Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Supering - verbeteren van bestaande modellen => Topic gestart door: eve op 03 mei 2015, 09:17:52 AM

Titel: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: eve op 03 mei 2015, 09:17:52 AM
PIKO 8217 INLEIDING

Het schattige lokje is sedert enkele dagen bij mij. En vooraf : het heeft nog geen centimeter gereden !
Dat bij gebrek aan een testbaan en een decoder. De testbaan komt eraan, de decoder is besteld.

De constructie ziet er zeer goed uitgevoerd uit : solide techniek. Het lijkt alweer een goede PIKO.
Voorbeeldig : de kabelaansluitingen op de print zijn voorzien van tekst.

Minder voorbeeldig is de bijgevoegde handleiding. Geen verwijzing naar het "inlopen" van de motor-aandrijving, de smering, en vooral de werking van de verlichting in de digitale versie. Dat laatste heeft op dit forum al een een hoop opmerkingen ten gevolge gehad in de zin van "het werkt niet".  Maar daarover meer als de decoder binnen is.

Een stuk vlakke testbaan is geen bedrijfsbaan met bvb wissels en  kruispunten, al dan niet gepolariseerd., en in de meeste gevallen met dalen en ruggen. Voor een goede stroomafname heb je een goed contact wiel-rail nodig. De PIKO 82 is voorzien van 3 assen (geen anti-slipbanden) in een star chassis zoals 99 % van alle loks, ook van andere merken, van dit type asindeling. Hier kan je dus niet spreken van een constructiefout. Het is gewoon gebruikelijk, maar niet perfect...

Als eerste heb ik dat "probleem" aangepakt. En ik denk een oplossing te hebben gevonden die met beperkte middelen uitvoerbaar is. De beschrijving van de praktische realisatie daarvan volgt in verdere bijdragen.

Als apéritief toch het volgende beeld, waarbij telkens een kleine schroevendraaier onder een wiel wordt gestoken en waarbij je kan zien dat de andere wielen op de rail blijven.

(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/7217%20bewegende%20assen_zpslxuz3szm.jpg)

Erik
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: jb op 03 mei 2015, 09:27:38 AM
Je hebt een volger...ik ben benieuwd naar jou bevindingen en aanpassingen.
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: loebaske op 03 mei 2015, 09:28:17 AM
Ik volg je Erik, tot nu toe heb ik geen enkel probleem met het Piko locje...
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: eve op 03 mei 2015, 10:42:46 AM
PIKO 8217 driepuntsophanging

Een lok met 2 of meer assen in een star chassis gelagerd balanceert in het slechtste geval op 2 wielen  (één links en één rechts). Voor een goede stroomafname is dat niet bevorderlijk. Als één van die wielen dan nog op een stroomloos stukje rail staat...

Er moeten méér wielen op de rails ! Met een driepuntsophanging heb je met zekerheid 4 wielen op de rails. Het principe is hier getekend :

(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Vering%208217%20Bovenaanzicht%203%20punts_zpslqkss91o.jpg)

De drie punten zijn star. Maar 1 as kan pendelen rond punt A : de zekerheid van stroomafname neemt spectaculair toe. Ik heb het al bij meerdere machines toegepast (oa VT98 Roco) met uitstekende resultaten.

Als pendelende as kiezen we de as zonder tandwiel. Om te kunnen pendelen moeten we de as meer bewegingsvrijheid geven. De as wordt verwijderd. We vijlen het askanaal uit in verticale richting. Dat moet niet veel zijn : 3 tot 5 tienden van een mm is voldoende. Onder de printplaathouder duiden we een punt aan zodat we, als we boren van boven naar onder, in het midden van het askanaal uitkomen. De diameter van het boortje hangt af van de tap die je gaat gebruiken. Ik gebruik een tap voor 2 mm. Het boorgat is 1,6 mm. Dan draad tappen en een messing boutje inschroeven. Met de as terug gemonteerd draaien we het boutje zover in, dat chassis weer mooi horizontaal staat. Langs boven het boutje borgen, afknippen en ontbramen.
Alles bijeen 10 minuten werk.

