Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Nieuw Berlijns 'Hauptbahnhof' geopend

Gestart door n/a, 27 mei 2006, 16:15:33 PM

n/a

Berlijns nieuwe centraal station, een indrukwekkende constructie van staal en glas, is vrijdag ingewijd tijdens een ceremonie die werd bijgewoond door kanselier Angela Merkel.

Het nieuwe 'Hauptbahnhof' wordt ongetwijfeld een nieuwe trekpleister voor de toeristen die de Duitse hoofdstad aandoen voor het Wereldkampioenschap Voetbal dat volgende maand start. De Deutsche Bahn (Duitse spoorwegen) voorspelt dat tot 300.000 bezoekers per dag van het station gebruik zullen maken. Dagelijks arriveren en vertrekken er 1.500 lokale, nationale en internationale treinen. Het Hauptbahnhof vormt tegelijk het knooppunt van twee grote Europese spoorverbindingen: die van Parijs naar Moskou en die van Stockholm naar Wenen. De bouw van het nieuwe station heeft bijna acht jaar in beslag genomen en 700 miljoen euro gekost. Met zijn kathedraalachtige dakbekleding van glas en zonnepanelen, zijn 400 meter lange glazen stationshal, 59 roltrappen en 37 liften stelt het gebouw alle andere Berlijnse stations in de schaduw. De noord-zuidlijn die onder het station loopt, passeert door een 3,6 km lange tunnel, terwijl een 2,4 km lange tunnel voor het wegverkeer de auto's rechtstreeks naar de ondergrondse parking van het station brengt. Er is ook een winkelcentrum met 80 verschillende winkels en restaurants op drie van de vijf verdiepingen. (LOR)

Heeft er iemand misschien al foto's van deze gigant.

Spoorse groetjes
Locorail

rixke rail

Gevonden ! [:D] 8 foto's : ronduit indrukwekkend stationnetje ! [:0]
http://news.bbc.co.uk/2/hi/in_pictures/5017026.stm

Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Tom

Wat een building. [:0]
En dat voor maar 8 sporen, of zie ik dat mis?
Wacht maar tot Antwerpen-centraal af is, dat wordt ook geen doetje. [^]
Tom

Kedeng Kedeng

Ik heb het gezien in het nieuws,
Ziet er heel mooi uit [8D]

ERVIN

AMAAI,als je dat in model wil namaken!!!
En 1.100 treinen per dag,machtig om dat in het echt te zien.[:0]

Peter

Alles is relatief. M?nchen Hauptbahnhof  telt 38 sporen (achtendertig)
dus... 19 perrons. Het is er verschrikkelijk druk van aankomende en vertrekkende treinen (en reizigers) en dit is dan nog niet het grootste in Duitsland. Als ik het goed voorheb is Leipzig de grootste, met in het kielzog Frankf?rt a.Main en misschien het nieuwe station van St?ttgart (als het af is.)
Maar voor het aantal treinen hoef je echt niet enkel in die grote station te zijn. Zelfs stationnetjes als Boppard of R?desheim (beide aan de Rhein, zijn goed voor heel veel verkeer.(doorgaand en lokaal)
Met vriendelijke groeten
Peter

Tom

Hoeveel verdiepen met sporen zijn er dan wel?
Tom

Peter

Tom,
In M?nchen liggen alle !! sporen op een niveau het zogenaamde +1 level.
Op het gelijkvloers heb je, ik weet niet meer hoeveel, "schalters" waarbij aan iedere "schalter nog eens 4 ? 5 mensen zitten om je een kaartje te verkopen en dan sta je altijd nog aan te schuiven.
En dan spreek ik nog niet over de kaartjes-automaten die her en der verspreid staan. Via trappen of roltrappen ga je naar niveau -1 waar je kan kiezen uit de volgende mogelijkheden:
-1 is een winkelgalerij met VEEL winkels en loopt door tot aan de "Stachus" HET centrum van M?nchen dus ong. 400 meter.
-2 de U-bahn
Terug naar boven naar de trams en de bussen (om de 3 ? 4 min.) heb je er een in elke richting.
Om je nog een idee te geven: vorig jaar hebben we om ong.23.30H daar de trein genomen terug naar ons hotel in Mittenwald. Het was er nog heel druk in M?nchen Hbf.en veel winkels in het station zelf zijn altijd open.
Met vriendelijke groeten
Peter

Arnenys

Mijn vader was op vakantie in Berlijn tijdens dat het mega-station werd geopend, hij heeft er veel foto's van gemaakt. Wanneer ik tijd heb, zal ik ze eens op internet zetten.