Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Dubbel traktie !!!

Gestart door Marc Treintjes, 19 maart 2015, 16:11:45 PM

Marc Treintjes

Modelspoorvrienden,

volgende vraag, om in dubbel traktie te rijden, met twee identieke loc's, hoe moet je dan je decoders programmeren, de beide loc hetzelfde nummer geven, kom je met één fout melding op de multimaus.

Wie weet hier raad mee?? ;)
Grt Marc.

knibbelknabbel

Hangt af van je digitaal systeem. Bij de intellibox is er een aparte functie waarbij je 3 locs als multiple traktie kan instellen. Hetzelfde decoderadres geven werkt bij de meeste digitale systemen niet...

Let wel, je kan dezelfde loks hebben, en dezefde decoders met dezelfde instellingen, maar toch kan de ene lok meer/minder trekken dan de andere...




Marc Treintjes

Joeri,

bedankt voor de reactie, zal het eens doornemen, zou graag met 2x 5939 in dubbel traktie rijden, mooi twee dezelfde loc na elkaar.

Ik rij digitaal met Multimaus van Roco. Vind ik nu nog oke, later misschien via ESU- controller, maar dat is toekomst muziek.

Ben bezig met een automatische overweg aan het maken nu. Ook twee helixen gemaakt nu nog inbouwen in de baan.
Volg op de voet ook uw nieuwe project, echt super.
Grt Marc.

dani

als je identieke loks hebt, dan kan je ze allebei APART hetzelfde adres geven met de multimaus.  ( CV 1 waarde XX schrijven op beide loks)

Dus 1 voor 1 op het spoor,  CV1 programmeren en dan er af.


Daarna zet je 1 van beide loks op het spoor,  maakt een lko aan in de Multimaus met nummer XX, test dat, en zet dan de tweede er bij. 
Tadaaa, dat zou moeten werken  (trouwens ook bij andere centrales).


Meer geavanceerde centrales hebben echter de mogelijkheid om elke loko apart een adres  (verschillend) te geven, dan de nslheidscurve af tes tellen en dan een dubbeltraktie te maken op centrale.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Marc Treintjes

Dani,

gaan we eens proberen later, moet eerst nog 2 decoders erin plaatsen,
alvast bedankt voor de info.

Dan mag ik deze nieuwe decoders identiek laten programmeren voor beide loc's, en hetzelfde adres geven.

Mercikes !!!  ;)

Rangeerduivel

Ik vraag me af waarom je decoders moet 'laten' programmeren?
Dat doe je toch zelf met de MM!
Je zet beide loc's tegelijkertijd op een programmeerspoor(NIET op de baan waar ook andere loc's staan!!!) en programmeert 1 X,
CV 1 locadres
CV 3 Optreksnelheid
CV 4 Afremsnelheid
CV 5 max snelheid
Meer is niet nodig op voorwaarde dat het twee identieke loc's zijn en ook twee identieke decoders.
Je zet in de bibliotheek van de MM het nr van één van de 2 loc's
Als je ze na dit,beide op de baan zet gaan ze met hetzelfde adres allebei hetzelfde doen.
Niets zo simpel
Wat jij gedaan hebt is bvb loc 5939 adres 59 gegeven,en dan bvb loc 5950 ook adres 59,dan krijg je foutmelding "ERR10",
dwz dat er reeds een loc op dit adres staat(dus in het geval van het voorbeeld loc 5939)

;)

Marc Treintjes

Rudy,

hij zijt één crack, super man, dikke duim.

Zo gaat het zeker lukken.
grt marc.

Rangeerduivel

#7
Citaat van: Marc Treintjes op 19 maart 2015, 18:17:10 PM
Rudy,
gij zijt één crack, super man, dikke duim.

Niet overdrijven hé ;D ;D
Ik heb het op die manier gedaan met 2 Mehano 77ers met sound en het werkt perfect...

Er bestaat dan ook nog de mogelijkheid om met de MM 2 loc's een apart adres te geven wanneer ze alleen rijden(dus niet in dubbeltractie)en toch hun gezamelijk dubbeltractie-adres te laten behouden,maar dat is zelfs voor mij iets te ingewikkeld  :-\

;)

OlivierV

Zorg dat ze gelijk afgeregeld zijn.