(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Driepuntdrukpunt%20met%20pijl_zps4wjdhznf.jpg)

Op de afdekplaat onder de assen moet je de nokjes die de as houden ook in de helft afknippen. Foto volgt.

En we gaan nog verder.

Erik
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: ERVIN op 03 mei 2015, 10:48:59 AM
Amaai  ,weer een serieuse operatie precies , Top-dokter aan het werk. ;)
Ik blijf dit met spanning volgen.
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: eve op 03 mei 2015, 10:51:29 AM
Ik publiceer bewust geen foto's meer van de patiënt op de operatietafel om reacties in de zin van "komt dat ooit nog wel goed ? " te vermijden.

;D Erik
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: Stedahult op 03 mei 2015, 10:56:51 AM
Citaat van: eve op 03 mei 2015, 10:51:29 AM
Ik publiceer bewust geen foto's meer van de patiënt op de operatietafel....

Een beetje arts houd daar juist geen rekening mee...

Het volk wil foto's!
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: eve op 03 mei 2015, 11:02:56 AM
Alleen details.

8) Erik
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: loebaske op 03 mei 2015, 11:23:09 AM
We weten onderhand al dat de patiënt het er goed stelt na de behandeling...
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: Michael op 03 mei 2015, 13:08:06 PM
Erik, liever meer foto's van elke stap die je zet, zodat ik als klungel het na kan prutsen.
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: mark7758 op 03 mei 2015, 13:09:02 PM
Je bent geen klungel. Als je al de moeite neemt om het te proberen. 8)
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: Rangeerduivel op 03 mei 2015, 13:38:38 PM
Citaat van: mark7758 op 03 mei 2015, 13:09:02 PM
Je bent geen klungel. Als je al de moeite neemt om het te proberen. 8)

Ik dan weer wel,
ik heb die van mij 'afgesteld',het rangeerwerk wordt nu weer gedaan met de ouwe trouwe dubbele 77.
Toch alle respect voor 'Dokter' Erik! 8) 8)

;)

Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: eve op 04 mei 2015, 10:09:04 AM
PIKO 8217 6 wielen op de rails

Onze Piko heeft nu permanent 4 wielen op de rails maar bezit er in totaal 6. We moeten die dan ook betrekken in de stroomafname.

In zijaanzicht gezien gebeurt nu het volgende :

(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Vering%208217%20Zijaanzicht%203%20assen%20zonder%20vering_zpstxdiag73.jpg)

As A is de pendelende as. Assen B en C zitten star in het chassis. Boven een dal gaat as B zweven, boven een rug zweeft as C.

Als we assen B en C wat bewegingsvrijheid geven naar onder toe, de assen met een veertje op de rails drukken, dan krijgen we het volgende :

(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Vering%208217%20Zijaanzicht%203%20assen_zpsc04ght06.jpg)

Als eerste passen we de afdekplaat aan :

(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Afdekplaat%20aanpassen_zpspfwl2bks.jpg)

Gele pijlen : nokjes korten tot max. 1 mm. Rode pijl : nok afknippen en vlak vijlen. Vooral de nokjes van de pendelende A-as (op de foto meest rechts) mogen slechts enkele tienden mm gekort worden ivm met mogelijke oscillaties.

Nu het chassis aanpassen. Gele pijlen : langs beide zijden van het chassis het bovenste halfrond van de askanalen B en C afvijlen tot vlak tegen het chassis om plaats te maken voor het veertje. Rode pijlen : een kanaaltje van 0,5 mm diep slijpen juist in de helft van de afstand tussen beide askanalen B en C.

(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Chassis%20aanpassen_zps2e6qalbu.jpg)

Van fosforbronsdraad 0,3 mm fabriceren we een veertje in de volgende vorm :

(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Veertje_zps5lxjjtrf.jpg)

Montage van het veertje :

(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Montage%20veertje_zpsramfxfz3.jpg)

Zorg er wel voor dat de benen van het veertje zowat halverwege het askanaal komen te liggen. Dat geeft een slag van ca. 1,25 mm dat de as kan bewegen naar de rail toe als hij gaat zweven. Buig eea bij indien noodzakelijk.

