Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

ESU loksound V4.0 - ECOS

Gestart door beginner, 04 mei 2015, 10:29:29 AM

beginner


Ik bezit en gebruik al enige tijd het mobielstation 2 van Márklin. Nu hen ik mij vorige week een ECOS 50200 aangeschaft. Na veel uitzoeken krijg ik hem aardig onder controle. Alleen kom ik nu tot iets vreemds.
Ik heb de Atritec DE1 met loksound V4.0. tot op gisteren rijdend gehad. Door mijn gerommel met de ECOS heb ik vast iets fout gedaan. Maar wat? Mijn andere Loks (M4) werken nog prima. Alleen de loksound V4.0 geeft niet door dat de motor moet draaien. Alle overige functies werken wel. Heb ik soms ergens een CV uitgeschakeld? CV 8 heb ik reeds op 8 gezet (reset) Profiel is Motorola. Adres van de loc is 3. Ook al een reset gedaan(terug naar fabrieksinstellingen) met mobielstation 2. Het wederom aanmelden op hoofd- en/of programeerspoor helpt niet. Voor de goede orde; hij heeft onder het beheer van de ECOS dus goed gereden.
Ook via het mobiele station rijd hij nu niet.
Beetje warrig verhaal misschien.
Zou iemand enig idee hebben wat er fout is gegaan?
Alvast bedankt voor het meedenken.

anne w

Beste Rob,

Ik ben geen Ecos gebruiker, er van uit gaande dat de DE1 niet op MFX/M4 rijdt klinkt het alsof je in de Ecos of in de decoder  DCC en/of Motorola hebt uitgeschakeld

Ongetwijfeld zal een kenner mijn mening "goed- of afkeuren".

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

ceuleer

Hé Rob,
ik denk dat het probleem zit in het zelf aanmelden van de decoder.
Ik heb deze functie uitgeschakeld, wanneer de loc in de bibliotheek staat kan je hem toch gewoon selecteren wanneer je hem wil laten rijden, dus het aanmelden wanneer hij op het spoor wordt gezet heb je dan niet meer nodig.
Let ook op dat de ecos voor elke loc een ander adres nodig heeft, dus 2 locomotieven met hetzelfde adres om in meer-traktie te rijden werkt niet.
Staan er per toeval geen 2 loco's met hetzelfde adres in de bibliotheek ?

beginner

Gunter,
Er staan geen meerde loc's op een adres.
Wat bedoel je eigenlijk met de bibliotheek? De database in de ECOS geeft alleen maar Marklinloc's aan.
Dit heeft toch niet te maken met de USU locsound?
Of haal ik nu alles door elkaar.

Rob

ceuleer

Als je op de toets met de afbeelding van een loc, onder de rijregelaar, drukt kom je in de bibliotheek met al uw opgeslagen loco's.
Hier staan ze gesorteerd op naam of op adres, als je op het icoon met nummers drukt staan ze gesorteerd volgens adres. Zo kan je zien welke loc bv. Adres 3 heeft.
Kijk zo of uw loc er tussen staat.
Wanneer je hem aanklikt komt hij naast de rijregelaar te staan.
Nu kan je hem bedienen, en in de snelheidsmeter staat welke rijstappen er ingesteld zijn, DCC 14, 28, 128, of M27 of M28 voor motorola.
Dit kan dus verkeerd staan, en dan rijdt de loc niet.

beginner

Helaas. Alles geprobeerd, maar krijg het niet voor elkaar. Kan ook geen verschillen of fouten ontdekken.
Zelfs alle loc's verwijderd van de ECOS en de loc met ESU loksound ( is de enige ESU loksound die ik heb de rest is Marklin) als eerste weer aangemeld. Niets. Alles werk, incl. de rijregelaar maar motor loopt niet.
Weet iemand misschien wat voor soort motor er in de DE1 van Artitec ingebouwd is? Misschien kan ik daar nog iets meer. Hoeveel rijstappen, DCC, Motorola ed. Jullie zien, ik weet nog niet veel, maar van dit forum heb ik al heel wat geleerd.

PietB

Rob,
als je de DE1 op het programmeerspoor zet kun je dan met de ECOS de cv's uitlezen?

Het protocol MM of DCC maakt niet zo veel uit, want de Lopi4.0 is een multiprotocol decoder.

grt Piet.

ceuleer

Rob,
Schakel M4 eens uit op de centrale, op pagina 70 in de NL handleiding vind je terug welk scherm je moet zijn.
Dan melden de decoders zichzelf niet aan, en dan geef je het adres en de functies zelf in op de ecos, motorola en dcc moet aangevinkt zijn.

beginner

Piet,

De DE1 word inderdaad niet uitgelezen op de ECOS. Zodra ik de loc op het programmeerspoor zet om zich aan te melden dan staat er binnen 30 seconden DCC-OK. Maar nogmaals alle finfries werken wel.

