengestapt om een juiste stekker aan het snoer van mijn mijn lader te zetten.. ik heb het maar zo gelaten, de constructie van die dingen zou ik zelfs voor 12 volt niet vertrouwen.