Maak voor het plaatsen van de assen alles zuiver. Nu kun je zien wat het effect is van deze ingrepen in de eerste bijdrage.
Het wachten is op de decoder.

Erik
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: mark7758 op 04 mei 2015, 10:17:09 AM
Decoder is al leverbaar. En bij mij is het andersom.
Decoder is al geplaatst nu nog de rijeigenschappen verbeteren.
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: loebaske op 04 mei 2015, 10:24:34 AM
Een zeer goed voorbeeld van hoe bij 90% van de modelbouwers hun sporen liggen, zeker bij overgang van modulles.
Begin van alle miserie als het niet vlak ligt, dan nog te zwijgen van al de stijgingen en dalingen die veel sporen maken  pffff
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: Dirky op 04 mei 2015, 10:29:08 AM
Veel tips i.v.m. verbeteren van de ophanging voor o.a. beter contact vind je ook hier:

http://www.clag.org.uk/41-0rev.html

Heeft hier wel hoofdzakelijk met "protoFour" te maken maar zit vol praktische ideeen...
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: eve op 04 mei 2015, 10:43:33 AM
Citaat van: Dirky op 04 mei 2015, 10:29:08 AM
Veel tips i.v.m. verbeteren van de ophanging voor o.a. beter contact vind je ook hier:

http://www.clag.org.uk/41-0rev.html

Heeft hier wel hoofdzakelijk met "protoFour" te maken maar zit vol praktische ideeen...

Zeer goede uitstekende link !!!
Met dank,

Erik
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: loco op 04 mei 2015, 11:12:26 AM
Eve, dit is zeer knap uitgelegd en door iedereen uit te voeren.
Bestaat er geen risico op kortsluiting?
Ik zie nu ook de tandwielen bloot liggen op de laatste foto. Ik heb de indruk dat die er droog uitzien. Is het zinvol om hier een beetje vet of olie toe te voegen of mag je het laten zoals het is.
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: eve op 04 mei 2015, 11:22:28 AM
Beste loco,
In afwachting van de aankomst van de decoder schoon ik eea op. Blank gevijld metaal zwart schilderen, een nieuwe veer monteren ed. Voor eindmontage zal ik zeker enige olie/vet toevoegen want idd het ziet er droog uit...

Erik
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: loco op 04 mei 2015, 11:32:10 AM

En bestaat er geen risico op kortsluiting door de zelfgemaakte veer?
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: eve op 04 mei 2015, 11:37:40 AM
Neen. De contactstrippen zijn geïsoleerd tov het chassis en liggen aan aan de binnenkant van de wielen zo ver mogelijk van de as. Het veertje komt niet in de buurt.

Erik
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: pandur op 04 mei 2015, 12:20:40 PM
Erik,
Alle respect voor deze uitvoerige ombouw beschrijving, die je mooi gedocumenteerd hebt met duidelijke figuren en foto's.
Lovenswaardig is tevens dat je dit met iedereen wil delen.
Maar met spanning wachten we op het vervolg en het eindresultaat
Hopelijk kijkt Piko hier even mee
Eric
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: SuSke op 04 mei 2015, 15:34:03 PM
Erik,
Als ik het goed begrijp, maak je van de twee aangedreven assen eigenlijk 1 bogie die pendelt over een centraal punt (je centraal asje in het "veersysteem").
Loop je hierdoor geen risico dat de aandrijvende tandwielen teveel speling krijgen op de assen en dat het hele systeem vastloopt?
Het gaat hem er natuurlijk om te weten hoeveel speling je mag geven en hoeveel je kan geven in dat "balancerende" assenstel.

Verder kom ik dan ook tot het besluit dat je hier ook 2 starre assen hebt, of ga je er steevast van uit dat deze 2 assen in ieder geval ook gaan roteren ten opzichte van de langsas van de loc. Hierdoor zou je dus een loc hebben die geen of slechts beperkte rotatieweerstand meer heeft en dus gaat wiebelen.