Gunter,
Deze heb ik inderaad nog niet gehad. Ik zal M4 uitzetten en de DE1 zich laten aanmelden. Kijk wat er gebeurd.

We gaan door. dank jullie wel!!

ceuleer

#9
Hé Rob,
werk de DE1 nog op de mobielstation 2 ?
Is er niets mis met de stroomdraad naar de motor ?
ivm het uitschakelen van M4, de loc gaat zichzelf niet meer kunnen aanmelden, op het beeld van instellingen, tabblad 1 klik je op het icoon met de rail, hier kan je het protocol aanpassen.
Ik heb eens een conflict gehad met een digitale kraan van roco, die werkt alleen als het motorola protocol uitgevinkt is.
En toch heb ik bepaalde decoders in locomotieven die aangestuurd worden via de motorola instelling op de rijregelaar.
Bij mij is dus DCC en M4 aangevinkt, motorola en selectrix is uitgevinkt.
Het standaardprotocol staat op DCC 128.
Wanneer je nu op het instellingen icoon op het scherm onder de rijregelaar klikt, dan kan je loc wijzigen aanklikken, hier kies je dan met welke DCC of motorola instelling je de loc wil laten rijden. Misschien staat hij hier verkeerd, dus gewoon even verzetten en testen. Voor DCC heb je tot 128 stappen, voor motorola maximum 28, dit wil zeggen, dat uw snelheid op de rijregelaar van 0 tot maximum in 128 stapjes regelbaar is, met 28 heb je dus maar 28 verschillende snelheden.
Ook zijn het aantal functies met motorola protocol beperkt, ik weet niet juist hoeveel, ik denk 8, maar met DCC kan je tot 28 functies gaan.
Dus als de DE1 nog rijdt op de andere centrale, dan is er niks mis met de stroomafname, probeer eens die instellingen zoals ze bij mij staan, lukt het niet, dan proberen we nog eens iets anders.
En aanmelden via M4 heb je eigenlijk thuis ook niet nodig voor uw eigen loco's, ze staan toch opgeslagen in uw bibliotheek.
Als een vriend een loc meebrengt met een M4 decoder, dan meld die zichzelf aan en kan je snel rijden zonder alles zelf te moeten instellen, dus voor deze instelling kies je zelf.

grz,
Gunter

PietB

Citaat van: beginner op 06 mei 2015, 08:51:59 AM
De DE1 word inderdaad niet uitgelezen op de ECOS. Zodra ik de loc op het programmeerspoor zet om zich aan te melden dan staat er binnen 30 seconden DCC-OK. Maar nogmaals alle finfries werken wel.
Rob, ik heb net mijn DE1 van een andere decoder/licht print voorzien.
En ben er achter gekomen dat de bedrading van de print naar de motor, zeer fragiel is.
Om niet te zeggen gammel!
Dit was voor mij de zoveelste teleurstelling in dit product van Artitec.
Ik moet er meteen bijzeggen dat de service van Artitec zéér goed is, want een mailtje met je probleem en er is binnen een a twee dagen een oplossing.

Maar zoals Gunther schrijft open het model en verwijder het interieur van de onderplaat.
Er komt dan een klein vierkant printje te voorschijn met draden naar de sleper en wielen, draden naar de speaker en naar de motor.
Het zal me niet verbazen als er één los is.

Ik las dat je een CV8 reset hebt gedaan, heb je nog wel geluid?

grt Piet.

bellejt

tussenschotje : bij een reset van een sounddecoder loso v X  worden enkel de gewone parameters (CV's) teruggezet naar fabrieksinstellingen.De sound blijft zoals hij er in zat.

beginner

Piet,

Ik heb inderdaad een reset gedaan op CV 8. Alle functies zijn nog aanwezig. Ik ga hem nu op jullie aller advies open maken en de bedrading bekijken.
Het uitzetten van M4 werkt ook niet. Maar de rijstappen kan ik alleen maar verzetten naar DCC 14, 28 of 128 railCom. Heeft dat er misschien ook iets mee te maken?

ceuleer

#13
Normaal moet je DCC 128 kunnen kiezen.
Railcom heb je nodig als je met bezetmelders werkt op de baan, als je dit niet gebruikt kan je dat ook uitvinken op het tabblad waar je M4 aan of uitvinkt.
Als het niet werkt na het uitvinken, dan zal het probleem wel een slecht gesoldeerd draadje zijn.

beginner

Voor het eerst in mijn leven heb ik een loc opengemaakt. Was even spannend maar het is gegaan en hij is ook weer dicht.
Met een loep heb ik alle contacten bekeken en alles zit mooi vast gesoldeerd.
Morgen zal ik raicom uitzetten.
Nogmaals bedankt dat jullie zo met mij mee willen denken.