Dan kan je, ofwel met de 2 locs op hetzelfde adres rijden.
Oftewel met de POM (programming on track) modus van je multimaus in CV19 het dubbeltractie adres ingeven, dit doe je dan per loc. Rijden gebeurt via het dubbeltractieadres, bediening van functies via het gewone adres. Klaar met in dubbeltractie rijden, zet dan CV 19 terug op 0 en je locs kunnen mooi van elkaar weer wegrijden.

Verder ook eens googlen op dubbeltracie met POM modus, er staat daar wat over in de encyclopedie op beneluxspoor. (uitgebreidere uitleg dan mijn beknopte handleiding over dit gegeven).

Groetjes.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

NielsVV

Werkt multitractie dan goed bij modelspoor? Want beide locs krijg je toch nooit perfect gelijk lopend, waardoor de ene of de andere altijd wat zal liggen duwen/trekken en je zo meer slijtage op je wielen en antislipbandjes krijgt.

Of heb ik het mis?
H0 - AC - Digitaal - iTrain ====>>>> Lego City

OlivierV

Citaat van: NielsVV op 19 maart 2015, 20:02:42 PM
Werkt multitractie dan goed bij modelspoor? Want beide locs krijg je toch nooit perfect gelijk lopend, waardoor de ene of de andere altijd wat zal liggen duwen/trekken en je zo meer slijtage op je wielen en antislipbandjes krijgt.

Of heb ik het mis?
Ik heb ook een tijdje bezig geweest, de uiteindelijke snelheid krijg je wel makkelijk gelijk, maar de op en aftrek volledig gelijk krijgen is wat moeilijker. Maar op en aftrekken duurt slechts een minuut of minder, pakweg een goede 3-4 meter.

Om de maximale snelheid gelijk te krijgen, een rondje leggen, afstand tussen de 2 locs meten vb een meetlat, dan enkele ronden laten rijden en nadien nog eens meten, bijregelen, hetzelfde tot het gelijk is.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

loebaske

#11
als je altijd in dubbeltraktie gaat rijden is het simpel, motor er uitgooien of een tandwieltje weg nemen, doe dat altijd.... minder kost aan een decoder die er niet hoeft in te zitten, geen gezever over de zelfde instelling en min. kans om één of andere motor kapot te maken.

Dubbeltraktie is gewoon voor de show, want een gewone loc trek ongeveer 80 wagons, dus wie gaat dat doen ( ja, ikke was als test als de sporen perfect lagen en alles door de bochten gesleept werd zonder kantelen of slippen)

Frank_N

Citaat van: loebaske op 19 maart 2015, 20:07:28 PM
als je altijd in dubbeltraktie gaat rijden is het simpel, motor er uitgooien of een tandwieltje weg nemen, doe dat altijd....

Mijn idee.......Eric ;)
Bij analoog is het met dezelfde lok's al helemaal geen probleem. Scheelt sloopwerk.
Tenzij je met digitaal een enorme sleep wil gaan trekken......
Groet van Frank

Rangeerduivel

Citaat van: NielsVV op 19 maart 2015, 20:02:42 PM
Werkt multitractie dan goed bij modelspoor? Want beide locs krijg je toch nooit perfect gelijk lopend, waardoor de ene of de andere altijd wat zal liggen duwen/trekken en je zo meer slijtage op je wielen en antislipbandjes krijgt.

Of heb ik het mis?

Daarom is het belangrijk;
2 dezelfde loc's
2 dezelfde decoders
en 2X dezelfde CV waarden!

;)


tunnelmotor2000

Man, man wat lees ik hier???
Het is gewoon een kwestie van alle lokomotieven gelijk af te stellen, niks meer, niks minder en neemt wat tijd in beslag.
Verder is het gelijk stellen van CV's helemaal geen reden waarom 2 verschillende loks zouden lekker tesamen bollen. Wil je dubbel- of meervoudige traktie dan is er werk aan.
Bij mij rijden m'n 50 lokomotieven perfekt samen. Grote lokomotief, kleine lokomotief het werkt. Wat doe ik niet: rangeerlokomotieven laten samen rijden met baanlokomotieven, daar is het optrekken en afremmen TE verschillend en dus not done. En ja ik durf een lokmotief aan kop en aan staart van trein in dubbel laten rijden zonder dat de ganse reutemeteut uit de bochten word geduwd. Op expo zelfs met lokomotieven in het midden en ook zonder de minste problemen.