Dat wiebelen doet de loc al wanneer zij in haar fabriekstoestand over de sporen rijdt (conform de werkelijkheid)  ;)
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: eve op 04 mei 2015, 16:52:37 PM
Frans,

Het veertje dient enkel om de as die gaat zweven (B of C) op de rails te houden. Afwisselen van de rail-situatie steunt de lok vol op as B of as C. Een pendelen van de lokkast rond de langsas kan niet. De zwevende as B of C kan dan wel weer pendelen in beperkte mate...

Het tandwiel op de aandrijvende assen zit schuin onder een tussentandwiel. De afstand tussen beide kan enkel vergroten, niet verkleinen. We spreken hier van enkele tienden mm die deze tandwielcombinatie gemakkelijk aankan.

Erik
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: eve op 15 mei 2015, 16:38:54 PM
Piko 8217 Rijgedrag

Op een slecht gelegde testovaal, met aan de railovergangen hoogteverschillen tot ca. 1 mm, moest de Piko 8217 zijn rijexamen afleggen.
De stroomtoevoer is perfect. Nergens is een "flikkering" te bespeuren.
Na de voorgeschreven 25 minuten rondjes rijden in elke richting zijn de wielen mooi staalblank. Het matte uitzicht van de nieuwtoestand is weg.
Tot hiertoe alles voorbeeldig. Dat kon ik niet zeggen van het rijgedrag. In de richting van Lz1 was het goed, zonder meer. In de richting van Lz2 gewoonweg slecht : stampen, rollen en slingeren.
Na een avond nadenken over de mogelijke oorzaak kwam ik iets op het spoor (zie onderstaande foto).

(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Piko%208217%20zwaartepunt_zpsvzrfofsz.jpg)

Het zwaartepunt van de lok ligt tussen de A- en de B-as. Gemeten met een weegschaal drukt de C-as met slechts 8 g op de rails. Als deze pendelende C-as dan nog teveel bewegingvrijheid heeft krijg je het boven beschreven gedrag.
Ik heb dat opgelost door ter hoogte van de C-as in de afdekplaat 2 gaatjes te boren van 1,3 mm. In elk gat een schroefje M1,6 x 4 en inschroeven tot de as niet meer kan pendelen. Dan een klein beetje voor beetje  terug uitschroeven tot de as enkele tienden van een mm kan bewegen.

(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Piko%208217%20regeling%20pendelas_zpsdikxsepd.jpg)

Als je bij het uitvijlen van het pendelkanaal niet zo enthousiast te keer gaat als ik, moet je dit laatste waarschijnlijk niet doen.

De gevolgen zijn verbazend : in beide richting is het rijgedrag beschaafd tot zeer goed. Stroomtoevoer nog steeds uitstekend. Enkel op de hoogste snelheid bij 12V DC is er een kleine "jitter" te bespeuren in richting Lz2. Maar dat kan ook van de sporen komen. En aan die snelheid mag je het machientje als rangeerlok nooit laten rijden...

Zo, nu gaat hij naar de eindmontage en dan naar de eigenaar.

Erik
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: loebaske op 15 mei 2015, 16:46:16 PM
Straffe gast Erik, amaai...toch maar weer een eind goed resultaat, nu ga ik die van mij nog eens grondig onder loep nemen...

Het was dan nog uw model niet  ;) ;)
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: eve op 15 mei 2015, 17:13:35 PM
Citaat van: loebaske op 15 mei 2015, 16:46:16 PM
Straffe gast Erik, amaai...toch maar weer een eind goed resultaat, nu ga ik die van mij nog eens grondig onder loep nemen...

Het was dan nog uw model niet  ;) ;)

Is dat die Roco reeks 80 ? Daar heb ik ca 20 jaar geleden al een Faulhaber ingestoken...(de V60 dan).
Erik
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: loebaske op 15 mei 2015, 17:48:11 PM
reeks 80 ? bedoel dat ik ook eens men 82 ga onder loep nemen om te verbeteren..
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: eve op 15 mei 2015, 18:13:31 PM
Mijn excuses!
Misverstand...

