Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.

Gestart door eve, 03 mei 2015, 09:17:52 AM

eve

#30
Eric,

Ik heb alleen de functie-mapping voor de verlichting gedaan. Alle testritten zijn met zuivere DC verricht.
De eigenaar zal de motor-CV's aanpassen volgens zijn smaak en wensen.

Erik

Binco

Citaat van: eve op 15 mei 2015, 16:38:54 PM
...
Dat kon ik niet zeggen van het rijgedrag. In de richting van Lz1 was het goed, zonder meer. In de richting van Lz2 gewoonweg slecht : stampen, rollen en slingeren.
...

Ik merkte dit ook reeds bij mijn exemplaar ..
Ik denk echter niet dat die 2 schroefjes een oplossing gaan zijn omdat ik de as ook niet pendelend heb gemaakt.

Maar als ik het goed heb, zit het probleem in de stroomafname van die 3de as die cruciaal wordt bij het rijden in richting Lz2?

eve

Stephen,

Het "bokkig" rijden en de stroomafname staan volledig los van mekaar.
Als ik het pendelen van de as door de schroefjes naar nul herleid blijft het onbeschaafd rijgedrag.
Wij besloten dus dat het in sommige machientjes gebakken zit vanuit de fabriek.
Ten bewijze de vele positieve reacties hier op dit forum van bezitters van een perfect lopend exemplaar.

Erik

Binco

Erik,

Dat zou natuurlijk wel jammer zijn.  :-\
Zou het de moeite zijn om het te gaan zoeken in het mechanische gedeelte?
Ik denk dan aan een braampje op een tandwiel, of een misvorming, of ...

Het moet toch ergens aan liggen dat sommige er last van hebben en andere niet?  ::)

eve

Stephen,

Ik heb werkelijk alles afgezocht en niets gevonden. Zelfs braampjes tussen tandwielen is een ons bekend fenomeen van andere merken, maar het komt zelden voor.
Ik vermoed dat het eerder ligt aan het meenemen van de laatste as door de koppelstangen.

Erik

Binco

Citaat van: eve op 03 juni 2015, 09:47:02 AM
Stephen,

...
Ik vermoed dat het eerder ligt aan het meenemen van de laatste as door de koppelstangen.

Erik

En daar is natuurlijk weinig aan te doen.  :-\
Als ik iets zou vinden dan laat ik het weten, maar ik heb er zelf niet te veel hoop in ..

Stephen

Klaas Zondervan

Het kan ook zitten in de motoras. Door de reactiekracht op de worm wordt de as bij de ene rijrichting naar de motor toegeduwd, bij de andere rijrichting bij de motor vandaan getrokken. De reactiekracht komt dan op het andere motorlager, en het kan zijn dat de ene wat stroever loopt dan de ander.

Binco

@Klaas,

Ik merkte daar inderdaad wel een verschil op. Hoe los je dit het best op? De speling in de richting van de as verhinderen? Of hem langdurig laten rijden in de richting waar het wat stroef loopt? Of ...?

Klaas Zondervan

Allebei de opties zijn het proberen waard. Verder is het een zaak van onderzoeken waarom het aan de ene kant stroever loopt. Ontbreekt er misschien een vulringetje? Of lopen de koolborstels niet lekker als de as een bepaalde kant op schuift?

Peter

Dat bokkig rijden was een regelmatig voorkomend probleem bij de modellen van DJH- Jocadis die ik gebouwd heb. De oorzaak was stevast de kartering van de wielen. Er moet er maar 1 bij zijn dat een haartje verschilt en je hebt dat probleem.
Daarom is goed naar de uitlijning kijken en of de gaatjes in de drijfstangen overal evenveel speling hebben.
Met vriendelijke groeten
Peter

Binco

@ Peter
Interessante denkpiste, al denk ik niet dat het probleem daar ligt aangezien het maar in 1 richting is!

Heb zonet de kap eraf gedaan en eens gekeken of ik niets verdachts zie.
En zeg dat wel! In de 'goede' richting zie je het vliegwiel enkel een rotatie maken. Bij de 'slechte' richting zie je het vliegwiel naast die rotatie ook nog een wiegende translatie volgens de richting van de as maken. De as (en dus ook de worm) gaat heel de tijd naar voor en achter, wat dus ook te merken is aan het bokkig rijden. Ik zal eens proberen die speling weg te nemen, en wel zodanig dat de as steeds in de positie staat zoals hij staat bij het rijden in de 'goede' richting.

loco

Het zou wel eens kunnen dat Peter toch gelijk heeft. Indien je de drijfstangen gemakkelijk kunt demonteren loont het de moeite om dit te doen en te kijken of het probleem zich dan nog stelt. Een klein braampje in de openingen van de drijfstangen is voldoende om een schokkend gedrag in één enkele richting te krijgen. Door het uitruimen van de gaatjes in de drijfstangen kreeg ik vroeger bij modellen van Jocadis vaak het probleem weggewerkt.

Herwig

Aan heren techneuten, DJH-Jocadis-kit monteurs en anderen:

laat uw onderzoeksresultaten spoedig kennen aan de Piko-invoerder (*), kunnen die er verder mee ... .

Als er ooit een 6-cijferige tijdperkIII-versie zou komen, rijdt die misschien zoals het hoort ... .

(*) en een factuurtje aan hen opmaken, me dunkt.

Rangeerduivel

Citaat van: Herwig op 03 juni 2015, 13:13:27 PM
(*) en een factuurtje aan hen opmaken, me dunkt.

Hierin moet ik Herwig (helaas) bijtreden,

Maar ik denk dat ze het ginder wel al weten hoor Herwig, ::)

Blijkbaar kan Piko het zich ook ongestraft veroorloven een model uit te brengen met tal van mankementen.
Men maakt hier blijkbaar (mis?)gebruik van het feit dat er een gat in de markt was,en de hobbyisten blijven hem toch maar kopen... ::)

;)


Peter

Rudy
Niet enkel bij sommige Piko modellen.
Zowel Märklin als zelfs het niet goedkope Brawa overkomt dit.

Ik heb mijn Brawa Gravita reservatie  (net als zoveel andere modelspoorders) laten annuleren.
Reden: ze krijgen de digitale versie maar niet in orde. Problemen met verlichting, ventilators, koppeling zelfs de sound.
Bij de analoge versie branden zowel de front als de schijnwerpers tegelijkertijd. is er geen vering in de koppeling (zoals bij de 77 van Mehano) enz.
Tot overmaat van ramp zou het bij het ESU model al niet veel beter zijn.
Dus gooi geen modder naar Piko...het overkomt de anderen ook.
Kwestie is....wat doen die merken er aan, en geven ze voldoende service bij klachten?
Met vriendelijke groeten
Peter