Erik  :-\
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: pandur op 15 mei 2015, 18:15:26 PM
Erik,
Heb je de motorwaarden (CV 51 tot 56) moeten aanpassen ?
Eric
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: eve op 15 mei 2015, 19:30:54 PM
Eric,

Ik heb alleen de functie-mapping voor de verlichting gedaan. Alle testritten zijn met zuivere DC verricht.
De eigenaar zal de motor-CV's aanpassen volgens zijn smaak en wensen.

Erik
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: Binco op 02 juni 2015, 23:21:17 PM
Citaat van: eve op 15 mei 2015, 16:38:54 PM
...
Dat kon ik niet zeggen van het rijgedrag. In de richting van Lz1 was het goed, zonder meer. In de richting van Lz2 gewoonweg slecht : stampen, rollen en slingeren.
...

Ik merkte dit ook reeds bij mijn exemplaar ..
Ik denk echter niet dat die 2 schroefjes een oplossing gaan zijn omdat ik de as ook niet pendelend heb gemaakt.

Maar als ik het goed heb, zit het probleem in de stroomafname van die 3de as die cruciaal wordt bij het rijden in richting Lz2?
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: eve op 03 juni 2015, 09:00:28 AM
Stephen,

Het "bokkig" rijden en de stroomafname staan volledig los van mekaar.
Als ik het pendelen van de as door de schroefjes naar nul herleid blijft het onbeschaafd rijgedrag.
Wij besloten dus dat het in sommige machientjes gebakken zit vanuit de fabriek.
Ten bewijze de vele positieve reacties hier op dit forum van bezitters van een perfect lopend exemplaar.

Erik
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: Binco op 03 juni 2015, 09:40:13 AM
Erik,

Dat zou natuurlijk wel jammer zijn.  :-\
Zou het de moeite zijn om het te gaan zoeken in het mechanische gedeelte?
Ik denk dan aan een braampje op een tandwiel, of een misvorming, of ...

Het moet toch ergens aan liggen dat sommige er last van hebben en andere niet?  ::)
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: eve op 03 juni 2015, 09:47:02 AM
Stephen,

Ik heb werkelijk alles afgezocht en niets gevonden. Zelfs braampjes tussen tandwielen is een ons bekend fenomeen van andere merken, maar het komt zelden voor.
Ik vermoed dat het eerder ligt aan het meenemen van de laatste as door de koppelstangen.

Erik
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: Binco op 03 juni 2015, 09:52:22 AM
Citaat van: eve op 03 juni 2015, 09:47:02 AM
Stephen,

...
Ik vermoed dat het eerder ligt aan het meenemen van de laatste as door de koppelstangen.

Erik

En daar is natuurlijk weinig aan te doen.  :-\
Als ik iets zou vinden dan laat ik het weten, maar ik heb er zelf niet te veel hoop in ..

Stephen
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 juni 2015, 10:07:03 AM
Het kan ook zitten in de motoras. Door de reactiekracht op de worm wordt de as bij de ene rijrichting naar de motor toegeduwd, bij de andere rijrichting bij de motor vandaan getrokken. De reactiekracht komt dan op het andere motorlager, en het kan zijn dat de ene wat stroever loopt dan de ander.
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: Binco op 03 juni 2015, 10:13:22 AM
@Klaas,

Ik merkte daar inderdaad wel een verschil op. Hoe los je dit het best op? De speling in de richting van de as verhinderen? Of hem langdurig laten rijden in de richting waar het wat stroef loopt? Of ...?
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 juni 2015, 10:34:21 AM
Allebei de opties zijn het proberen waard. Verder is het een zaak van onderzoeken waarom het aan de ene kant stroever loopt. Ontbreekt er misschien een vulringetje? Of lopen de koolborstels niet lekker als de as een bepaalde kant op schuift?
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: Peter op 03 juni 2015, 11:17:58 AM
Dat bokkig rijden was een regelmatig voorkomend probleem bij de modellen van DJH- Jocadis die ik gebouwd heb. De oorzaak was stevast de kartering van de wielen. Er moet er maar 1 bij zijn dat een haartje verschilt en je hebt dat probleem.
Daarom is goed naar de uitlijning kijken en of de gaatjes in de drijfstangen overal evenveel speling hebben.
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: Binco op 03 juni 2015, 11:58:44 AM
@ Peter
Interessante denkpiste, al denk ik niet dat het probleem daar ligt aangezien het maar in 1 richting is!

Heb zonet de kap eraf gedaan en eens gekeken of ik niets verdachts zie.
En zeg dat wel! In de 'goede' richting zie je het vliegwiel enkel een rotatie maken. Bij de 'slechte' richting zie je het vliegwiel naast die rotatie ook nog een wiegende translatie volgens de richting van de as maken. De as (en dus ook de worm) gaat heel de tijd naar voor en achter, wat dus ook te merken is aan het bokkig rijden. Ik zal eens proberen die speling weg te nemen, en wel zodanig dat de as steeds in de positie staat zoals hij staat bij het rijden in de 'goede' richting.
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: loco op 03 juni 2015, 12:23:59 PM
Het zou wel eens kunnen dat Peter toch gelijk heeft. Indien je de drijfstangen gemakkelijk kunt demonteren loont het de moeite om dit te doen en te kijken of het probleem zich dan nog stelt. Een klein braampje in de openingen van de drijfstangen is voldoende om een schokkend gedrag in één enkele richting te krijgen. Door het uitruimen van de gaatjes in de drijfstangen kreeg ik vroeger bij modellen van Jocadis vaak het probleem weggewerkt.
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: Herwig op 03 juni 2015, 13:13:27 PM
Aan heren techneuten, DJH-Jocadis-kit monteurs en anderen:

laat uw onderzoeksresultaten spoedig kennen aan de Piko-invoerder (*), kunnen die er verder mee ... .

Als er ooit een 6-cijferige tijdperkIII-versie zou komen, rijdt die misschien zoals het hoort ... .

(*) en een factuurtje aan hen opmaken, me dunkt.
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: Rangeerduivel op 03 juni 2015, 14:00:41 PM
Citaat van: Herwig op 03 juni 2015, 13:13:27 PM
(*) en een factuurtje aan hen opmaken, me dunkt.

Hierin moet ik Herwig (helaas) bijtreden,

Maar ik denk dat ze het ginder wel al weten hoor Herwig, ::)

Blijkbaar kan Piko het zich ook ongestraft veroorloven een model uit te brengen met tal van mankementen.
Men maakt hier blijkbaar (mis?)gebruik van het feit dat er een gat in de markt was,en de hobbyisten blijven hem toch maar kopen... ::)

;)

Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: Peter op 03 juni 2015, 15:10:16 PM
Rudy
Niet enkel bij sommige Piko modellen.
Zowel Märklin als zelfs het niet goedkope Brawa overkomt dit.

Ik heb mijn Brawa Gravita reservatie  (net als zoveel andere modelspoorders) laten annuleren.
Reden: ze krijgen de digitale versie maar niet in orde. Problemen met verlichting, ventilators, koppeling zelfs de sound.
Bij de analoge versie branden zowel de front als de schijnwerpers tegelijkertijd. is er geen vering in de koppeling (zoals bij de 77 van Mehano) enz.
Tot overmaat van ramp zou het bij het ESU model al niet veel beter zijn.
Dus gooi geen modder naar Piko...het overkomt de anderen ook.
Kwestie is....wat doen die merken er aan, en geven ze voldoende service bij klachten?
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: Rangeerduivel op 03 juni 2015, 16:35:59 PM
Het is niet mijn bedoeling met modder te gooien,
maar in het geval van de 73 gaat het mijns inziens toch om een 2de levering,terwijl er bij de eerste al problemen vastgesteld werden.
Ik kan nergens merken dat daar al enige moeite/verbetering aan gedaan is

In het geval van de ESU 8040 werd de levering gestopt zodra er mankementen aan bod kwamen,en alle loc's met problemen worden gratis door een nieuwe uitvoering vervangen...
Daar weten ze dat hun materiaal even goed moet zijn als de klant zijn geld!

;)
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: eve op 03 juni 2015, 16:51:10 PM
Ik heb iets gemist...

Staat er hier ergens iets over een 73 die de kuren van de  82 heeft ?

Erik :-\

Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: bellejt op 03 juni 2015, 16:59:57 PM
deze week ga ik om de 73 AC versie.Zal hem ff proberen te testen in mijn wisselstraten op K rails.Voor de 82 AC versie moeten we nog lang wachten (ten vroegste september)
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: Rangeerduivel op 03 juni 2015, 17:11:36 PM
Citaat van: eve op 03 juni 2015, 16:51:10 PM
Ik heb iets gemist...

Staat er hier ergens iets over een 73 die de kuren van de  82 heeft ?

Erik :-\

Nee Erik,
maar gezien de korte tijdspanne die er is tussen de twee leveringen kan ik moeilijk geloven dat bij deze lichting de eerder ervaren problemen verholpen zijn...

;)
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: eve op 08 juni 2015, 09:19:15 AM
Citaat van: loco op 03 juni 2015, 12:23:59 PM
Het zou wel eens kunnen dat Peter toch gelijk heeft. Indien je de drijfstangen gemakkelijk kunt demonteren loont het de moeite om dit te doen en te kijken of het probleem zich dan nog stelt. Een klein braampje in de openingen van de drijfstangen is voldoende om een schokkend gedrag in één enkele richting te krijgen. Door het uitruimen van de gaatjes in de drijfstangen kreeg ik vroeger bij modellen van Jocadis vaak het probleem weggewerkt.

Heeft er nu nog niemand met een waggelende machine dit gedaan ? Het zou een hoop veronderstellingen uitsluiten.

Erik

(IK heb geen machine (meer)).
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: B_Modelbouw op 17 juni 2015, 13:11:07 PM
@ Erik, ik heb alvast een 73'er die waggelt ... Zelf ben ik niet zo'n expert die het model open maakt, maar als je wil mag je er gerust een kijkje naar nemen...
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: celtjan op 17 juni 2015, 13:24:10 PM
Mijne 73'er (2r= snd) getest op stuk recht spoor. > = Ok.

Gr,
Jan
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: doomslu op 17 juni 2015, 13:42:07 PM
http://forum.trainminiaturemagazine.be/index.php/topic,9217.120.html
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: loebaske op 17 juni 2015, 20:34:48 PM
Interessante info, maar niet iedereen is de franse taal machtig...
Eventueel vertalen en het hier plaatsen ??
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: krispy op 18 juni 2015, 07:55:40 AM
Heb gisteren men 7384 ingereden  ;)

Volgende vaststelling : geen opvallend gewaggel , loopt zeer mooi  :P

wat ik wel heb moeten doen , is de koperen strips die tegen de wielen aanzitten moeten exrta naar buiten plooien , omdat bij verschuiven van de assen het andere wiel geen contact meer maakte en dan de wielen op zich eens goed gereinigd.
Daarna heeft hij hier geduurende een uurtje rondjes gedraaid zonder probleem ( zowel met als zonder sound ) , slechts af en toe was er een flikkering in de lichten waar te nemen , maar dat komt waarschijnlijk door de baan zelf ( vuil enz  ... )

Best tevreden van men aankoop  ;)
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: Rangeerduivel op 15 juli 2015, 18:51:56 PM
Heb je nog een (leeg)sounddecodertje in uw kast liggen...
De sound voor de HLR73 (Piko) is nu ook te downloaden op de site van ESU.
Deze is er recent bijgekomen rond 08/07/2015

;)
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: eve op 18 juli 2015, 09:23:02 AM
Voor waggelende 73/82-ers : kijk ook eens hier http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,22981.0.html (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,22981.0.html)

Erik
Titel: Re: PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.
Bericht door: rixke rail op 19 juli 2015, 15:20:54 PM
Citaat van: loebaske op 17 juni 2015, 20:34:48 PM
Interessante info, maar niet iedereen is de franse taal machtig...
Eventueel vertalen en het hier plaatsen ??

Ziehier :

(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/docs%20and%20pics/hlr%2073_zps1qjejghh.jpg)

Bij mijn 73 hielp het : ik heb die uitsteeksels volledig afgeknipt.
Hij reed voor geen meter voor de ingreep, nadien veel beter.
Al is het nog niet perfect ...  :-\
Modelspoorse groeten.